logo

Proč je pro nás důležitý vitamín K? Co svede?

Vitamíny Zdraví
zdroje vitaminu K

Vitamín K je velice důležitý vitamín, který je po boku vitamínu A, vitamínu D a vitamínu E rozpustný v tucích. Je zodpovědný za správnou srážlivost krve, pomáhá ke zdravým kostem atd. Nachází se v mnoha potravinách a tělo si ho navíc vyrábí, proto nebývá problém jej mít dostatek.

Co je vitamín K?

Vitamín K zahrnuje 3 formy: K1 (fylochinon), K2 (menachinon) a K3 (menedion) a každá se forma se získává jinak. Tento vitamín se nachází v běžné stravě a také si ho tělo pomocí bakterií vyrábí v tlustém střevě. Je rozpustný v tucích a z těla není odváděn močí.

Říká se mu také protikrvácivý vitamín, protože jednou z jeho důležitých funkcí je prevence krvácení a podílí se na srážení krve. Známý lék warfarin snižuje krevní srážlivost a blokuje účinky vitamínu K, který funguje přesně naopak.

-

Jaký je jeho význam?

Pro naše tělo je vitamín K velmi důležitý. Mezi jeho hlavní funkce patří:

  • Podporuje správnou srážlivost krve.
  • Snižuje nebezpečí vnitřního krvácení.
  • Mírní silné krvácení během menstruace.
  • Je důležitý pro správnou funkci jater.
  • Pomáhá vstřebávat vápník.
  • Podporuje činnost srdce.
  • Podporuje činnost ledvin.
  • Působí preventivně proti osteoporóze.
  • Zastavuje krvácení po operacích.
  • Má vliv na buněčný růst.
zelí a kapusta

Zelí a kapusta jsou významným zdrojem vitamínu K

Kde se vitamín K nachází

Vitamín K se vyskytuje v potravinách (živočišných i rostlinných), které běžně konzumujeme. Najdeme ho především v níže uvedených potravinách. Kromě toho ho tvoří bakterie ve střevě.

  • Červené zelí
  • Bílé zelí
  • Kapusta
  • Jahody
  • Brambory
  • Květák
  • Špenát
  • Rajčata
  • Mrkev
  • Luštěniny
  • Pšenice
  • Husí játra
  • Vepřová játra
  • Hovězí játra
  • Vejce
  • Mléčné výrobky
  • Pistácie
  • Oleje

Jaká je denní doporučená denní dávka?

Doporučená denní dávka pro dospělou osobu je 75µg (podle vyhlášky č. 225/2008 Sb.). Toto množství ale může být v různých zdrojích uvedeno jinak.

játrová paštika

Najdeme ho i v játrech

Jak se projevuje jeho nedostatek?

Z potravy přijímáme většinou dostatečné množství vitamínu K, ale může se špatně vstřebávat kvůli nedostatku tuků (např. při drastických dietách či hladovce) či při špatném vstřebávání. Jeho nedostatek se může projevit hlavně u novorozenců, kteří mají problémy se střevní mikroflórou. U ostatních se jeho nedostatek projevuje vznikem krevních podlitin a modřin bez důvodů, dále se může objevit pomalé hojení, únava, krvácení z nosu či střevní problémy.

Jak se projevuje jeho přebytek?

Předávkování vitamínem K se může projevit zvýšeným vylučováním bilirubinu a díky tomu mohou vznikat příznaky, které jsou typické pro žloutenku. Dále se při předávkování objevuje horečka, nechutenství, pocení, návaly do hlavy a zvýšení krevní srážlivosti. Stravováním však není možné se předávkovat, doplňky stravy však ano.