Nadýmání a plynatost už vás nemusí trápit

21. leden 2013 | Zdraví | Problémy | komentáře: 1
trapas

Nadýmání a plynatost trápí mnoho lidí a projevuje se často kvůli špatné životosprávě, v menším měřítku za tím stojí i jiný problém. Nadýmání vám může dost zkomplikovat život v práci, ve škole nebo i doma. Není nic horšího než svíjení se bolestí břicha a nutností ulevit si, když jste zrovna někdy mezi lidmi. Jak se nadýmání můžete vyhnout nebo ho alespoň co nejvíce omezit?

Při procesu zpracovávání potravu v těle se tvoří plyny, přičemž většina se z nich vstřebá a zbytek odchází v podobě nepříjemných plynů ven. Je tedy normální několikrát denně vyprodukovat plyny. Ovšem, když je to ve větším množství, je to obtěžující a navíc za tím něco stojí.

Příčiny nadýmání

Nejčastější příčinou nadýmání je strava. Můžete mít alergii na některou potravinu, špatně kombinujete potraviny, přejídáte se, hltáte, máte narušenou střevní mikroflóru nebo se stresujete (stres souvisí se vším). Dále je možné, se špatně produkují žaludeční kyseliny a enzymy (např. po antibiotikách nebo drastických dietách), trápí vás vředy nebo zácpa. Důležité je vždy najít příčinu, jen tak se můžete tohoto nepříjemného problému zbavit.

Nadýmavé potraviny

Některé potraviny způsobují nadýmání a plynatost, proto se jim snažte vyhýbat nebo je aspoň omezte. Uleví se vám.

  • Luštěniny - pokud luštěniny konzumujete jen zřídka, pravděpodobně vás budou dost nadýmat. Vařte je s bylinkami (majoránka, saturejka nebo tymián), oblíbené jsou i mořské řasy a nezapomeňte vylít vodu, ve které jste je namáčeli. Dále někdy funguje rada, pořádně je rozkousat.
  • Nadýmavá zelenina - klasikou je brokolice, zelí a květák. Dopřávejte si je raději, když jste doma a nikam neplánujete jít.
  • Rafinovaný cukr - divíte se, že vás nadýmá sušenka, zákusek, dort i buchta. Za to může cukr, kterým se v těchto produktech nešetří. Snižte množství rafinovaného cukru ve stravě a dejte si místo něj raději ovoce.
  • Mléko a mléčné výrobky - mnoho lidí trpí nesnášenlivostí laktózy nebo alergií kaseinu, které se právě často projevuje plynatostí. Vyřaďte z jídelníčku vše mléčné, nebo pozorujte, co vám vadí. Obvykle mléko, tvaroh a měkké sýry jsou horší než kvalitní jogurty a tvrdé sýry.
  • Lepek - může stát, že trpíte skrytou celiakií nebo máte nesnášenlivost či alergii na lepek nebo na určitou obilovinu. Lepek vyřaďte ze stravy a objednejte na alergologii.
  • Sladidla - snažíte se zhubnout, proto si místo cukru dáváte do kávy či pokrmů sladidla? Přestaňte s tím, mají za následek nadýmání a nejsou příliš zdravá. Týká se to i žvýkaček, které obsahují sladidla a různých light výrobků.
  • Perlivé nápoje - také perlivé vody ochucené i neochucené mohou být příčinou tohoto problému. Zkuste je na pár dní vyřadit, pijte čistou vodu a čaj, může vám to pomoct.
  • Velké množství vlákniny - i když se snažíte jíst zdravě a vybíráte si celozrnné potraviny, tak tělu často trvá delší dobu, než si na to navykne. Do té doby se může trošku bránit nadýmáním a plyny.

Jak můžete předejít nadýmání?

Nejprve odstraňte příčinu, pokud vám vadí některá potravina, vyřaďte ji. Pokud nemůžete zjistit, čím to je, snažte se na to přijít vyřazením určité potraviny a následným pozorováním.

Dále jezte pomalu, dostatečně pijte, hýbejte se a nestresujte se. Nekombinujte pokrmy a dávejte si pauzy mezi jednotlivými jídly.

Několik rad na závěr

Střevní mikroflóře můžete pomoct probiotiky, která koupíte v lékárně. Stačí vyzkoušet jedno balení probiotik a sami uvidíte, zda vám pomohou.

Existují i různé doplňky stravy a léky, které zamezují nadýmání a plynatosti, ale není rozumné neodstranit příčinu a ládovat se tím jako lentilkami. To k ničemu nevede.

Pokud máte s nadýmáním velké problémy, řešte je s praktickým lékařem, který vás pravděpodobně odkáže dál.

Máte svůj osvědčený trik, jak můžete omezit nadýmání a plynatost?

 

Diskuze k článku (celkem 1):




Trpím na nadýmání a plynatost a jediné co mi dokáže opravdu ulevit od nafouklého břicha je Espumisan,tobolky jsou měkké(pěkně se polykají),dají se užívat dlouhodobě (to oceňuji) a jsou nenávykové :o) a cena je taky dobrá...

Nikola 14. říjen 2014 20:20

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.