Jak moc nepřibrat v těhotenství?

30. červenec 2013 | Těhotenství | Rady | komentáře: 1
těhotenství


Těhotenství je krásné období, které má ale jednu nevýhodu a tou jsou nabrané kilogramy. Některé ženy přiberou během těhotenství 10, jiné 20 nebo dokonce 30 kg. Každá žena během tohoto období přibere, záleží na tom kolik a kolik kilogramů nechá v porodnici. Pouze stravou se dá ovlivnit, kolik přiberete, protože při velkém energetickém příjmu nemůžete očekávat, že moc nepřiberete. Doporučuje se zvýšit energetický příjem jen o velmi málo kJ, což se také projeví na menším váhovém přírůstku.

Jak se stravovat v těhotenství?

Žena by se měla v těhotenství stravovat zdravě a pravidelně. Neměla by zapomenout na dostatek zeleniny a ovoce. Právě naopak by se měla vyhýbat sladkostem, tučným pokrmům a nepodléhat těhotenským chutím. Nemělo by se zapomenout na vyšší příjem kyseliny listové, mléčných výrobků, hořčíku či železa. Ve výsledku se strava v těhotenství o tolik neliší než u klasické stravy. Více o zdravé výživě se dozvíte v tomto článku. Naopak není vhodné pít alkohol a kouřit.
Asi říkáte, že je přece blbost se v těhotenství omezovat, aby dítěti nebo plodu nic nechybělo nebo nemáte čas přemýšlet nad tím, co byste měla jíst. Ale to vše ovlivňuje zdraví dítěte.


Kolik by měl být optimální váhový přírůstek?

Doporučení z roku 1996 pro Evropské společenství odhaduje přírůstek v těhotenství na základě BMI před začátkem těhotenství. Ideální přírůstek hmotnosti pro ženy s BMI před těhotenstvím 18,5 - 19,9 by měl činit 12,5 - 18,0 kg, pro ženy s BMI 20,0 - 25,9 by měl být 11,4 - 16,0 kg a u žen s BMI vyšším než 25,9 by měl být přírůstek 7,0 - 11,5 kg.
Podle amerických zdrojů platí, že ženy s normální váhou před těhotenstvím by měly přibrat 11 až 14 kg, s podváhou 12,5 až 18 kg, s nadváhou 7 - 11 kg a obézní 5 - 9 kg.

Příjem kalorií v těhotenství se o tolik nezvýší

O kolik kalorií by se mělo navíc jíst v těhotenství je celkem sporné. Ve Velké Británii se doporučuje první dva trimestry mít normální příjem (2 000 kcal = 8 400 kJ) a v posledním trimestru se má navýšit o 200 kcal (840 kJ). V americké těhotenské asociaci je zase doporučeno v prvním trimestru mít normální příjem, v druhém a třetím trimestru jej zvýšit každý den o 300 kcal (1 260 kJ).

V Česku se tyto hodnoty nyní neuvádějí, doporučuje se inspirovat v zahraničí. Podle českých a slovenských zdrojů z roku 1992 a 1996 by optimální příjem měl být 11 000 kJ (2 625 kcal) v druhém a třetím trimestru. S tím souvisí menší váhový přírůstek v prvním trimestru a až pak v následujících týdnech se přibírá 250 až 500 g týdně ke konci těhotenství, přičemž v posledních týdnech se přírůstek zmenšuje.

salat

Mýtus: Jsem těhotná, jím za dva!

Tato věta rozhodně neplatí, jak si mnoho žen myslí. V prvních týdnech váží plod několik gramů, proto není nutné jíst mnohem větší porce a pořád mlsat. Právě největší vliv na celkový počet přibraných kilogramů v těhotenství má to, kolik přiberete za začátku v prvních měsících. Ani poté není nutné zas o tolik zvyšovat energetický příjem. Říká se, že by se denní příjem měl navýšit o cca 1 200 kJ (např. 1 Florián a menší jablko; 100 g Eidamu 30 % + 2 plátky kuřecí šunky; 1 horalka a větší jablko; 1 bílý Hollandia jogurt, 1 plátek celozrnného chlebu od Penamu a 40 g kuřecí šunky,...). Jak sama vidíte, ve výsledku o moc víc jídla nesníte oproti energetickému příjmu před otěhotněním, proto ani moc nepřiberete.

krt

Kamarádka jedla zdravě a stejně přibrala

Kamarádka po celou dobu těhotenství jedla zdravě a stejně přibrala, tak proč je nutné jíst zdravě, když je to ve výsledku na nic? Otázkou je, co je zdravě. Mnoho lidí se domnívá, že zajde do zdravé výživy, koupí zdravou čokoládu, sušenky a další pamlsky a přesto se pořád stravuje zdravě. Ne všechno, co se koupí ve zdravých výživách, je zdravé a stejně tak to platí v případě domácího pečení ze zdravých surovin. Velké množství třtinového cukru a celozrnné mouky nevytvoří zdravý pokrm, kterým byste se měla doslova ládovat. Malý kousek zdravého i normálního moučníku si dopřát můžete, ale pak byste neměla pokračovat dalšími kousky.
Zdravá strava se skládá z celozrnných potravin, zeleniny, ovoce, bylinek, semínek, ryb a masa.
Samozřejmě je nutné pít neslazené tekutiny.

salat syr

Je rozdíl přibrat ze sladkostí nebo zdravých potravin

Mnoho žen během těhotenství přibere mnoho kilogramů, ale už se nezajímají, jestli přibraly ze zdravých potravin nebo sladkostí. Pokud ze zdravých, hubnutí po porodu půjde velmi snadno, u někoho téměř hned. Zatímco, pokud ženy jedí nezdravě a převážně sladkosti, tučné potraviny, pochutiny a další, nemohou čekat, že se jim bude snadno hubnout. Takže např. 20 kg přibraných během těhotenství můžete hubnout i několik let.

Omezovat se v jídle neznamená omezit vývin dítěte

Slyšíte ze všech stran, že nemáte během těhotenství dbát na postavu a raději dbát na zdraví dítěte a když se budete omezovat, tak se dítě dobře nevyvine? Není to spíš tak, že matka dbající na své stravování dbá i na zdraví dítěte? Vždyť se dítě vyživuje z toho, co matka přijme, proto i přejídání v těhotenství, mlsání ve velkém může mít neblahé účinky na zdraví dítěte. Nenechte se proto vytočit z míry, až vám bude dělat kázání maminka či babička, že máte jíst všechno, hodně a že určitě nepřiberete.

Nezapomeňte, že nesprávná výživa se může projevit na zdraví dítěte a to nejen při porodu, v dětství, ale i v dospělosti. Týká se to nejen nesprávné výživy, ale i příjmu alkoholu nebo kouření v těhotenství.


 

Diskuze k článku (celkem 1):




ten příklad zvýšení energetického příjmu, kde je uveden hermelín, je v těhotenství opravdu vtipný

Jana 28. leden 2014 15:25

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.