logo

Dýňová semínka mají významné účinky na zdraví

Potravina Semínka
dýňová semínka

Dýňová semínka se po boku ostatních semínek řadí mezi zdravé potraviny, na které byste neměli při zdravém stravování zapomínat. Obsahují velké množství zinku, omega-3 nenasycených mastných kyselin a dalších cenných látek. Zjistěte, proč byste si je občas měli dát.

Mají jemně ořechovou chuť a jsou velmi dobře stravitelná. Můžete je jíst nejen samotná, ale také přidat do polévky, omáček i salátů. I když jsou dýňová semínka plná tuků, jedná se o zdravé tuky, které jsou pro naše tělo velmi cenné.

Semínka se nacházejí v dýni

Dýně obecná nebo také tykev obecná (Cucurbita pepo) je jednoletá rostlina, která se na zemi vyskytuje již několik tisíc let. Pěstuje se mnoho různých druhů lišící se velikostí, barvou i chutí. Kromě lahodné dužniny, s níž se dají připravovat polévky, nákypy či kompoty, v sobě skrývá semínka, která se zpravidla suší.


Dýňová semínka mají mnoho účinků na zdraví, protože jsou plná vitamínů, minerálů, mastných kyselin a dalších látek. Obsahují například zinek, měď, železo, hořčík, fosfor, draslík, vápník, vitamíny skupiny B, vitamín E, C, omega-3 mastné kyseliny a enzymy.

dýňová semínka

Ze semínek se rovněž vyrábí zastudena lisovaný olej, který je stejně jako ona velmi zdravý. Měl by se používat pouze ve studené kuchyni, ať se teplem nezničí jeho účinky.

Účinky dýňových semínek na zdraví

  • Urychlují hojení ran.
  • Regenerují buňky v těle.
  • Pomáhají ke zlepšení stavu vlasů, kůže a nehtů.
  • Slouží k udržení správné funkce imunitního systému.
  • Pomáhají na zmírnění příznaků revmatických chorob.
  • Pozitivně působí na prostatu.
  • Bojují proti nechutenství.
  • Zlepšují a zkvalitňují spánek.
  • Mají pozitivní vliv na nervovou soustavu.
  • Snižují hladinu tuků v těle.
  • Podílejí se na správné funkci kardiovaskulární soustavy.
  • Slouží jako prevence osteoporózy.
  • Mají protizánětlivý efekt.
  • Pozitivně působí na trávení.

Kolik si dát dýňových semínek každý den?

Jako prevence různých onemocnění, doplnění minerálů nebo při využití jejich účinků si stačí dát 1 - 2 polévkové lžíce, v jiných případech stačí kávová lžička denně. Denní dávka ale přesně není dána. Nejlepší je vždy si vybírat sušená, která mají více účinků než pražená či solená.


Nutriční hodnoty

Hodnotyna 100 g
Energie:2 465 kJ (586 kcal)
Bílkoviny:36,9 g
Sacharidy:1,4 g
Tuky:48 g
Vláknina:4 g
zdravá dýňová semínka

Semínka z dýně a hubnutí?

I když jsou semínka kalorická a plná tuků, neměli byste se jim vyhýbat ani při hubnutí. Obsahují zdravé tuky, které tělo i při dietě potřebuje. Nejvhodnější jsou dýňová semínka, která nejsou pražená a solená. Sůl a pražení z nich udělá ne příliš zdravou mlsku, která vám dodá jen zbytečné kalorie.

Kde je koupíte?

Nazelenalá semínka si můžete buď jednoduše koupit v každém větším obchodě nebo v obchodech se zdravou výživou. Jejich cena není vysoká, zpravidla balení o 100 gramech stojí kolem 40 Kč. Dýňová semena se prodávají loupaná (mají zelenou barvu) nebo neloupaná (mají bílou slupku).

Máte rádi dýňové semínko?