logo

Pritikinova dieta - nízkotučná dieta na hubnutí a k léčbě a prevenci nemocí

Zdravotní diety Tipy Články Diety na hubnutí
hubnutí

Nathan Pritikin, americký odborník na výživu, kterému se celkem brzo objevily různé problémy se zdravím, se rozhodl bojovat proti kardiovaskulárním onemocněním. V té době mu nebylo ani 40 let. Začal bádat, testovat a sestavovat výživová doporučení. Vytvořil dietu nazývaná Pritikinova dieta, která byla založena na příjmu nízkotučných potravin a výrobků z celozrnné mouky. K tomu byl i nutný dostatečný pohyb. Díky této dietě se mu zlepšily jeho problémy, proto se rozhodl vydat knihu a založit centrum na změnu životního stylu, aby pomáhal ostatním. Brzo ale Pritikin v necelých 70 letech spáchal sebevraždu poté, co měl vážné komplikace s leukémií, kterou trpěl dlouhých 27 let.

V mnoha studiích, které se prováděly v sedmdesátých letech 20. století, dali vědci Pritikinovi a jeho dietě za pravdu. Jeho program sloužil jako prevence a léčba kardiovaskulárních onemocněních, cukrovky druhého typu, vysokého tlaku, obezity a vysokého cukru v krvi. Také se u něj hubne.

Pritikinova dieta je sestavena na konzumaci vhodných potravin, které jíte v několika porcích za den, méně vhodných potravin, které smíte jíst omezeně nebo, které nejsou vůbec vhodné. K tomu jsou dána i pravidla, která by se měla dodržovat. V dietě platí jedna zásadní věc - důležité je konzumovat tuky ve velmi omezeném množství, dále málo solit, sladit a pít.

Které potraviny jsou při dietě vhodné?

Pokud se rozhodnete držet Pritikinovu dietu, určitě se nebojte těchto potravin, jsou totiž při dietě vhodné:
- ovoce
- zelenina + brambory
- celozrnné produkty - celozrnné chléb, tmavý rýže, ovesná kaše, celozrnné těstoviny
- luštěniny - fazole, čočka, hrách
- mléčné výrobky - vhodné se pouze nízkotučné produkty
- bílkoviny - bílé maso bez kůže, libové červené maso, tofu, sojové výrobky
- ryby - klidně tučné ryby jako losos, tuňák nebo makrela

Omezeně jezte následující

Dále si můžete dát ve velmi omezeném množství:
- rafinované potraviny - bílý chléb, klasické těstoviny a rýže
- sladidla - cukr, med, sirupy
- oleje - v malém množství
- sůl - solí se pouze omezeně

Vyhněte se těmto produktům

Naopak některým potravinám je vhodné se vyhnout, protože jsou velmi tučné, mezi ně patří například tyto:
- potraviny s nasycenými tuky - máslo, kokosový olej, tučné maso, smetanové a tučné mléčné výrobky, žloutek
- vnitřnosti - játra, ledvinky játra
- zpracované potraviny - polotovary, konzervy, pokrmy ze sáčků - ztužené tuky

Jaká pravidla se musí dodržovat?

Jako u každé diety, tak i u Pritikinovy jsou dána určitá pravidla, která by se měla dodržovat. Zásady jsou rozděleny do několika skupin a podle toho byste měli dané potraviny konzumovat.

Doporučené porce

Pět porcí nerafinovaných sacharidů denně - měli byste sníst minimálně pět porcí celozrnných obilovin a výrobků z nich za den, jedna porce je půl hrníčku již uvařené přílohy nebo krajíc chleba, do této skupiny se řadí i ořechy nebo luštěniny, jedna porce smí být z rafinovaných obilovin.
Nejméně pět porcí zeleniny za den - jezte co nejvíce čerstvé a vařené zeleniny, nejméně však v pěti porcích denně, 1 porce syrové zeleniny je jeden hrnek a u vařené je to půl hrnku.
Ovoce ve čtyřech porcích za den - jedna porce je velikost kusu ovoce jako pěst nebo hrníček drobného ovoce, patří sem i mražené nebo konzervované ovoce bez cukru.
Dva mléčné výrobky za den - nutné jen dbát na to, aby byly nízkotučné, patří sem i sojové jogurty.
Jedna porce masa za den - denně si můžete dopřát pouze jednu porci masa nebo ryby, v uvařeném stavu nesmí vážit více než 120 gramů. Musí se opět jednat o maso bez tuku.

žena jí jablka

S mírou smíte

Nápoje - minerální voda, obilná káva, šálek kakaa a omezeně i vodu (pít se má až při žízni).
Bílek - smí se jeden až dva vaječné bílky za den.
Umělá sladidla - omezeně se při dietě smí i umělá sladidla.

Velmi omezeně se smí

Potraviny níže uvedené nejsou moc vhodné, ale můžete si je vzít omezeně:
tuky a oleje - smí se pouze 4 kávové lžičky za den,
cukr - smí se max. 4 kávové lžičky cukru nebo sirupu, ale nejlepší by bylo sladidla úplně vynechat,
rafinované výrobky - je vhodné vzít si maximálně jednu menší porci bílého chleba, bílých těstovin a rýže,
alkohol - ženy mohou až 4 drinky za týden a muž až 7, nejvhodnější je červené víno.

Nejlépe vůbec

Následující potraviny se smí pouze jednou měsíčně, nejlepší by bylo vůbec:
tučné maso, vnitřnosti, nasycené tuky, tropické oleje, margaríny, kokosový ořech, tučné mléčné výrobky, smažené pokrmy a tučné pamlsky

Důležitý je i pohyb

Jako nejlepší pohyb považoval Pritikin chůzi. Chodit byste měli každý den alespoň 30 minut ráznou chůzí, nezapomenout na každodenní protahování a na posilování alespoň dvakrát týdně.

Jídelníček na ukázku

Snídaně: ovesná kaše s ovocem, ale bez cukru, čaj nebo káva
Svačina: tortila s grilovanou zeleninou, pomeranč
Oběd: hustá fazolová polévka, zeleninový salát
Svačina: jogurt s lesními plody, jablko
Večeře: pečený losos, brambory, zeleninový salát
2 večeře: mixované jahody

Pritikinova dieta není ale záležitostí pouze dvou týdnů, ale měla by se držet dlouhodobě. Jen tak, podle autora, si zachováte pevné zdraví.

Co si myslíte o této dietě? Je Pritikinova dieta účinná?