Nezapomínejte na zdravou pohanku

14. září 2015 | Potravina | Zajímavosti | komentáře: 2
pohanka


Pohanka (Fagopyrum) je přirozeně bezlepková potravina, která se ale neřadí k obilovinám, ale mezi čeleď rdesnovitých. Někdy se jí také říká pseudoobilovina. Pochází z Asie, na našem území se začala pěstovat kolem 14. století. Záhy patřila mezi hlavní surovinu stravy převážně pro chudší obyvatele. Teď zažívá boom. Je známá tím, že obsahuje velké množství cenných látek a má mnoho účinků na zdraví.

Poslední dobou se stává pohanka opět velmi oblíbenou a neděje se tak jen kvůli propagátorům zdravého stravování. Objevují se její výhody a přínos pro člověka díky jejím účinkům a obsahu látek.

Co všechno pohanka obsahuje?

Pohanka je velice bohatá na všemožné látky. Nachází se v ní minerální látky (vápník, draslík, železo, fosfor, hořčík, mangan, zinek, měď), vitamíny (vitamíny skupiny B, E, C), vláknina, třináct aminokyselin, kyselina linolenová, steroly atd. Dále obsahuje rutin, jehož je pohanka nejvýznamnějším zdrojem.
Takový obsah látek, které obsahuje tato pseudoobilovina, se jen tak nevidí. A byla by škoda ji pravidelně nezařazovat do stravy. Stačí se jen přesvědčit (vizte níže) o jejich účincích.

Abyste využili všechny látky, které obsahuje, dejte si pohanku nejméně dvakrát týdně. Ideální je jíst ji třikrát týdně. Je vhodná jak pro dospělé, děti, tak i pro těhotné a kojící ženy.


Účinky pohanky na zdraví

Pokud budete pravidelně konzumovat pohanku (několikrát týdně), brzy si můžete všimnout některých účinků, kterými se pohanka honosí. Mezi ty nejvýznamnější patří tyto:

  • Má významný vliv na cévní soustavu.
  • Zlepšuje stav křečových žil.
  • Vrací cévám pružnost.
  • Zastavuje drobná krvácení (při praskání drobných žilek - nos, oči).
  • Má pozitivní vliv na hemoroidy.
  • Podporuje léčení oparů.
  • Podporuje nervovou soustavu.
  • Pomáhá při detoxikaci organismu.
  • Regeneruje játra a odbourává v nich tuk.
  • Snižuje hodnotu špatného cholesterolu.
  • Slouží jako prevence kardiovaskulárních onemocnění.
pohanka

Kde se dá koupit?

Pohanku koupíte nejen v obchodech se zdravou výživou, ale poslední dobu ji pořídíte supermarketech a hypermarketech. Nabídka tam ale není tak velká jako třeba v obchodech se zdravou výživou. Stačí se ale jen dívat nebo zeptat, zda pohanku vedou. Cena za půl kilogramu se pohybuje mezi 30 - 50 Kč podle toho, o jaký výrobek se přesně jedná.

Jaké výrobky můžete pořídit?

V obchodech se dá koupit pohanka v mnoha různých variantách. Prodává se loupaná i neloupaná pohanka, lámanka, kroupy, krupice, mouka, těstoviny, vločky, pukance atd.

krt

Jak se pohanka připravuje?

Existuje několik způsobů přípravy loupané a lámané pohanky: klasické vaření (nejčastější příprava), spaření, namočení a naklíčení.

  1. Vaření - pohanka se zalije vodou a vaří se asi čtvrt hodiny. Vody přidejte v poměru 1:2 (na přílohu, karbanátky atd.) a 1:3 (na kaši). Na kaši se hodí přidat více vody, zato na přílohu spíše méně, to stejné se týká, pokud budete chtít s pohankou dále pracovat. Před vařením by se neměla proplachovat, protože byste přišli o cenné vitamíny.
  2. Spaření - nejvhodnější je příprava pouhým spařením pohanky dvěma díly vroucí vody, následně se nechá pod utěrkou nabobtnat. Tento způsob je nejšetrnější, co se týče zachování vitamínů a dalších látek. Tento způsob je ale možné použít pouze na pohanku loupanou mechanicky.
  3. Namočení - pohanka lámanka nebo loupaná se namočí den předem do studené vody, na druhý den se rozmixuje na kaši (často s ovocem). Tento způsob je používán při přípravě tepelně neupravovaných jídel (vizte vitariánství). Zachovává si tak cenné látky.
  4. Naklíčení - taktéž je možné celou pohanku namočit na několik dní a nechat ji naklíčit. Tento způsob ocení hlavně vitariáni a makrobiotici.

Pohanka a hubnutí?

Pohanka se řadí mezi zdravé potraviny, na které byste rozhodně neměli při hubnutí zapomínat, neboť by se měla stát součástí vyváženého jídelníčku. Dodává mnoho cenných látek, bílkoviny i sacharidy.

Kalorické hodnoty

100 g pohanky v syrovém (nevařeném) stavu obsahuje 1 473 kJ (350 kcal), z toho bílkoviny: 9,8 g, sacharidy: 72,4 g, tuky: 1,7 g, vláknina: 1,6 g.

Co z ní můžete připravit?

Z pohanky se dá připravit mnoho zajímavých jídel od kaší (sladkých a slaných), po karbanátky, pečivo, těstoviny až po palačinky. Taktéž se může přidat do různých pokrmů. Recepty najdete na každém rohu, stačí si jen něco připravit.

Máte rádi pohanku nebo jste ji ještě nezkoušeli?


 

Diskuze k článku (celkem 2):




Z pohanky ráda vařím, dětem to chutná, tak proč ne. Nevěděla jsem, že je tak zdravá..

Simča 3. říjen 2015 22:25

Pohanku lámanku si přidávám každý den do bíleho jogurtu,přidávám k tomu taky kustovnici zdravá snídaně

Macík 7. duben 2016 08:27

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.