Chia semínka - zázrak plný vitamínů

5. duben 2013 | Potravina | Zdraví | komentáře: 7
chia semínka


Chia semínka jsou novinkou, kterou můžete spatřit v obchodech se zdravou výživou. O co se vlastně jedná? Chia [čia] semínka se nacházejí na rostlině jménem šalvěj hispánská (Salvia hispanica L.), která je původem ze Střední a Jižní Ameriky. Dají se pěstovat i na jiných místech, ale bývá to složitější. Chia semínka jsou díky svému složení a vlastnostem řazena mezi superpotraviny.

Co obsahují chia semínka?

Semínka, jež nemají téměř žádnou nebo lehce oříškovou chuť. Obsahují velmi mnoho vitamínů (A, C, D, E, K, vitamíny skupiny B), minerálních látek (vápník, hořčík, zinek, železo, měď, jód,...), vlákninu a velké množství omega-3 mastných kyselin. Semínka obsahují mnoho bílkovin, kvalitních tuků a důležitých sacharidů. Jak můžete vidět, jedná se vitamínovou bombu, na kterou byste rozhodně neměli zapomínat.

Nutriční hodnoty na 100 gramů jsou: 2 194 kJ (524 kcal), 21 g bílkovin, 31 g tuků a 37 g sacharidů.


Pro koho jsou vhodná?

Semínka jsou vhodná pro všechny; od dětí, těhotných, vegetariánů až po sportovce a diabetiky. Vzhledem k tomu, že neobsahují lepek, jsou vhodná pro celiaky. Doporučená denní dávka jsou dvě polévkové lžíce, ale není známo, co se stane při předávkování.

Použití semínek

Semínka můžete konzumovat samotná, rozemletá nebo v kombinaci s ostatními potravinami. Oblíbené je přidávat je do kaší, těst, pečiva, jogurtů, pomazánek nebo do nápojů. Protože chia semínka dodávají sílu, jsou velmi oblíbená mezi sportovci a při vysoké námaze. Vzhledem k významnému obsahu vápníku a omega-3 mastných kyselin se hodí do stravy každého z nás. Při smíchání semínek s vodou se vytvoří okolo nich gel, který není vůbec na škodu. Můžete je také naklíčit nebo pěstovat jako řeřichu.

Recepty s chia semeny

Chia semena mají velké využití i v různých receptech.
Pečivo nebo chléb - přidejte do těsta několik lžiček semínek a následně pracujte s těstem obvyklým způsobem. Také můžete pečivo před vložením do trouby semínky jen posypat.
Saláty s těstovinami, kuskusem, jáhly, pohankou, zeleninou... - jen je do salátů přimíchejte.
Kaše s obilovinami - přimíchejte semínka podle chuti
Placky - přimíchat je můžete i do nejrůznějších slaných i sladkých placek.
Puding - 3 lžíce semínek smícháme s hrnkem rýžového mléka, kakaem a cukrem či stévií, během hodiny chia v pudingu nabobtnají a můžeme konzumovat s čerstvým ovocem.

Na zajímavé recepty se můžete podívat tady.

krt

Jaký mají vliv na hubnutí?

Semínka mají vysoký obsah bílkovin, jež jsou při hubnutí důležité, vlákniny a tuků, přičemž se jedná o zdravé tuky, kterým byste se neměli ani při hubnutí vyhýbat. Dále mají nízký glykemický index a navíc vytvořením gelové hmoty se dříve zaplní žaludek a takže nebudete mít brzy hlad a nesníte tolik jídla. To vše má velmi pozitivní vliv při hubnutí.

Kde semínka koupíte?

Chia semínka můžete koupit v internetových obchodech nebo v obchodech se zdravou výživou. Prodávají se v bio i nebio verzi. Balení (200 - 300 g) stojí 100 - 170 Kč, záleží na značce a kvalitě.

Už jste chia semínka vyzkoušeli? Kde je všude používáte?


 

Diskuze k článku (celkem 7):




Dávám je snad všude - k bramborám, do polévky, rizota... vyzkoušejte.

Miska 6. duben 2013 22:51

Dělám se těmi semínky chleba. Dává tomu zajímaou chuť i vzhled. Navíc si myslím, že je to mnohem zdravější než kdyby tam žádný semínka nebyly nebo jen obvyklá slunečnice. Jinam jsem je dávat ještě nezkoušela, ale asi to brzy udělám.

Alča 8. duben 2013 17:49

V létě si dělám nápoj.Je osvěžující.Voda,citrón.máta a semínka.Je to něco jak Aloe vera pití.

Ája 11. duben 2013 12:22

Jak poznám,že jsou semínka kvalitníí v bio složení? Prodejce může uvádět BIO,ale nemusí být. Jak to lze poznat? Cena - necena :-)

Lea 1. prosinec 2013 11:55

Prodejce nemůže uvádět, že je něco bio, když není bio. To je pak na pokutu.

Ivana 29. červenec 2015 14:44

chia semínka do které patří skupiny při dělené stravě. díky

miloš 5. listopad 2016 08:28

dělená strava a chia semínko

miloš 5. listopad 2016 08:30

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.