MIND dieta jako prevence Alzheimera

10. únor 2016 | Zdravotní diety | Zajímavosti | komentáře: 0
potraviny


Mezi novinku ve světě stravování a diet patří MIND dieta, která primárně slouží jako účinná prevence Alzheimerovy choroby. Tak jako strava ovlivňuje vysoký tlak či srdeční onemocnění, má stravování vliv rovněž na mozek. MIND dieta, která v sobě zahrnuje to nejlepší ze středomořské diety a DASH diety, byla zvolena jako druhá nejlepší dieta roku 2016.

Středomořská dieta je obecně brána jako zdravý způsob stravování, jímž se stravují převážně obyvatelé středomořských států. Dieta DASH je zase určena ke snížení vysokého tlaku. Těchto poznatků využili i její autoři z Rush University Medical Center v Chicago a vytvořili MIND dietu, díky které zůstane mozek mladší a brání tím jeho předčasnému stárnutí a demenci.

Co to ta MIND dieta je?

Dieta MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) je založena na příjmu potravin, které jsou zdravé a prospívají mozku a omezování příjmu potravin, které mozku neprospívají. Díky těmto pravidlům bude mozek dobře fungovat a bude působit jako prevence i při léčbě Alzheimerovy choroby.

Tato teorie byla vyzkoušena na necelé tisícovce osob a observační studie potvrdila, že mozek byl v lepším stavu než u osob, které ji nedodržovaly. Ovšem observační studie není moc směrodatná.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zdravou dietu, má pozitivní vliv i na hubnutí.


Na čem je založena?

Tento způsob stravování je založen na dodržování dvou jednoduchých pravidel. Jíte ve velkém prospěšné potraviny a ty méně prospěšné konzumujete pouze občas. Každá skupina potravin má svá pravidla, která byste měli dodržovat nejlépe delší dobu a to nejpozději před dosáhnutím šedesátého roku života.

Co se smí a nesmí jíst?

Potraviny se podle vědců z centra dají rozdělit na 10 vhodných a 5 nevhodných skupin. U všech je nutné dodržovat pravidla, jak často se smějí nebo nesmějí u MIND diety jíst.

zdravé potraviny

Povolené potraviny

Povolené potraviny byste měli konzumovat nejlépe v množství, jaká jsou u daných skupin napsána. Jedná se o zdravé potraviny, které se obecně doporučují jíst a na mozek mají pozitivní vliv. Při vaření či jiné přípravě by se měl používat pouze olivový olej.

  • Celá zrna, celozrnné potraviny - každý den nejméně tři porce
  • Zelenina obecně - nejméně jednou denně
  • Víno - každý den (pouze jedna sklenka)
  • Listová a košťálová zelenina - nejméně šestkrát týdně
  • Ořechy - pětkrát týdně
  • Fazole - třikrát týdně
  • Bílé maso - dvakrát týdně
  • Jahody a lesní ovoce - nejméně dvakrát týdně
  • Ryby - jednou týdně
  • Olivový olej - jen při přípravě pokrmů

krt

Nepovolené potraviny

Naopak některá jídla moc vhodná nejsou a jejich konzumace by se měla omezit. Měli byste dodržet maximální množství daných pokrmů a nepřekračovat je.

  • Červené maso, uzeniny - maximálně čtyřikrát týdně
  • Máslo, margaríny - max. kávová lžička denně
  • Tučný sýr - max. jednou týdně
  • Sladké pečivo, bílé pečivo, sladkosti - max. pětkrát týdně
  • Smažená jídla, fast-food - max. jednou týdně

Jídelníček by se měl sestavit právě pomocí uvedených pravidel.

Kromě jídla má na rozvoj Alzheimerovy demence vliv i stres nebo pohyb, nemluvě o genetických předpokladech.

Podle vědců MIND dieta skutečně pomáhá, přesto je ale nutné dále udělat výzkumy, jak moc funguje. Podle jedné studie snížila riziko Alzheimera o 54 %, při částečném dodržování o 35 %. Avšak při dodržování pouze DASH nebo středomořské diety se toto riziko o tolik nesnížilo. Proto se musí provést další studie, jak významný účinek má právě MIND dieta.

Má vliv i na hubnutí

Kromě toho, že dieta má účinky na zdraví, pyšní se vlivem i na hubnutí. Vzhledem k tomu, že se doporučuje jíst zdravé potraviny a ty nezdravé omezeně, projeví se toto stravování příjemně také na váze. Jakékoliv snížení příjmu nezdravých jídel a pokrmů se projeví pozitivně na hubnutí.

Myslíte si, že by MIND dieta mohla opravdu fungovat?


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.