Zajímavá dieta 5 + 2 - držíte ji jen 2 dny

2. květen 2015 | Diety na hubnutí | Diety | komentáře: 15
hubnutí


Držet dietu dlouhou dobu je celkem unavující a člověk má tendence hubnutí vzdát nebo alespoň dietu porušit. Můžete-li ale jíst normálně a jen pár dní držet dietu, hned to bude působit na psychiku lépe. Právě diety s odlehčujícími dny jsou v poslední době v kurzy. Mezi jednu oblíbenou patří i dieta každý druhý den od Kristy Varady a teď tady máme zase novou.

Docela nedávno britský novinář a lékař Michael Mosley představil novou dietu, která je účinná a není ani tolik drastická. Jedná se o dietu 5 : 2, jež je založena na tom, že pět dní jíte normálně a dva dny držíte dietu. Zní to celkem zajímavě, ale jaká jsou pravidla a kolik můžete zhubnout?

Tato dieta se stala velmi populární nejen ve Velké Británii, ale také i ve světě brzy potom, co ji její tvůrce představil na BBC v dokumentu Horizon. Následně si ji zamilovaly různé celebrity (např. Jennifer Aniston, Miranda Kerr atd.), byly vydány knihy i od jiných autorů a začaly se prodávat i různé přípravky k této dietě.


Co to těch 5 : 2 je?

Dieta pět ku dvěma, fast dieta, 5 + 2 nebo 5:2 je zajímavý dietní plán, který pomáhá zhubnout. Hlavní podmínkou diety 5+2 je to, že pět dní jíte normálně, ale nepřejídáte se a dva dny jíte velmi střídmě. Pokud budete dodržovat daný plán a nepřejídat se v normálních dnech, mohou ženy zhubnout za týden 0,45 kg a muži o něco více. Pokud se přidá i pravidelné cvičení, tak zhubnete dvakrát víc.

Dr. Mosley tvrdí, že přerušované hladovění je účinnější, protože se opravují poškozené buňky, k čemuž je potřeba více energie.
Hladovění není jen o tom, že zhubnete nežádoucí kilogramy, ale také můžete udělat dost pro své zdraví. Podle studií mají hladovky vliv na snížení krevního tlaku, cukru v krvi či prevence různých onemocnění.

Dva dny střídmé stravy

Během týdne byste měli dva dny, které nejsou hned vedle sebe, dodržovat střídmější (postní) stravu. Energetický příjem žen by neměl být vyšší než 2 100 kJ (500 kcal) a u mužů 2 520 kJ (600 kcal). Tento příjem byl určen jako čtvrtinový příjem doporučeného energetického příjmu na den.

krt

Během tohoto hladovění smíte sníst tolik porcí, kolik chcete, ale musíte se vejít do daného energetického příjmu. Můžete mít i jedno jediné jídlo nebo tři, záleží na vás, co si vyberte. Nejlepší dny na hladovění jsou pondělí a čtvrtek, ale je možné si je upravit podle sebe. O víkendu by se ale hladovět nemělo, protože je možné nedodržení daného příjmu.

Během těchto dní by se nejvíce měly konzumovat bílkoviny (maso, ryby, mléčné výrobky), zelenina, luštěniny, vejce, ovoce a polévky. Díky tomu, že je nejvhodnější nízkokalorické jídlo, můžete ho víc sníst víc, než když sníte čokoládu či dort. Během půstu je nevhodné jíst polotovary, sladkosti, pečivo a alkohol. Jídelníček není přesně dán.

Názor odborníků je rozporuplný

Někteří tuto dietu chválí, protože je pro tělo prospěšné, když se trošku sníží energetický příjem, prospěje to nejen postavě, ale i zdraví. Jiní zase tvrdí, že po dnu hladovění opět člověk normálně (hodně) jí, což může být pro tělo vytěžující nebo že se při hladovce může objevit podráždění, dehydratace či špatné spaní.

Už jste tuto dietu vyzkoušeli? Máte-li nějaké zkušenosti či recenze, napište do diskuze, zda vám pomohla nebo ne.


 

Diskuze k článku (celkem 15):




Zkušenost pozitivní, držím 2 měsíce a 4kg dole, zpočátku velmi těžce, nyní už tolik nesním ani v 5 dnech . Nemám však jasno v cal a kcal:)V původní knize je uvedeno jen 500cal pro ženy, tady píšete kcal a to je teda rozdil!

Janik 19. prosinec 2015 06:24

ja bych chtěla zhodit par kil ale nejde to co mam delat

vladka 30. prosinec 2015 16:00

Není to špatný režim, ale je pravda, že 5dní se snažím jíst méně tučné, málo pečiva a pouze žitné, hlad nemám, jím 3x denně co se vejde do hrsti jedné ruky, když mám na něco chuť vezmu si zeleninu. Váha jde dolů, pomalu, ale jistě. U jiných diet jsem měla chuť na to, co jsem nesměla, teď si dám skoro vše, ale s mírou. Ve dnech půstu jím pouze čerstvou zeleninu. Také jsem si koupila OBEZIN+45, výborný pomocník, vláknina zaplní žaludek a je po hladu.

Dráža 25. leden 2016 20:03

S těmi cal/kcal je to vskutku špatně napsané. On sice píše v knize o cal, nicméně jistě myslí kcal. Sic doporučené jídelníčky odpovídají množství v kcal. Takže prapodivný překlep.

Daniel 20. duben 2016 23:52

Já už tuto dietu provozuji od začátku dubna, dva dny (úterý,pátek) pouze snídám. Jinak jím vcelku na co mám chuť. Je pravda,že kila šla dolů, zhubla jsem 4 kg, ale mám dojem, že se to te´d zastavilo, asi si organizmus zvykl. Nedá se říci, že bych ty dva dny nějak trpěla, mně mnohem lépe vyhovuje nejíst vůbec, než jíst trochu. To se pak neovládnu a sním, co vidím. Tato dieta má velkou výhodu, že člověka moc nezaměstnává, vůbec se mi nelíbí nějaké počítání kalorií atd. Je také pravda, že poměrně dost sportuji, chodím dvakrát týdně plavat (uplavu kilometr) a snažím se chodit hodně pěšky, také denně cvičím, i když jen čtvrt hodiny. Tohle všechno jsem dělala ale i předtím a váha šla spíš plíživě nahoru. Zdá se mi, že je to jediná dieta, která mi vyhovuje a která zatím funguje.

Alice 29. květen 2016 11:43

I já na tuto dietu najela na začátku dubna, když jsem znova viděla reprízu dokumentu, ohledně tohoto způsobu stravování. Zpočátku to bylo dost kruté,/500kcal není opravdu mnoho/,ale už druhý týden to bylo lepší. A teď se snad na ty dny půstu dokonce těším. Ostatní dny jím normálně a vše, snažím se tak kol. 2 000kcal-odhadem, jak doporučují, ale o víkendu to i někdy s jídlem přeženu a dám si i víno. Možná bez něj by to šlo snadněji. A také nesportuji, jen chodím častěji pěšky. I tak jsem zhubla 4kg /v pase 8cm,boky a stehna o něco méně/, ale každý reagujeme trochu jinak./Je mi 50let a vážila jsem dost! přes 90kg/. Vyhovuje mi to lépe, než každý den jíst méně a něco i nejíst !/ klasické nízkotučné diety/, kdy se člověk bojí, aby něco neporušil / a co teprve různé oslavy apod./. Takhle to jde i napořád, třeba časem jen jeden den v týdnu, jak bylo řečeno v dokumentu. Zatím ty 2dny přežiju -dokonce je to prý dle výzkumů zdravé a když mám na něco chuť, tak vím, že si to druhý den můžu dát! Dokonce jsem si časem zvykla jíst trochu méně i těch 5dní.Cítím se lépe a o to jde.

Monika 10. červen 2016 14:53

Ahoj Alice, Moniko,
přidávám se, jedu teprve 10 dnů, dole cca 1 kg. Jen bych opakovla, co již bylo řečeno, postní dny mi nedělají žádný větší problém, když vím, že druhý den můžu...i to víno si dám. Budu ráda, když se občas přihlásíte, napíšete, jak to jde dolů, je prima mít parťáky:-).
Ať se daří!

Markéta 12. červen 2016 18:13

Ahoj Markéto,
tak po 12 týdnech - 6kg. V některém článku jsem četla, že je to asi 0,5 kg týdně, takže by to odpovídalo. Už jsem si na to zvykla, že to dělám automaticky - pondělí a čtvrtek. Ostatní dny- všední - to je dobré /v práci, to jím docela střídmě. A o víkendech vařím, ale stejně toho najednou moc nesním, spíš mě třeba někdy honí mslná nebo příjde návštěva, tak pořád něco uďobávám...+ to víno... Neberu to jen jako hubnutí, ale že je mi fakt líp.Tak uvidím, co dál. Mějte se!

Monika 18. červenec 2016 14:06

Na ČT 2 som videla dokument a Michael Mosley, autor diety tvrdil, ako sa mu všetko zlepšilo /cukor, cholesterol, tlak/ tak som sa ju rozhodla držať i ja. Mám roky zvyšený cholesterol /v obodobi, keď mi to zistili som mala 50 kg/. Držím túto dietu asi 4 mesiace, cholesterol pri kontrole som mala hodne vysoky, pretože som tabletky nebrala a váha sa mi nezmenila. Za 4 mesiace mám dole 2 kg. Je pravda , že všedné dni jedavam na čo pridem

Torze 28. červenec 2016 19:32

Ahoj, drzim neco podobneho. V postni dny PO-ST-PA pouze obedvam, ale neresim pocet kcal. Snim polevku,druhe jidlo a treba i dezert. Pridam i ovoce. Ostatni dny jim tri jidla se snahou o zdravy jidelnicek. Ale to jsem jedla vlastne cely zivot. Od dubna jsem dala dolu 10 kg a cm jdou stale pomalu dolu...... Vratila jsem se k pravidelnemu rannimu 30 min. cviceni, mam vice energie, citim se lepe, jsem spokojenejsi a temer vymizely obvykle problemy provazejici menopauzu.....mrknete na starnky stridaveho pustu, take velmi zajimave!

Alča 29. červenec 2016 11:07

Tak se ozývám opět po téměř 3 měsících, dietu držím stále a zhubla jsem z původních téměř 81kg na 76kg. Možná, že se zdá, že to není tak moc, ale jak jsem už psala, vyhovuje mi, že nemusím počítat žádné kalorie a když mám jedlé dny, mohu jíst i potraviny, které mám ráda a nemusím se ohlížet nato, kolik mají kalorií. Inspirovala jsem i mého muže, který ovšem drží trochu jinou dietu, nevečeří 4 dny v týdnu. Zhubnul už taky viditelně, ze 103kg na 95. zhubnout se dá, chce to jen pevnou vůli. Já plánuji zhubnout už jen asi kilo nebo dvě, v mém věku (69) bych při větší ztrátě váhy už nevypadala moc dobře.

Alice 19. srpen 2016 19:32

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak je to u téhle diety a kávou, popřípadě čaji?

Jitka 23. srpen 2016 18:32

Já mám posty celkem ráda...po.st.pá nejím vždy v postní době - 7 neděl před Velikonocemi. Někdy si dám i delší půst - cca 3-10 dnů. Ale teď jsem tedy dlouho nedržela. Od září zkusím toto 5+2 a ještě bez mouky a cukru....prý zvyšuje záněty v těle a pak člověk marodí...tak pak napíšu. Půst je dobrý v tom, že fakt člověk nemusí myslet, co může a co ne...prostě si nedá nic :-) :)

Marie 27. srpen 2016 20:23

Tak měsíc za mnou a pohoda...mám dole 4 kg a přidala se ke mě i dcera. Hladovění mi nedělá problémy...je to pohoda. Všem, kteří chtějí zhubnout, doporučuji. Je to opravdu nenáročné a zatím velice efektní :-)

Marie 2. říjen 2016 20:23

Ke mně tam mělo být. Omlouvám se za chybu :-)

Marie 2. říjen 2016 20:31

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.