Nová severská dieta ke snížení váhy

13. březen 2015 | Diety na hubnutí | Diety | Top diety | komentáře: 0
severská dieta


Opět přišla na scénu nová dieta, o které se tvrdí, že je účinnější než všechny dosavadní zdravé diety. Tady se hlavně naráží na středomořskou stravu, která je dlouhá léta pokládána za tu nejzdravější. Jedná se o dietu, která se nazývá nová severská nebo také nordická dieta (new nordic diet). Jak vypadá a proč zrovna tato dieta by se měla řadit k těm zdravým a účinným?

Ačkoliv tato dieta byla představena teprve nedávno, první tendence na vytvoření tohoto dietního plánu se objevily již v roce 2004 v severní Evropě. Doporučuje se jíst celozrnné potraviny, zdravé omega-3 tuky z mořských ryb, ořechů a semen, zeleninu a ovoce. Nezakazuje se ani maso, ale mělo by ho být méně a nejlépe by se mělo jednat o zvěřinu nebo losy. Z olejů je vhodnější řepkový, který má lepší poměr živin než olivový.


Proč nordická dieta je tak zdravá?

Podle studií se ukázalo, že nordická dieta je účinnější na hubnutí a na boj proti onemocněním srdce víc než zdravá středomořská strava. Tato nová nordická dieta klade hlavně důraz na to, aby se konzumovaly organické (bio) potraviny, vybírala se sezónní zelenina a ovoce a lokálně vypěstované potraviny. Toto vše by mělo být nejen pro lidské zdraví, ale i pro životní prostředí podle studií ideální.

Zrovna nedávno se severská strava dostala do podvědomí i mnoha odborníkům na výživu, kteří se na ni podívali. Studie, které se zveřejnily v létě 2014, taktéž ukázaly, že ti, kteří se tímto způsobem stravovali, měli nižší hladinu cholesterolu, nižší krevní tlak a nižší glykemii než ti, kteří jedli průměrnou dánskou (západní) stravu. Taktéž se severská dieta projevila lepším vlivem na srdce a jeho onemocnění.

Ani vliv na hubnutí není zanedbatelný. Ti, kteří drželi nordickou dietu, za 12 týdnů zhubli 3,1 kilogramů, aniž by cokoliv změnili. Nemuseli ani počítat kalorie nebo si dávat pozor, jestli toho nesnědli hodně. Jen se stravovali v souladu s pravidly této stravy. Tuto studii vedl Claus Meyer s Kodaňskou univerzitou.

krt

Základní pravidla nordické diety

Severská dieta má několik pravidel, která by se měla dodržovat. Netřeba počítat kalorie nebo se bát konzumovat tučné ryby. Vhodné je inspirovat se stravou skandinávských národů, ale bez vlivů západního stravování.

losos
  • Kupujte jen lokální, sezónní a organické potraviny.
  • Jezte celozrnné potraviny, obilniny, ořechy, semena, luštěniny atd.
  • Jezte méně často a menší porce masa, které by mělo být jen organické.
  • Dejte si zvěřinu či losa.
  • Vybírejte si listovou, kořenovou a brukvovitou zeleninu, kterou může připravovat i na páře.
  • Z ovoce jsou vhodné drobné lesní a zahradní plody, jablka a hrušky.
  • Jezte ryby, které by měly být hlavně tučné (losos, sleď atd.) několikrát týdně.
  • Konzumujte houby.
  • Na snídani si dejte domácí ovesnou kaši nebo sypané müsli.
  • Používejte řepkový olej (nejlépe zastudena lisovaný).
  • Pijte čistou vodu, bylinkové a ovocné čaje.
  • Vyhněte se zpracovaným potravinám, přídatným látkám v potravinách, bílému pečivu, uzeninám, tučným mléčným výrobkům, sladkostem a polotovarům.

Když se podíváte na pravidla, tak nordická dieta ve skutečnosti není dietou, ale zdravým stravováním, přičemž preferujete zdravé potraviny a vynecháváte ty nezdravé. V jídelníčku by se měly převážně objevovat ryby a mořské plody, hodně zeleniny a celozrnné obiloviny. Důležité je dbát na sezónnost a lokální potraviny.

Nová severská dieta vypadá určitě zajímavě, nekonzumují se při nezdravé potraviny a naopak se preferují ty zdravé.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.