Proslulá dieta podle kliniky Mayo

17. červen 2016 | Diety | Zdravotní diety | komentáře: 2
dieta


Dieta podle kliniky Mayo se řadí mezi nejúčinnější diety, které slouží jako prevence diabetu a dalších onemocnění. K tomu navíc pomáhá i zhubnout. Na čem je založena dieta, kterou vytvořili odborníci z prestižní kliniky?

Dieta kliniky Mayo není žádným krátkodobým výstřelkem, ale jednoduchý program, který má pomoct pomocí změn zhubnout a udržet si i pak váhu trvale. Tato dieta je založena na klinicky testovaných technikách, jež mění životní styl. Dietu vytvořili specialisté ve výživě, zdraví a psychologii ze známé kliniky Mayo, která se nachází v Minnesotě v USA.

Jako u jiných diet, tak i dieta podle kliniky Mayo je rozdělená do fází, ovšem dodržují se pouze dvě fáze.

1. fáze: Zhubni!

Jedná se o krátkou fází, jež trvá dva týdny a během níž můžete zhubnout 2,7 - 4,5 kg zdravým způsobem. Je nutné odstranit špatné návyky a ty nahradit těmi správnými. Když budete dodržovat uvedená pravidla, je tato dieta úspěšná. První fáze se dodržuje pouze dva týdny, ale při dodržování prý můžete opravdu zhubnout tolik kilogramů.


Základní pravidla

  • Každý den začněte snídaní.
  • Jezte hodně zeleniny a ovoce.
  • Vybírejte si hlavně celozrnné výrobky.
  • Vhodné jsou rostlinné tuky.
  • Každý den je nutná fyzická aktivita alespoň 30 minut.
  • Nejezte při sledování televize.
  • Nejezte sladkosti.
  • Nejezte fast-food a nezdravé pokrmy v restauracích.
  • Vynechejte tučné mléčné výrobky.
  • Nejezte jiné svačiny než ovocné a zeleninové.

První fázi byste si měli zaznamenávat (nejlépe do placeného programu), ať vás motivuje a podporuje při dodržování nových návyků.

Při stravování byste se měli řídit pyramidou zdravého stravování podle kliniky Mayo. Jíst by se měla hlavně jídla, která se nacházejí dole a potraviny nacházející se nahoře jen občas. Pyramida neřeší jen jídlo, ale také pohyb. Téměř každý den je doporučován středně intenzivní pohyb, který by měl trvat alespoň 30 minut.

Jak vypadá pyramida?

Princip stravování podle této pyramidy je obdobný jako u klasické pyramidy. Potraviny, které se nacházejí v jejím základu, by se měly konzumovat častěji a ve větším množství a potraviny, jež se vyskytují v posledním patře, by se měly jíst jen občas a v menším množství.

dieta mayo klinika

Zdroj: mayoclinic.org

Zelenina - je bohatá na živiny a vlákninu, vhodná je čerstvá, případně mražená nebo konzervovaná bez soli.
Ovoce - vhodné je čerstvé, mražené nebo případně konzervované bez cukru.
Sacharidy - nejlépe celozrnné, jež obsahují více vlákniny a živin.
Bílkoviny - vhodné je maso s nízkým obsahem tuku (kuřecí bez kůže), nízkotučné mléčné výrobky, luštěniny, vaječné bílky atd.
Tuky - vhodné jsou zdravé tuky (olivový olej, avokádo, ořechy atd.)
Sladkosti - i různé sladkosti jsou povoleny a to nejvýše 315 kJ (75 kcal) za den

krt

2. fáze: Žij!

Ve druhé fázi diety podle kliniky Mayo se dodržují se pravidla z první fáze, ale občas se mohou porušit. Zásadní je dodržovat stravování podle pyramidy, dodržovat počet porcí a kalorií. Za týden byste měli zhubnout 0,5 - 1 kg, dokud nedosáhnete své ideální váhy. Navíc při dodržování pravidel byste již neměli do konce života přibrat.

Energetický příjem na den

Na základě váhy a pohlaví je určeno, jaký denní energetický příjem je potřeba pro hubnutí. Tento velmi nízký příjem by se mohl zvýšit do dalšího stupně, pokud budete mít vyšší fyzickou aktivitu nebo budete příliš rychle hubnout. Do příjmu se nepočítá zelenina a ovoce.

VáhaŽenyMuži
Do 113 kg5 040 kJ (1 200 kcal)5 880 kJ (1 400 kcal)
Do 136 kg5 880 kJ (1 400 kcal)6 720 kJ (1 600 kcal)
136 kg a více6 720 kJ (1 600 kcal)7 560 kJ (1 800 kcal)

Porce jídel na den

Aby těch pravidel nebylo málo, je nutné dodržovat i počet porcí na den. Odvíjí se od kalorického příjmu, který byl definován nahoře.

Skupina 1 200 kcal 1 400 kcal 1 600 kcal 1 800 kcal 2 000 kcal
Zelenina4 a více4 a více5 a více5 a více5 a více
Ovoce3 a více4 a více5 a více5 a více5 a více
Sacharidy45678
Bílkoviny34567
Tuky33345


Byla vydána i stejnojmenná kniha Dieta podle Mayo kliniky, je k dispozici i placený program, ve kterém najdete recepty, jídelníčky, rady atd.

Díky tomuto stylu stravování budete jíst hodně ovoce, zeleniny a celozrnných potravin. Toto všechno pomáhá jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, vysokého cholesterolu, vysokého krevního tlaku a diabetu. Případně může pomoci při léčbě uvedených onemocnění.


 

Diskuze k článku (celkem 2):




Dobrý den.Mám dotaz.Může se jíst dva i více těchto produktů najednou.Například-hubnutí,paměť,atd.Předem děkují za odpověď.S pozdravem hezkého dne.

Zdena Šibinská 12. červenec 2016 11:46

U diety se přece nic takového nejí...

Martina 8. září 2016 11:32

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.