logo

Co jíst, ať máte dostatek vitamínu A?

Vitamíny Zdraví
zdroje vitamínu a

Vitamín A nebo také axeroftol je velice důležitý pro správné tělesné funkce. Jedná se o antioxidant, který chrání před působením škodlivých volných radikálů. Na co vše má vliv a které potraviny jsou na něj bohaté?

Asi každý zná známou radu, že je nutné jíst mrkev pro správný zrak. A to je pravda, protože mrkev je zdroj beta-karotenu neboli provitaminu A. Beta-karoten se řadí mezi karotenoidy, díky kterým má mrkev, rajče nebo také jahody svou krásnou červenožlutou barvu.

Co je vitamín A?

Vitamín A (axeroftol) se v přírodě nachází ve dvou formách a to jako vitamín A1 (retinol) a vitamín A2 (3-dehydroretinol). Dále je vyráběn přeměnou z karotenoidů v játrech a tenkém střevě. Mezi významné karotenoidy patří beta-karoten, lykopen a lutein.

Tento vitamín je stejně jako vitamín D, vitamín E a vitamín K rozpustný v tucích.

Axeroftol je podstatný při tvorbě zrakového pigmentu nazývající rodopsin, který zamezuje vzniku šerosleposti, zlepšuje vidění v šeru a pomáhá udržet oči zdravé. Dále pomáhá imunitnímu systému a mnoha dalším funkcím v těle.


Jaké má účinky na zdraví?

  • Podporuje zdravý zrak.
  • Působí jako prevence šerosleposti.
  • Pomáhá k normálnímu metabolismu železa.
  • Má vliv na zdravý stav pokožky.
  • Pomáhá udržovat zdravou kůži, zuby a nehty.
  • Pozitivně působí na sliznice a jejich vývoj.
  • Ovlivňuje funkci imunitního systému.
  • Je důležitý při tvorbě vajíček a spermií.
  • Bojuje proti působení škodlivých volných radikálů.
  • Betakaroten pomáhá udržet delší dobu opálení a snadněji se opalovat.

V jakých potravinách se nachází?

Mezi významné zdroje, kde se vyskytuje vitamín A, patří následující potraviny:

Zdroj:μg/100g
Olej z tresčích jater30 000
Krůtí játra8 058
Hovězí a vepřová játra6 500
Kuřecí játra3 296
Paprika2 081
Batáty961
Mrkev835
Brokolice800
Máslo684
Kapusta681
Máslová dýně532
Špenát469
Dýně426
Čedar265
Meloun cantaloupe169
Vejce140
Meruňky96
Papája55
Mango54
Rajče42
Hrášek38
Mléko28
Jablka3
Spirulina3
Třešně3
Jahody2

Jak se projevuje nedostatek vitamínu A?

Nedostatek vitamínu A se projevuje následujícími příznaky: šeroslepost, slepost, porucha imunity, šupinatá a suchá kůže atd. Deficit je ve vyspělém světě sporadický, neboť výskyt jeho zdrojů je v běžných potravinách dostatečný.

Můžete se s ním předávkovat?

Předávkování vitamínem A se projevuje padáním vlasů, zvracením, spavostí, únavou, suchou kůží, žlutou kůží, hubnutím, nepravidelnou menstruací, bolestmi kloubů atd. Pro dospělou osobu je toxické, pokud bude konzumovat denní dávku vyšší než 50 000 IU (15 g) nejméně měsíc. U těhotných je tato dávka pětkrát a u dětí třikrát menší. Nadbytku lze docílit užíváním doplňků stravy, obvyklým stravováním k němu zpravidla nedojde.

Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka je 800 μg.

Při překračování doporučené dávky v těhotenství může dojít k poškození plodu, proto se doporučuje vyhnout se konzumací jater v prvním trimestru.

Kde si tento vitamín můžete koupit?

Vitamín A koupíte v každé lékárně, dokonce i v drogeriích nebo ve větších supermarketech. Tento doplněk stravy se nejčastěji prodává jako tablety, kapsle, v tekuté formě nebo jako tobolky společně s dalšími látkami.

Jedno balení může stát 50 Kč nebo i 500 Kč, cena se odvíjí od značky, počtu kapslí, složení, síly či formy. Pokud byste nevěděli, co byste si měli koupit, poraďte se v lékárně, co by vám doporučili jako nejvhodnější variantu.