logo

Dieta každý druhý den od Kristy Varady

Diety Top diety Kniha Diety na hubnutí
dieta

Vždy se říká, že je nutné držet nějakou dietu pořád, nepřerušovat ji a jíst pouze vhodné potraviny. Maximálně je možné si jednou za dva týdny vzít něco sladkého nebo slaného pro potěšení. Ovšem to nemusí být vůbec pravda. Lékařka Krista Varady, která se zabývá kineziologií a výživou, sestavila plán a dietu, díky které můžete účinně zhubnout. Jak přesně to funguje a proč se nazývá dieta každý druhý den?

Klasické diety, které se drží dlouhou dobu, člověk často nevydrží dodržovat. Musí se omezovat. Nemůže si vzít oblíbený pokrm, musí pravidelně jíst, vyhýbat se tomu a tomu, jíst to a to. Což se často projeví v tom, že s hubnutím nadobro nebo alespoň načas sekne. Celkově hubnutí trvá velmi dlouho, proto se pravidla často porušují. Každý pak hledá lepší a snadnější způsob, jak by se mohl nadváhy nebo obezity zbavit.

Myší experiment nevyšel

Krista Varady zkoumala vliv stravy na nemoci a vliv stravy na hubnutí. Zjišťovala, jak se projeví u myší, které trpěly rakovinou a kardiovaskulárními onemocněními, snížení energetického příjmu. Na jednu stranu chtěla, aby myši měly nízký energetický příjem a na druhou stranu nechtěla, aby zhubly. Půst je vhodný je na zpomalení růstu některých rakovinných buněk, proto jej testovala.

Vymyslela to tak, že jeden den budou myši mít nedostatek potravy (1/4 klasického denní příjmu) a druhý den budou moct jíst neomezeně. Myši ale během tohoto experimentu stále hubly. Z toho vyplývá, že její experiment byl neúspěšný, protože nedokázala zabránit hubnutí myší.


Testování na lidech

Varady se rozhodla, že začne stejný princip testovat i na lidech. Testování se zúčastnilo na několik stovek dobrovolníků různého věku a váhy. Zjistilo, že i u nich dieta každý druhý den funguje. Dělala proto ještě také další studie a vždy se stejným výsledkem. Dobrovolníci zhubli (tuk, ne vodu), měli nižší hladinu špatného cholesterolu a taktéž se snížila rizika různých nemocí.

Na čem je tato dieta založena?

Dieta každý druhý den je založena na tom, že držíte dietu každý druhý den. Spočívá v tom, že jeden jíte normálně (ale s mírou) a druhý den dodržujete menší půst. Druhý den totiž smíte sníst celkem maximálně 500 kcal (2 100 kJ). Tento způsob má na hubnutí velmi dobrý vliv, protože si můžete dopřávat během diety i něco dobrého, co byste u jiných vůbec nesměli. Kompenzuje to vždy den s nízkým příjmem. Tímto způsobem je možné za měsíc zhubnout až 5 kg, u obéznějších lidí i více. Střídání půstu a normálního příjmu je podle zkušeností funkční.

V postní den budete ze začátku pociťovat hlad, ale časem si na vnímání hladu tělo přivykne a vás tak nebude tolik trápit. Budete se těšit na druhý den, kdy se budete moct opět najíst. Samozřejmě, že by tento den neměl vypadat jako vykoupení obchodu, cukrárny nebo fast-foodu, ale prostě budete jíst normálně. Když se sečte energetický příjem za týden a vydělí se 7, vyjde vám průměrně nižší energetický příjem o 25 procent. Výhodou je, že se během diety nebudete trápit hlady a odpíráním si oblíbených pokrmů, jak tomu je u jiných diet.


Jak jíst v postní den?

Ve výsledku se nejedná o žádný opravdový postní den, protože smíte něco sníst. Je povoleno sníst 500 kalorií za den. Nejlepším řešením je, abyste si tento příjem rozdělili do 3 porcí a ty postupně snědli. V tomto případě je ale nutné dbát na výběr potravin a hlavně na jejich energetické hodnoty. Když sníte jednu tabulku čokolády, právě jste vyčerpali svůj denní příjem. Nejnižší energetický příjem má zelenina, ovoce, libové maso, mléčné výrobky a vejce.

Kniha - Dieta každý druhý den

Kniha - Dieta každý druhý den

V roce 2013 byla vydána kniha Dieta každý druhý den (The Every-Other-Day Diet), kde doktorka Varady popisuje princip diety, výhody a nevýhody, jsou tam jídelníčky, recepty a rady. Rázem se stala velmi populární v celé Americe. Kniha se dá koupit i v českém jazyce, ve kterém vyšla v letošním roce. Můžete ji zakoupit jak v internetovém, tak i v dobrém klasickém knihkupectví.

Kdo je Krista Varady?

Krista Varady (Varadyová) je mladá kanadská lékařka, která nyní působí na univerzitě v Chicagu na katedře kineziologie a výživy. Zajímá se o výživu, vznik a léčbu obezity. Je členem mnoha nutričních sdružení. Napsala knihu, která se jmenuje Dieta každý druhý den.

Ovšem ne všichni s tímto stravovacím plánem souhlasí. Tak jako vždy se objevilo mnoho odpůrců této diety, kteří tvrdí, že se jedná o nebezpečnou dietu, protože pro tělo není hladovění správné.

Vyzkoušíte tuto dietu nebo si myslíte, že je nesmyslná?