V jakých potravinách se nachází hořčík?

29. říjen 2016 | Minerální látky | Tipy | komentáře: 0
hořčík tabulka


Hořčík je pro lidský organismus jeden z klíčových prvků, které ovlivňují mnoho funkcí v organismu. Jeho nedostatek se projevuje menšími problémy, které později mohou přerůst do větších. Jak se přesně zjistíte, že ho máte málo a v kterých potravinách se hořčík nachází?

Ačkoliv se hořčík běžně nachází ve stravě, jeho vstřebatelnost je pouze třetinová, z tohoto důvodu je vhodné zaměřit se na potraviny a zdroje, které jsou na hořčík bohaté. Případně je možné jej substituovat doplňky stravy.

Co je hořčík?

Hořčík (latinsky Magnesium) je měkčí kov stříbrné barvy, který je velice důležitý pro biochemické reakce v těle. Podílí se při metabolismu vápníku, na syntéze bílkovin a DNA. Nachází se hodně v kostech a zubech, v menším množství i v tkáních a krvi. Obecně zlepšuje lidské zdraví a naopak při jeho nedostatku jej zhoršuje.

Z potravy se vstřebává hlavně v tenkém střevě a k jeho vstřebatelnosti je potřebný vitamín D. Vstřebatelnost zhoršuje bílá mouka, mléčné výrobky, uzeniny, cukr a tuky. Obecně v potravě, která je pestrá a zdravá, se vyskytuje hořčíku dostatek.


Jaké účinky na zdraví má hořčík?

Magnézium má velmi mnoho účinků na zdraví, proto zde vyjmenováváme ty nejdůležitější.

  • Má protikřečový účinek.
  • Zmenšuje únavu, vyčerpání a stres.
  • Pomáhá využívat kyslík při zátěži svalů.
  • Přispívá ke správné funkci nervové a svalové soustavy.
  • Má pozitivní vliv na činnost srdce.
  • Zlepšuje imunitní systém.
  • Hořčík je důležitý pro stavbu kostí, zubů a chrupavek.
  • Má uklidňující účinky.
  • Zlepšuje myšlení a schopnost pamatování.
  • Působí proti demineralizaci kostí.
  • Reguluje krevní tlak a hladinu cholesterolu.
  • Pomáhá proti vzniku ledvinových kamenů.
  • Je potřebný při trávení.
  • Působí proti zubním kazům.

V jakých potravinách se hořčík nachází?

Hořčík je obsažený v mnohých potravinách, nejvíce jich najdete v uvedených potravinách podle pořadí, které uvádí následující seznam.

  • mák, mandle, ořechy (para, kešu, piniové, vlašské, lískové aj.)
  • luštěniny (čočka, fazole, sója)
  • droždí
  • pohanka
  • káva, čokoláda
  • ryby, maso a vnitřnosti
  • obiloviny (pšenice, oves, kukuřice, žito) a výrobky z nich
  • zelenina (artyčoky, květák, kapusta, rajčata, okurky, špenát atd.)
  • ovoce (banán, datle, jahody, maliny, sušené meruňky, ostružiny atd.)
  • sýry
  • mléčné výrobky (jogurty, smetana, mléko)
  • vejce
čokolády s ořechy

Jaká je doporučená denní dávka?

Doporučená denní dávka (DDD) je v Česku určena vyhláškou č. 330/2009 Sb., ve které je DDD 375 mg.

Zvýšený příjem by měly mít těhotné a kojící ženy, lidé, kteří manuálně pracují, sportovci, alkoholici, diabetici atd.

Jak se projevuje nedostatek hořčíku?

Nedostatek hořčíku se ze začátku projevuje únavou, křečemi a nervozitou, později se připojují i další symptomy, jako je porucha vidění, bolesti hlavy, deprese, zrychlení činnosti srdce, zvýšení tlaku nebo také v zvýšení hladiny tuků v krvi.

krt

Jak se projevuje předávkování hořčíkem?

V některých případech (hlavně při zvýšeném příjmu doplňků stravy) je možné se hořčíkem předávkovat. Mezi hlavní příznaky patří zvracení, nechutenství, únava nebo svalová slabost. Tělo však většinou nadbytečný minerál vyloučí močí, pokud není problém s vylučováním tekutin z těla (např. chronické selhávání ledvin), stolicí nebo potem.

jahody, maliny, ostružiny

Doplňky stravy

Pokud máte málo hořčíku nebo stravy s vyšším obsahem hořčíku moc nesníte, je jedinou možností brát klasické tablety nebo šumivé tablety. Obojí seženete nejen v lékárně bez předpisu, ale i v obchodech nebo drogeriích buď samostatně, nebo v kombinaci s dalšími látkami.

Doplňky stravy je nutné brát podle návodu, aby nedošlo k předávkování a poté se neobjevily vedlejší účinky, které jsou celkem nepříjemné.

Jak zjistíte u sebe moc nebo málo hořčíku?

Zda máte hodně nebo málo hořčíku, zjistíte pouze krevním testem, který si můžete buď nechat provést u lékaře, nebo v laboratoři jako samoplátce. Vyšetření hladiny hořčíku v krvi stojí 20 - 30 Kč plus se hradí pár korun za odběr.

I když je vstřebatelnost hořčíku asi třetinová, není problém při rozmanité stravě sníst denní dávku hořčíku. Je obsažen ve velkém množství potravin, v některých méně a v některých více, což je obdobné jako u dalších látek.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.