logo

Znáte významné účinky a zdroje zinku?

Minerální látky Zdraví Zajímavosti
zinek a zdroje

Většinou se bere zinek jako látka, která má vliv na vzhled kůže, pozitivně působí na vlasy či nehty, ale záběr zinku je mnoho větší. Jedná se o nezbytný stopový prvek, který ovlivňuje v lidském těle snad vše.

Zinek je pro lidské tělo velice důležitý, protože je potřebný pro jeho správnou funkci a vývoj. Tento důležitý prvek se účastní až 200 různých procesů, je důležitý pro imunitní systém, podporuje hormony, hojení, uchovávání inzulínu a má vliv i na obyčejné nachlazení.

Co je zinek?

Zinek (latinsky Zincum) je důležitý stopový prvek, který je součástí asi dvou stovek enzymatických procesů v těle. Zinek se nachází v menším množství i v orgánech, svalech, kostech, kůži, vlasech a nehtech. Lidské tělo jej nedokáže vyrobit, proto je nutné mu jej stravou dodávat.

Podílí se na různých procesech, které jsou pro lidské zdraví nepostradatelné. Zinek je důležitý pro správné fungování imunitního systému, metabolismu, plodnosti a poznávacích funkcích, chrání buňky, ovlivňuje zrak, má vliv i na stav pokožky, vlasů a nehtů atd.

Zinek blahodárně působí nejen na vlasy a nehty, ale také ovlivňuje plodnost, imunitu, nachlazení nebo hojení.

Zinek se nachází v mnoha potravinách a to nejen v živočišných, tak i rostlinných, ale lépe se vstřebává z živočišných. Běžná strava obsahující živočišné produkty většinou pokryje denní dávku tohoto stopového prvku, mohou mít s ní problémy vegani nebo těhotné ženy, kdy je potřeba zinku vyšší.


Jaké má účinky na zdraví?

Vzhledem k tomu, že se zinek účastní tolika procesů v těle, uvádíme zde jen ty významnější.

  • Posiluje přirozený imunitní systém.
  • Podporuje hojení ran, akné a ekzémů.
  • Pomáhá léčit záněty.
  • Má dobrý vliv na metabolismus.
  • Pomáhá udržet nízkou hladinu cholesterolu v krvi.
  • Jedná se o antioxidant, který působí proti volným radikálům.
  • Chrání tělo před virózami i chřipkou.
  • Podporuje plodnost.
  • Ovlivňuje růst, kosti a vazivové tkáně.
  • Má vliv na dobrý zrak.
  • Chrání před zánětem spojivek.
  • Posiluje zdraví prostaty a varlat.
  • Pozitivně ovlivňuje vývoj a funkci pohlavních orgánů.
  • Zpomaluje stárnutí.
  • Ovlivňuje vzhled a kvalitu pleti, kůže a vlasů.
krevety jsou bohatým zdrojem zinku

Potraviny s nejvyšším obsahem zinku

Zinek se nachází v běžných potravinách, v některých více a v některých méně. Zjistěte, v čem je obsažen zinek ve větším množství. Seznam zahrnuje následující zdroje:

  • krevety, ryby, ústřice
  • hovězí a vepřové maso
  • játra
  • vaječné žloutky
  • dýňová a slunečnicová semínka
  • mléko a mléčné výrobky
  • luštěniny
  • listová zelenina
  • obilné klíčky
  • houby
  • droždí
  • meruňky
  • ořechy

Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka (DDD) podle vyhlášky č. 330/2009 Sb. je pro dospělé 15 mg zinku. Tato dávka na den vystačí pro správnou funkci organismu. V těhotenství by ženy měly mít příjem tohoto minerálu o něco vyšší, stejně jako v dospívání.

Jak se projevuje nedostatek zinku?

Pokud budete mít dlouhodobě málo zinku, může se to projevit špatným hojením ran, padáním vlasů, problémy se sluchem a zrakem, nedostatkem energie, hubnutím, špatnou imunitou, zhoršenou pamětí, atopickým ekzémem, popraskanými koutky, neplodností nebo u dětí může dokonce dojít i ke zpomalení růstu.

maso obsahuje zinek

Jak se projevuje předávkování?

I když je předávkováním zinkem vzácné, při dlouhodobém nadměrném příjmu se mohou objevit závratě, nevolnosti, poruchy trávení, chudokrevnost, porucha metabolismu nebo kovovou příchutí na jazyku.

Jak u sebe zjistíte jeho stav?

Kromě příznaků, které vás mohou varovat, že vám chybí právě zinek nebo něco jiného, je jedinou spolehlivou metodou odběr krve buď u lékaře, nebo přímo v laboratoři, který odhalí nízké nebo naopak vysoké hodnoty. Následně tuto skutečnost můžete řešit stravou nebo brát doplněk stravy (tabletky).

Doplňky stravy

V lékárně se prodává jak samostatný zinek, tak i společně s dalšími látkami (např. s hořčíkem, vápníkem nebo selenem). Jsou k dispozici tablety, pastilky nebo šumivé tablety, přičemž se případě nedostatku užívá jedna denně. Tyto doplňky stravy se prodávají bez předpisu v každé lékárně.

Pestrá strava vám zajistí, že zinku budete mít dostatek. Pokud byste měli s jeho množstvím problém, je vhodné se poradit s lékařem nebo sáhnout po doplňcích stravy.