V jakých potravinách se nachází železo?

24. duben 2016 | Zajímavosti | Tipy | Minerální látky | komentáře: 0
zdroje železa


Železo má v lidském těle nezastupitelnou funkci, má vliv na krvetvorbu, pomáhá transportovat kyslík do těla a je součástí hemoglobinu. I když se nachází v běžných potravinách, některým lidem chybí. To se často děje v důsledku nesprávné stravy, z čehož se mohou vyvodit projevy, jež způsobují jeho nedostatek až po anémii (chudokrevnost).

Byť se železo nachází v mnoha potravinách, jeho vstřebatelnost je celkem malá. Pohybuje se kolem 10 %. S nedostatkem železa se potýká mnoho lidí, nejsou to pouze ženy v období menstruace, těhotenství či po porodu, ale také děti nebo starší osoby. Většinou za to může strava nebo vyšší potřeba (např. při vývoji mozku plodu v těhotenství nebo při růstu dětí).

Co to je železo?

Železo (lat. Ferrum) je prvek, jehož obsah v lidském těle se pohybuje mezi 3 - 4 gramy. Převážně se nachází v hemoglobinu, z něhož jsou tvořeny červené krvinky a taktéž dodává kyslík dále k buňkám. Nízká hladina hemoglobinu i červených krvinek se projevuje mnoha projevy, proto je nutné je nepodceňovat, nechat si vyšetřit krev a následně jíst potraviny, ve kterých se nachází železo nebo užívat tablety.

Místo tablet je lepší vsadit na stravu (hlavně červenou) a to jak živočišnou, tak i rostlinnou. Stačí si vybírat potraviny, které jsou bohaté na železo.

Ve stravě se vyskytuje tento prvek ve dvou formách a to v hemové a nehemové. Hemové železo je obsaženo v mase a vnitřnostech a má vstřebatelnost vyšší (10 - 30 %), nehemové se nachází v rostlinných zdrojích (v ovoci, zelenině, luštěninách) a vstřebatelnost je velmi nízká (1 - 5 %).

Dále je vstřebatelnost snížena pitím čaje, kávy a mléka. Naopak zvyšuje ji vitamín C.


Jak se projevuje nedostatek železa?

Příznaky nedostatku železa mohou být různé, mezi ty nejčastější patří následující:

  • Únava
  • Bolesti hlavy
  • Snížená koncentrace
  • Špatný prospěch u dětí
  • Světlá, bledá pokožka
  • Problémy s trávením
  • Synkopy a závratě
  • Problémy s nehty a vlasy
  • Rychlý dech
  • Zimomřivost
  • Anémie

Co může za nedostatek železa?

Většinou za nedostatek tohoto prvku mohou následující nebo jeden z následujících faktorů:

  • Nevyvážená strava
  • Diety a jednostranná strava
  • Strava chudá na maso
  • Vegetariánství, veganství
  • Menstruace
  • Krvácení
  • Darování krve bez kompenzace
  • Špatné vstřebávání železa

Předávkování železem

Předávkování železem díky nadměrnému přijmu potravin, jež ho obsahují, nebývá příliš časté. Předávkování může nastat kvůli vyššímu příjmu potravinových doplňků. Vysoké množství železa v krvi může poškodit buňky a orgány, což může vést až k smrti.

krt

Doporučená denní dávka

Doporučený příjem železa na den je dán vyhláškou č. 330/2009, v němž se říká, že denní dávka je 14 mg. Tato dávka je určena pro dospělé osoby.

V těhotenství a při kojení jsou nároky na příjem železa vyšší.

Kde se železo nachází?

  • Maso - vepřové, hovězí a jehněčí maso
  • Vnitřnosti - hlavně játra
  • Ovoce - červené hrozny, jahody, černý rybíz, maliny, švestky, ostružiny, avokádo, hrušky, meruňky (i sušené), fíky, rozinky atd.
  • Zelenina - červená řepa, červené zelí, brokolice, chřest, celer, saláty, špenát atd.
  • Obiloviny - oves, pšenice, žito, pohanka, bulgur atd.
  • Luštěniny - čočka, fazole, hrách, sója, cizrna
  • Ořechy - pistácie, lískové ořechy, kešu, mandle, para ořechy, piniové ořechy atd.
  • Semena - mák, slunečnice, sezam
  • Další - sušené houby, droždí, mořské plody, hořká čokoláda, červené víno, vejce atd.

Doplňky stravy

Pokud přijímáte málo potravin, které obsahují železo nebo se vám nedaří stravou zvýšit jeho množství, pomáhá sáhnout po doplňcích stravy. V lékárně bez receptu koupíte tablety, šumivé tablety nebo sirup. Tyto doplňky stravy se prodávají volně bez receptu, železo ale může předepsat lékař. Nejčastěji se užívá železo v tabletách kvůli menší pachuti v ústech.

Co vám pomáhá na doplnění železa?


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.