logo

Potraviny pro zdravé a silné kosti

Zdraví Tipy
jíst potraviny pro zdravé kosti

Pro zdravé a silné kosti je důležité mít dostatek vápníku, který je podstatný pro zdravé kosti, a dostatek vitamínu D, který podporuje jeho vstřebávání. Které potraviny podporují zdravé a silné kosti?

Vápník a vitamín D je nutné přijímat po celý život, ale hlavně v dětství pro správný růst, v těhotenství, později jako prevence osteoporózy neboli řídnutí kostí. Tyto látky pomáhají udržet kosti pevné a zdravé. Kromě kostí podporují zuby, chrupavky a klouby.

Co obsahuje vápník?

Mák

Nejlepším zdrojem vápníku je mák, přičemž 100 gramů máku obsahuje doporučenou denní dávku.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky patří ke známým zdrojům vápníku, nejvíce ho má parmazán, ementál, gouda, eidam, camembert či jogurt. Nízkotučné výrobky jej obsahují mizivé množství.

-

Semínka a ořechy

Tučná semínka a ořechy by rozhodně neměl nikdo přehlížet, obsahují velmi hodně vápníku a dalších cenných látek. Kalcium obsahují seznamová, lněná a slunečnicová semínka, lískové a vlašské ořechy.

Ovoce a zelenina

Pokud hledáte zeleninu, která obsahuje vápník, tak je to zelí, kapusta, květák, pažitka či brokolice. Z ovoce je to hlavně sušené ovoce (rozinky, fíky, meruňky).

Ryby

Také některé ryby jsou bohaté na vápník, jedná se například o šproty, sardinky, lososa a kapra.

Sójové výrobky

Vápník se nachází v sójových bobech, to znamená, že je i ve výrobcích se sójou. Dobrým zdrojem vápníku je třeba tofu.


Co obsahuje vitamín D?

Sluneční paprsky

Bohatým zdrojem vitamínu D jsou sluneční paprsky, které organismu dodají dostatek toho cenného vitamínu. Stačí se jen pohybovat venku 20 - 30 minut, když svítí slunce, abyste získali dostatek déčka. Nemusíte mít plavky, stačí mít jen šaty nebo triko s krátkým rukávem. Opalovací krém a oblečení zabraňuje vstřebávání vitamínu D.

Ryby

Dalším významným zdrojem vitamínu D jsou sladkovodní a mořské ryby. Vhodné je vybírat si tučné ryby, mezi které patří sardinky, tuňák, losos, makrely nebo kapr. Dále se nesmí zapomenout na tresčí játra a rybí tuk. Některé tučné ryby obsahují i vápník.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky obsahují jak vápník, tak vitamín D. Najdete ho v másle, tvrdých sýrech či mléce.

Mořské plody

Rovněž do stravy můžete zařadit i mořské plody, déčko v sobě mají krevety, ústřice a jiné.

Žloutek

Nezapomínejte na žloutek, který patří k výborným zdrojům vitamínu D a obsahuje i trošku vápníku.

S pestrou stravou budete mít dostatek látek, které ocení nejen kosti, ale i zuby. Preferujte potraviny, které jim pomáhají. S věkem je potřeba o kosti pečovat, protože se stávají křehčí a náchylnější ke zlomeninám.