Dietní tofu je bohatým zdrojem bílkovin

13. červenec 2016 | Potravina | Wiki | komentáře: 0
tofu


Často je s asijskou kuchyní a oblíbenou vegetariánskou náhražkou masa spojeno jedno slovo, jímž je tofu. Malá bílá kostka, kterou někteří milují a někteří se jí bojí ochutnat nebo ji rovnou nesnášejí. Víte, co to vlastně to tofu je, jaké má klady a zápory a co s ním můžete udělat?

Co je tofu?

Tofu, které se také označuje jako sójový tvaroh, pochází z Číny, kde se vyrábělo již dvě století před naším letopočtem. Následně se výroba rozšířila do okolních zemí včetně Japonska a západní svět si jej oblíbil až ve dvacátém století.

Výroba tofu není vůbec složitá a dá se vyrobit také doma. Nejprve se propláchnuté sojové boby namočí do vody a po několika hodinách se rozmixují i s vodou. Následně se vaří a poté se přepasíruje, aby se oddělilo mléko od pevné složky. Sražením mléka pomocí srážedla vznikne tofu, které ještě nutné umístit do nádoby a zatížit, aby z něj vytekla přebytečná voda. Jako srážedlo se používá sádra, řasa nebo sůl. Ve složení tudíž mnoho složek nenajdete. Podrobnosti k výrobě naleznete zde.

Jako náhražka masa je tofu vyhledáváno nejen mezi vegetariány a vegany, ale také makrobiotiky a všemi, kteří se chtějí zdravě a pestře stravovat. Je lehce stravitelné, bezlepkové a obsahuje vitamíny skupiny B, vápník, železo, hořčík, aminokyseliny a další cenné látky. Nespornou výhodou tofu je jeho obsah bílkovin. Na 100 g obsahuje téměř 15 g bílkovin, což je téměř srovnatelné s kuřecími prsy, ale s obsahem na kalorie je to u něj o trošku jinak.

Kde ho seženete?

Tofu a výrobky z tofu se dají koupit supermarketech a hypermarketech, v obchodech se zdravou výživou nebo také v DM drogerii. Cena se odvíjí od značky, úpravy a gramáže. Většinou kostka stojí od 20 do 40 Kč. Dále se prodávají s tofu pomazánky (paštiky), párky, karbanátky, salámy atd.


Jaké druhy se dají koupit?

Existuje mnoho různých výrobků, které se liší příchutí i typem úpravy:
Tofu přírodní (natural), uzené, česnekové, marinované, kořeněné, bylinkové, mandlovo-oříškové či jinak ochucené. Taktéž se prodává bio verze.

Mezi nejoblíbenější patří uzené tofu, které chutná dobře i bez jakékoli úpravy. Přírodní většinou potřebuje nějakou úpravu, protože chutná neutrálně.

Znáte výhody tofu na zdraví?

Jelikož sója má i zajímavé účinky na zdraví, oplývá jimi i tofu. Mezi ty nejdůležitější patří:

  • Podporuje nervovou soustavu.
  • Snižuje hladinu cholesterolu v krvi.
  • Stimuluje látkovou výměnu.
  • Má pozitivní vliv na cukrovku.
  • Reguluje cukr v krvi.
  • Menopauza se projevuje menšími příznaky.
  • Slouží jako prevence některých onemocnění.

Sója má i své nevýhody

Sója je velmi častým alergenem, proto ani tofu nesmějí ti, kteří jsou na sóju alergičtí.
Taktéž je sója velice spornou potravinou, která má kromě výhod také řadu nevýhod. Obsahuje fytoestrogeny, které mohou způsobit některé nemoci, neplodnost nebo dřívější pubertu. Může potlačovat funkci štítné žlázy nebo omezovat trávení některých stopových prvků a bílkovin.

Velice problematické je i pěstování sóji, která se často pěstuje geneticky, proto jsou i některé výrobky geneticky modifikovány. Avšak u mnohých výrobků je napsáno, že se nejedná o GMO.

krt

Tofu a hubnutí?

Jedna z výhod tofu je ta, že je dietní. Obsahuje celkem málo tuků a téměř žádné sacharidy. Jako bonus je bohatým zdrojem bílkovin, které jsou při hubnutí velmi potřebné. Z kladů, které tofu nabízí, stojí za zmínku, že má vliv na látkovou výměnu neboli metabolismus. Ovšem strava má být pestrá nejen při dietě, proto by se neměl konzumovat pouze tento sójový sýr.

Kalorická hodnota

Energetická hodnota 100 g tofu natural je 555 kJ (132 kcal), bílkoviny: 14,8 g, sacharidy: 2,5 g, tuky: 7,1 g.

Jak a kam tofu použít?

Tofu slouží jako výborná náhražka masa pro vegetariány a vegany, kterou se dá připravit na mnoho způsobů. Můžete ho smažit, vařit nebo také grilovat. Záleží vždy na tom, jaké tofu použijete. Prodává se jak tvrdé tofu, tak i měkké. Tvrdé se používá podobně jako maso, zatímco měkké se hodí do polévek, omáček nebo dezertů. Tvrdé je u nás dostupnější a jedná se o známou kostku, která se v obchodech běžně prodává.

Podle toho, co bude chtít připravit, nachystejte tofu. Můžete jej nakrájet na nudličky, kostky, plátky nebo také nastrouhat. Dále s ním zacházejte jako s masem v jiných receptech. Stačí mu ale pouze chvilka na celé zpracování. Příprava je s ním velmi jednoduchá.

Mezi oblíbené pokrmy s tofu jednoznačně patří pomazánky, smažené tofu, karbanátky s tofu, saláty, polévky, těstoviny či zapékané pokrmy s tofu. Existují různé recepty, do kterých můžete použít tento sójový sýr nebo stačí pouze nahradit nebo ho přidat k masu.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.