Jak nepřibrat, když přestanete kouřit?

16. září 2014 | Rady | Články | Tipy | komentáře: 0
spokojená žena

Rozhodli jste se, že konečně přestanete kouřit, ale máte strach z nárůstu váhy? Je pravda, že mnoho bývalých kuřáků něco málo po skončení přibere, ale existují rady, díky kterým nemusíte vůbec přibrat. Vůbec nejhorší je, když cigaretu vyměníte za čokoládu nebo zákusek. Jak na to?

V poslední době se nepovažuje kouření za něco, čím by se měl někdo chlubit. Kouření je spíše bráno jako nevýhoda, proto se mnoho lidí snaží s ním přestat. Také kvůli zdraví, protože všichni moc dobře vědí, co cigarety mohou způsobit nebo i kvůli zvyšující se ceně za krabičku.

Mnoho bývalých kuřáků po skončení s kouřením přibere. Často je to kvůli tomu, že místo cigaret začnou víc jíst, mlsat nebo pít alkohol a to se na váze projeví. To ale není vše - může se zpomalit metabolismus a tím se začne přibírat. Netýká se to samozřejmě všech, ale často to tak je.

Co může za přibírání?

Vynechání nikotinu

Nikotin totiž zrychluje metabolismus a při samotném kouření se také významně spalují kalorie. Díky tomu, že přestanete, přijdete až o 1 000 kJ (4 200 kcal) denně, které jste spálili při kouření. U zmiňované hodnoty se to odvíjí, jak moc jste vykouřili cigaret za den.
Nikotin dále podporuje tělesné procesy, zvyšuje produkci trávicích šťáv, enzymů a kyselin, taktéž zrychluje trávení a vyměšování.
Poté, co přestanete kouřit, metabolismus i trávení se zpomalí. Najednou organismu bude chybět ten doping, který měl celá dlouhá léta a s tím pak může souviset i zvyšující se váha.

Stres z abstinence

Jakmile někdo přestane s kouřením, podepíše se na něm stres, je nervózní, naštvaný, podrážděný,... A tím pádem se to projeví i na přibírání. Lidé, kteří jsou ve stresu, snadněji přibírají. Řešením je nestresovat se a nebýt podrážděný, pomůže najít si nějakého koníčka.

mlsání

Náhražky za cigára

Když se vzdáte své drogy, na kterou jste byli závislí několik let nebo dokonce desítek let, budete chtít náhražku. Může to být zákusek, sušenka, čokoláda, bonbon, chipsy nebo alkohol. Budete si chtít vykompenzovat tu bolestivou ztrátu a tak si najdete něco místo ní. Ovšem tyto sladké i slané náhražky jsou špatné, budete po nich tloustnout. Dlouhodobě nepomůže ani žvýkání žvýkaček bez cukru (ty obsahují sladidla, po kterých je větší hlad). Po náhražce sáhnete vždy, když se budete cítit nervózní, podráždění, budete mít chuť nebo nudit se - přesně tak, jak to bylo u cigarety. Když vyměníte sladké nebo tučné náhražky za něco nekalorického, nepřiberete.

Co dělat, ať nepřiberete?

Vyhýbejte se sladkému

Nejezte sladké, když budete mít chuť si zapálit, budete nervózní nebo se nudit. V takovém případě akorát přiberete, protože si navyknete na sladkost i několikrát denně. A malá čokoláda, zákusek nebo bonbony několikrát denně se vyklubou ve velkou kalorickou bombu. Často bývalí kuřáci přiberou právě z důvodu, že pořád mlsají nebo něco jedí.

Omezte kávu, alkohol a černý čaj

Káva, alkohol a také černý čaj zvyšuje chuť na cigaretu, proto je již před plánovaným ukončením omezte nebo alespoň snižte množství. Pijte raději zelený čaj, který zrychluje metabolismus a má pozitivní účinky na spalování tuků.

Jezte lehčí pokrmy

Stravování má významný vliv na přibírání, omezte tučné a těžké pokrmy. Vyměňte je za ty lehčí a zdravější. Dejte si rybu, kuřecí, libové hovězí nebo vepřové s velkou oblohou a zajímavou přílohou místo těžkého vepřo-knedlo-zelo nebo smažáku. K tomu přidejte i celozrnné potraviny a obecně potraviny, které jsou vhodné při snižování váhy. Uvidíte, že se vám tato dieta vyplatí.

Jezte hodně zeleniny a ovoce

Budete-li nervózní nebo se nudit, dejte si raději čerstvý zeleninový salát, zakousněte zeleninu nebo ovoce. Získáte tak hodně energie, vitamíny a budete mít menší chuť na jídlo. Na sušené ovoce ale ve velkém množství zapomeňte, protože to je velmi kalorické.

Jezte pravidelně

Dále je nutné pravidelně jíst, jezte alespoň 4x denně. Ideální by bylo 5x, ale když vám to nevyjde, stačí i 4x. Během kouření jste měli menší chuť na jídlo, možná jste nebyli vůbec zvyklí na pravidelnou stravu, začněte s ní postupně. Nejprve jezte 3x denně, poté to zvyšte na 4x a pak na 5x.

cvičení

Hýbejte - alespoň 1 hodinu denně

Také byste neměli zapomínat na pohyb, který je mnohem důležitější, než si myslíte. Potřebujete spálit kalorie a zrychlit metabolismus. Stačí jen hodina denně, jednou se vrhněte na svižnou chůzi, jindy na kole nebo běh. Oblíbená jsou i skupinová cvičení jako zumba nebo aerobic. Dále je nutné posilovat, protože čím více budete mít svalů, tím více energie spotřebujete, což se hodí.

Bez kouření i s pár kilogramy navíc

Existuje také možnost, že budete kašlat na kilogramy, protože zdraví je důležitější. Když přestanete kouřit, můžete v prvním roce přibrat několik kilogramů a v dalších letech se váha může srovnat a už přibírat nebudete. Časem můžete nežádoucí kilogramy shodit, když dokážete přestat s kouřením, zvládnete pak i zhubnout.

Máte další rady, jak nepřibrat?

 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.