Jak si udržet váhu po hubnutí?

26. prosinec 2015 | Zhubněte | Tipy | komentáře: 1
hubená žena


Konečně jste se dostali na vysněnou váhu po několikaměsíčním hubnutí a teď máte obavy, abyste si váhu udrželi? Zhubnout je poměrně snadné, ale o to složitější je váhu si udržet. Co byste měli dělat, abyste po zhubnutí opět nezačali přibírat?

Omezování a trápení se při shazování kilogramů bývá často normální s vidinou, že jakmile se dostanete na vysněnou váhu, všechna muka skončí. Konečně si budete moct dát smažené řízky, tučná masa nebo slaďoučké dezerty. Tato vidina, co budete dělat po zhubnutí je lákavá, ale bohužel špatná. Tímto způsobem se totiž můžete brzo dočkat navrácených kilogramů.

Ten dojem, že když jste zhubli, můžete už jíst všechno, je velice scestný. Musíte také myslet na to, jak si novou váhu udržet.

Hubnutí musí být správné

Pokud vaše hubnutí spočívá v tom, že téměř nejíte, držíte diety nebo se velice omezujete, jdete na to ze špatného konce. Jakmile přestanete s tímto krutým hubnutím a začnete opět jíst jak před ním, můžete se obávat, že si váhu dlouhodobě neudržíte. Už samotné hubnutí bylo nedostatečně řešeno, od čehož se odvíjí i následné udržování váhy.


Jestliže ale budete hubnout zdravým a vyváženým způsobem, jenž bude spočívat v pravidelném a vyváženém stravování, váhu si při zachování nově získaným návyků snadněji udržíte. Ke stejné situaci dojde, pokud budete hubnout se solidním výživovým poradcem. Důležité je zachování nových návyků i poté, co přestanete hubnout, ať si váhu udržíte.

Správné hubnutí by mělo být založeno na pravidelné stravě (nejlépe 5x denně), preferování zdravých potravin, zařazování do stravy celozrnných potravin a dostatečném pitném režimu. Naopak není vhodné jíst sladkosti, mnoho pečiva, pochutiny, tučné pokrmy atd. K tomu je nutné připojit i pohyb, jemuž byste se měli věnovat nejlépe dvakrát či nejlépe třikrát týdně.

zdravé potraviny

Dieta versus zdravý životní styl

Negativně na váhu působí držení jakékoli diety, protože diety jsou často jednostranné, omezující a nízkokalorické. Ve výsledku se upínáte pouze k danému jídelníčku, jenž je charakteristický pro danou dietu nebo dokonce si vytváříte svou dietu, u níž se omezujete na vybrané složky potravy. Někteří dokonce i hladoví a dopřejí si pár mini porcí za den.

Tento způsob hubnutí, který je založen na nízkém kalorickém příjmu, je cestou do pekel. Aby vám hubnutí fungovalo, musíte zkoušet novou dietu nebo stále omezovat energetický příjem a hladovět.

Poté, co skončíte s tímto způsobem hubnutí, váha se bude postupně vracet zpátky. Objeví se jojo efekt a všechny shozené kilogramy se budou vracet zpět. Vy se tedy pustíte do nové diety, jež bude mít ovšem stejný konec.

Správné hubnutí je založeno na změně dosavadních návyků, které byste si měli udržet i po jeho skončení.

Raději vsaďte na zdravý životní styl, přičemž budete jíst zdravě, vyváženě a nebudete hladovět. Porce by měly být tak akorát velké, nepočítejte kalorie a nejezte pouze nízkotučné výrobky. Ale budete jíst pravidelně pokrmy, které se budou větší části skládat ze zdravých surovin a budou pestré. Jídelníček na udržení váhy si můžete vytvářet podobně jako při hubnutí, ale bude více tolerantnější. Můžete si dát občas i to, co během hubnutí ne.

krt

I přesto klasické těstoviny občas nahraďte za celozrnné, rýži za tmavou, občas můžete mít k jídlu pohanku, jáhly, luštěniny, brambory atd. K tomu přidejte libové maso, vejce, ryby, polotučné mléčné výrobky, dále zdravé oleje, semínka, oříšky a spousty zeleniny a ovoce.

cvičení

Jak si udržet váhu po zhubnutí?

Udržet si váhu můžete pouze zdravým způsobem stravování, to znamená, nesmíte zapomenout na získané návyky během hubnutí. Mezi nejdůležitější patří pravidelné stravování (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), dostatečný pitný režim, nepřejídání se, nehladovění, vyhýbání si sladkostem, polotovarům, smaženým a tučným potravinám. I když občas si můžete dát i je, ale je nutno poznamenat, že by to mělo být s rozumem.

Nezapomínejte na zdravější varianty klasických potravin, dejte si celozrnné potraviny, pohanku, kuskus nebo jáhly. Při stravování je nutné používat zdravý rozum a podle něj se stravovat.

Na udržení váhy je potřebné se věnovat i sportu nebo alespoň nějakému pohybu. Stačí dvakrát týdně jít do fitka, trošku si zaběhat, věnovat se turistice nebo alespoň rychlé chůzi. Snažte se i nadále co nejvíce chodit pěšky a nevyhýbejte se pohybu.

Krátké shrnutí, co dělat pro udržení váhy

  • Jezte s rozumem.
  • Jezte pravidelně.
  • Netrapte se hlady a nepřejídejte se.
  • Omezte konzumaci pamlsků, pochutin, smažených a tučných pokrmů.
  • Hodně pijte.
  • Hýbejte se.
  • Používejte zdravý rozum.

To nejhorší, co můžete udělat po shození kilogramů, je, že začnete jíst jako předtím, přestanete se hýbat a budete si myslet, že už jste zhubli, tak se váha nevrátí. To je ale omyl a váha se bude postupně zvyšovat.

Jaké máte zkušenosti s udržením si váhy po zhubnutí?


 

Diskuze k článku (celkem 1):




V roce 2013 jsem zhubla 15 kilo celkem zdravě, další rok jsem si váhu udržela, ale když jsem se začala stresovat tento rok od června do listopadu kvůli nemocnému synovi, hned se mi to vrátilo. Vím, může za to stres a taktéž to, že jsem neměla na nic chuť a najedla se až večer. No, naštěstí se uzdravil a to je hlavní, já můžu zase hubnout od ledna.

P.S. 29. prosinec 2015 22:23

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.