Bílkoviny - víte, co vlastně mezi ně patří?

26. září 2012 | Tipy | Rady | Články | komentáře: 2
bílkoviny


Bílkoviny (proteiny) jsou v potravě nezbytnou složkou. Tato živina je důležitá kvůli tvorbě a obnovu svalů, hormonů a v neposlední řadě i při hubnutí.

Jedná se o makromolekulární látky, které se se skládají z aminokyselin a jsou spojené peptidickou vazba. Jejich funkce je stavební, neboť vytváří svaly, šlachy, vazy, apod. a dále mají katalytickou regulační, obrannou, zásobní a transportní funkci.

Doporučována dávka bílkovin na den je 15 - 30 %. Spodní hranice je určena pro normální stravování, zatímco pro hubnutí se dávka zvyšuje. Stejně tak i nabírající či kulturisté mají příjem bílkovin vyšší (spíše k té horní hranici).


Nízký ani vysoký příjem bílkovin není vhodný. Nedostatek bílkovin se projevuje hladem, únavou i horší výkonností. Dlouhodobý nedostatek bílkovin má i další negativní projevy jako je nervozita, lámání nehtů a vlasů, náchylnost k nemocem, rychlejší stárnutí, přibírání či zácpu. Naopak vysoký příjem bílkovin může mít na svědomí také řadu onemocnění (nemoci ledvin, rakovina,...).

Oblíbené bílkovinné diety

Z bílkovin se nepřibírá, proto je na nich založeno mnoho diet jak diet rozdělených na fáze, tak i přímo proteinové diety. U některých diet je možné vidět první účinky již po týdnu.

krt

Nejlepší zdroje bílkovin

Podívejte se na tabulku potravin vybraných potravin. Množství bílkovin je vždy na 100 g dané potraviny.

  • želatina (86 g na 100 g)
  • sójové maso (45 g)
  • sója (44 g)
  • parmezán (35 g)
  • konopné semínko (loupané 33 g)
  • eidam (30 g)
  • tvarůžky (29 g)
  • tvaroh na strouhání (28 g)
  • ementál (28 g)
  • arašídy (27 g)
  • čočka (27 g)
  • slunečnicová semínka (26 g)
  • trvanlivý salám (25 g)
  • krůtí prsa (24 g)
  • zvěřina (24 g)
  • kuřecí prsa (23 g)
  • fazole, hrách (23 g)
  • drůbeží játra (23 g)
  • tuňák (22 g)
  • losos (20 g)
  • vepřová kýta (20 g)
  • hovězí maso (20 g)
  • tvaroh (18 g)
  • mandle (17 g)
  • tofu (16 g)
  • krevety (16 g)
  • syrovátka (13 g)
  • quinoa (12 g)
  • vaječný bílek (11 g)
  • bílé tučné jogurty (6 g)

Energetická hodnota 1 g proteinu je 17 kJ.

Už víte, co jsou to ty neustále zmiňované bílkoviny?


 

Diskuze k článku (celkem 2):




Nikdy jsem přesně nevěděla co jsou bílkoviny. Teď už aspoň vím. Když je bílek bílkoviny tak co je žloutek? Díky moc.

Ráček 28. září 2012 17:01

Jsem se dívala na kalkulačku a tam píšou, žloutek 20 g má 3 g bílkovin a 6 g tuku.... co to je, to fakt nevím :)

Evee 15. listopad 2013 02:02

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.