Kalorické tabulky - mléko a mléčné výrobky

4. listopad 2013 | Kalorie | Zajímavosti | Potravina | komentáře: 0
mléčné výrobky


V seriálu o kalorických hodnotách se dnes zaměříme na kalorie u mléčných výrobků. Mléčné výrobky patří v našich končinách mezi oblíbenou složku potravy, proto si je dopřáváme i několikrát denně. Ti, co trpí nesnášenlivostí laktózy nebo alergii na kasein mají bohužel smůlu. Poskytují mnoho vitamínů a minerálů a navíc si na nich náramně pochutnáme.

O prospěšnosti mléka a mléčných výrobků se vedou mnohaleté spory s odůvodněním, že mléko slouží pouze jako výživa pro dítě a dospělí by jej konzumovat už neměli a že mléko zahleňuje a odvápňuje kosti. Určitě má každý na to vlastní názor, proto vám nechceme nic vnucovat. Na druhou stranu je pravda, že mnoha lidem dělá mléko problémy s trávením (intolerance laktózy způsobena nedostatkem enzymu laktáza), proto jsou vhodnější variantou zakysané (fermentované) mléčné výrobky (kefír, kyška, acidofilní mléko, podmáslí, jogurt,...), které se obecně lépe snášejí.

Jaké vitamíny a minerály jsou v mléce?

Mléko a mléčné výrobky obsahuje mnoho vitamínů a minerálních látek a to se týká nejen kravského mléka, ale i kozího a ovčího mléka a mléčných výrobků. Dostupné je například i velbloudí mléko, které také není zanedbatelné z výživového hlediska. (O rostlinných mlékách a výrobcích z nich se tady nezmiňujeme).


Kravské mléko obsahuje draslík, vápník, hořčík, fosfor, zinek, sodík, chlór, vitamín C, D, E, vitamíny skupiny B, cholesterol a kyselinu máselnou, kapronovou či kaprinovou.
Kozí mléko obsahuje draslík, vápník, hořčík, fosfor, chlór, vitamíny A, D, C a skupiny B, cholesterol, dále se v něm nachází kyselina linolová, linolenová, kapronová, kaprilová a kaprinová.
Ovčí mléko obsahuje zinek, hořčík, železo, jód, vitamíny A, C, skupiny B, kyselinu máselnou či linolovou.
Velbloudí mléko má mnohem více vitamínu C než kravské mléko, dále obsahuje železo, vápník a nenasycené kyseliny.

Kalorické tabulky - mléko

Mléko - 100 mlkcalkJ
Mléko nízkotučné (0,5 % tuku)34 kcal144 kJ
Mléko polotučné (1,5 % tuku)45 kcal190 kJ
Mléko plnotučné (3,5 % tuku)64 kcal270 kJ
Mléko kozí (4 % tuku)72 kcal302 kJ
Mléko ovčí (6 % tuku)92 kcal386 kJ
Mléko velbloudí (7 % tuku)120 kcal504 kJ

mléčné výrobky krt

Mléčné výrobky a kalorie

Mléčné výrobky - 100 mlkcalkJ
Syrovátkový nápoj26 kcal110 kJ
Podmáslí36 kcal150 kJ
Kefír40 kcal170 kJ
Acidofilní mléko40 kcal170 kJ
Jogurt Activia bílá 0%45 kcal190 kJ
Jogurt bílý z Valašska 3%67 kcal280 kJ
Tvaroh nízkotučný69 kcal290 kJ
Jogurt Activia ovocná 0%70 kcal294 kJ
Hollandia selský 4%70 kcal296 kJ
Jogurt Activia bílá 3%72 kcal304 kJ
Jogurtový nápoj88 kcal370 kJ
Actimel88 kcal372 kJ
Kozí jogurt St. Pierre 5%91 kcal384 kJ
Dobrá Máma bílý 3%94 kcal395 kJ
Jihočeský tradiční 3%95 kcal400 kJ
Jogobella ovocná 2,5%95 kcal402 kJ
Cottage97 kcal406 kJ
Tvaroh polotučný109 kcal460 kJ
Mléčná rýže ovocný Müller116 kcal489 kJ
Tvarůžky127 kcal530 kJ
Tvaroh na strouhání130 kcal545 kJ
Florián ovocný 8%145 kcal610 kJ
Pierot ovocný 8%147 kcal619 kJ
Tvaroh plnotučný151 kcal635 kJ
Zakysaná smetana159 kcal670 kJ
Jihočeská lahůdka177 kcal744 kJ
Vanilkový lipánek181 kcal760 kJ
Eidam 20%212 kcal890 kJ
Gervais220 kcal924 kJ
Balkánský sýr233 kcal980 kJ
Hermelín Figura257 kcal1 080 kJ
Eidam 30%257 kcal1 082 kJ
Apetito288 kcal1 210 kJ
Brynza296 kcal1 245 kJ
Mozzarela312 kcal1 311 kJ
Hermelín314 kcal1 320 kJ
Pomazánkové máslo326 kcal1 370 kJ
Eidam 45%333 kcal1 400 kJ
Niva334 kcal1 405 kJ
Čedar386 kcal1 620 kJ
Mascarpone387 kcal1 625 kJ
Máslo762 kcal3 200 kJ

Také záleží vždy na tom, jestli je daný výrobek s příchutí nebo ne, protože často velmi sladká příchuť je dost kalorická. Nejlepší variantou například u jogurtů je zvolit bílý jogurt a ten pak doplnit čerstvým ovocem.
Nezapomeňte, že kalorická hodnota daného výrobku není vůbec důležitá, mnohem důležitější je obsah bílkovin, sacharidů a tuků. Také při nákupu stojí za zvážení složení výrobku.

Při hubnutí...

Při hubnutí byste měli vybírat nejen mléko, ale i mléčné výrobky opatrně. Mléko je považováno za stravu a ne pití, protože nemá zanedbatelné hodnoty. Pokud hubnete je nejvhodnější polotučné mléko, nízkotučné má méně živin a hlavně chutná jako obarvená voda. Jogurt je též vhodně polotučný místo nízkotučného, který sice neobsahuje žádný tuk, ale o to více má sacharidů. Tučné sýry je vhodnější vynechat nebo alespoň zmenšit porce.

Máte rádi mléko a mléčné výrobky? Jaké máte nejraději?


 

.