V čem se nachází pro tělo potřebný vápník?

21. červen 2015 | Zdraví | Potravina | Minerální látky | komentáře: 0
vápník


Vápník je pro organismus velmi důležitý, proto je nutné konzumovat potraviny, které obsahují vápník, aby naše kosti a zuby byly zdravé a silné. Mléko a mléčné výrobky jsou často považovány za jediné zdroje vápníku, ale rozhodně nepatří k jediným. Kde se všude vápník nachází a které potraviny byste určitě neměli vynechávat v jídelníčku?

Mnoho lidí má intoleranci mléka či alergii na kasein, tudíž je pro ně mléko nevhodné a některé rasy mléko ani nestráví, proto musí vápník přijímat z jiných potravin, které jsou dokonce na kalcium bohatší. Aby se vápník dobře do těla vstřebal, je vhodné konzumovat i potraviny, které obsahují vitamin D nacházející se především v tučných rybách a ve slunečním svitu.

Co je vápník?

Vápník (lat. calcium) je minerál, který je součástí kostí a zubů, nalézají se také ve svalech a krvi. Má vliv na zdravé, pevné kosti a zuby a jejich vývin, pomáhá ke správné funkci srdce, krevního tlaku, metabolismu, nervové soustavy, svalů, hubnutí atd. V těle se nachází až 2 kg vápníku. Nedostatek vápníku se může projevit zvýšenou lámavostí a řídnutí kostí (osteoporóza), paradontózou, vyšší kazivostí zubů nebo bolestmi kloubů.


Doporučená denní dávka vápníku

Věková skupinaPříjem vápníku na den
1 - 3 roky600 mg
4 - 6 let750 mg
7 - 9 let900 mg
10 - 12 let1 100 mg
13 - 18 let1 200 mg
13 - 18 let1 200 mg
19 let a více1 000 mg
Kojící a těhotné do 19 let1 200 mg
Kojící a těhotné od 19 let1 000 mg

Zdroj: výživová doporučení DACH 2013

Doporučený příjem vápníku na den se může mírně lišit, protože na internetu i v literatuře se nacházejí také starší výživová doporučení platná pro ČR nebo dokonce též pro ČSR z devadesátých let.

Kde se vápník nachází?

Potraviny bohaté na vápník nejsou jen známé mléčné výrobky, ale i zelenina, ovoce, luštěniny, oříšky nebo ryby. V tabulce najdete vybrané potraviny, které jsou seřazeny podle obsahu vápníku.

krt
Potravina [100 g]Vápník [mg]
Mák1 460
Mořské řasy1 400
Parmazán1 335
Ementál1 000
Gouda1 000
Šproty900
Eidam 30%800
Sezamová semena785
Tavený sýr600
Camembert575
Máslo575
Tofu510
Niva400
Sardinky v oleji330
Lískové ořechy300
Mozzarella300
Mandle252
Čokoláda250
Medvědí česnek240
Sójové boby240
Zelí220
Kapusta212
Květák205
Lněná semínka200
Rozinky200
Fíky sušené190
Žloutek140
Pistácie135
Pažitka130
Nízkotučné mléko122
Jogurt120
Podmáslí120
Tvaroh polotučný120
Polotučné mléko118
Špenát117
Kakaové boby111
Slunečnicová semínka110
Fazole100
Olivy97
Sušené meruňky85
Celer80
Kapr80
Ovesné vločky80
Kedlubna71
Čočka65
Pórek65
Brokolice60
Šťáva z kysaného zelí55
Krevety54
Zaječická hořká45
Pomerančový džus30
Krůtí maso25
Vincentka24
Treska23
Šunka20
Avokádo14


Každý den je nutné sníst potraviny, které tento prvek obsahují. Normální strava obsahuje dostatek vápníku a pokud se v jídle ničemu nevyhýbáte, neměli byste mít problémy. Horší situace může nastat u veganů nebo u lidí, kteří nejedí mléčné výrobky.

Pokud se stravujete pestře, není nutné se obávat nedostatku vápníku. Pokud ale máte strach nebo víte, že nejíte potraviny obsahující vápník, můžete si koupit v lékárně bez předpisu tablety s tímto minerálem.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.