Zdravý talíř ukazuje nové výživové poznatky

27. květen 2013 | Rady | Zdravý styl | Zajímavosti | komentáře: 0
správné stravování


Výživová doporučení se neustále mění, určitě si pamatujete na často zmiňovanou výživovou pyramidu (psali jsme o ní mj. zde) a rady, které z ní vychází. Ale tato výživová pyramida je již zastaralá a je nahrazena novou, zdravější a propracovanější variantou, která se jmenuje Zdravý talíř. Díky složení jídelníčku, jak je uvedené u Zdravého talíře, si můžete udržet optimální hmotnost a také slouží pro pevné zdraví.


Kde se vzal Zdravý talíř?

Experti z Harvardu vytvořili podle nejnovějších poznatků výživová doporučení (The Healthy Eating Plate), aniž by byli ovlivňováni politikou a lobbisty. Doporučují do stravy zařadit velké množství zeleniny (až na brambory), o trošku menší množství ovoce, celozrnných obilovin a zdravé proteiny. Důležitá je také voda a zdravé oleje. K tomu se doporučuje i cvičení. Na obrázku vidíte, jak by podle expertů měl přesně vypadat váš potravinový talíř.

the healthy eating plate

Foto: www.hsph.harvard.edu

Americké ministerstvo zemědělství také vydalo nová výživová doporučení v podobě MyPlate. Na rozdíl od těch harvardských jsou v něm informace velmi strohé a vy si podle nich můžete vzít i hamburger, protože maso se zařadí do bílkovin a houska do obilovin. MyPlate neřeší otázku, zda jsou potraviny zdravé či nikoliv. Doporučuje také mléčné výrobky nejlépe v každém jídle.

my plate

Foto: www.choosemyplate.gov

V Česku byl vytvořen Zdravý talíř výživou specialistkou Margit Slimákovou. Vychází spíše z harvardské verze a je obohacen i o další prvky, což pěkně vidíte na obrázku.

zdravý talíř

Foto: www.margit.cz/zdravy-talir/

krt

Jak vypadá Zdravý talíř?

  • Zelenina - zelenina by měla najít místo ve vašem jídelníčku o trošku více než 1/4. Konzumovat by se měla převážně čerstvá zelenina, můžete ale konzumovat i vařenou a dušenou. Vyhýbejte se ale smažené zelenině, brambory a výrobky z nich se do „zeleniny” nepočítají, řadí se k sacharidům.
  • Ovoce - ovoce je další součástí zdravého jídelníčku. Jednotlivé druhy střídejte a opět upřednostňujte čerstvé a lokální ovoce.
  • Bílkoviny - bílkoviny také patří do zdravého stravování a můžete je získat nejen z ryb, masa, vajec, zakysaných mléčných výrobků, ale i luštěnin, semínek a ořechů.
  • Složené sacharidy - konzumaci sacharidů se nevyhýbejte, ale vybírejte si celozrnnou a přirozenou podobu. Raději vždy sáhněte po celozrnném pečivu a rýži než po bílé variantě. Právě bílá mouka a výrobky z ní by se měly omezit na minimum.
  • Oleje - oleje i tuky jsou taktéž velmi důležitou součástí jídelníčku. Jezte ořechy, avokádo a nevyhýbejte se ani tučným rybám. Dále jsou vhodné za studena lisované oleje a máslo, naopak se vyhýbejte margarinům a ztuženým tukům.
  • Tekutiny - vhodná je voda, neslazené čaje a minerálky. Slazené nápoje nejsou vhodné.

Ve výsledku byste měli jíst mnohem více zeleniny a ovoce, snížit příjem sacharidů a bílkovin přesně tak, jak je znázorněno na obrázku.

Jak jste si všimli, důležité je jíst přirozené potraviny, nejezte polotovary a nezdravé potraviny. Dále nezapomínejte na pohyb na čerstvém vzduchu, spánek a dobrou náladu.

Zdravý talíř je sestaven na základě moderních poznatků, které výživová pyramida sestavená před téměř 40 lety ve Švédsku nezohledňuje. Doporučuje se tam velké množství sacharidů, které má velký vliv na nadváhu, obezitu a různá onemocnění. Nepreferují se tam zdravé varianty potravin, proto se může konzumovat bílá mouka a margaríny.

Líbí se vám Zdravý talíř? Budete se pomocí něj řídit?

Další informace se dozvíte na www.margit.cz/zdravy-talir/.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.