Rozinky - zdravé mlsání s mnoha účinky

20. březen 2015 | Ovoce | Potravina | komentáře: 4
rozinky


Jsou malé, scvrknuté a dáváme je všude a rádi. Chutnají jak samotné, tak i v moučnících, müsli nebo i s masem. Jedná se o rozinky, které jsou nejen chutné, ale i zdravé. Podívejte se, čím jsou vlastně tak výjimečné.

Rozinky nebo také hrozinky (podle pravidel českého pravopisu jsou obě možnosti správné) si oblíbili lidé již ve starověkých státech, stejně jako samotné hrozny. A jejich obliba nezmizela ani teď.

Jak vůbec rozinky vyrábějí?

Rozinky nejsou nic jiného než usušené hrozny. Trsy s hrozny se v době sklizně odřežou, položí na papír nebo plátno a nechají se usušit na slunci při tradičním sušení. Během působení tepla se plod vysušuje a smršťuje, až usušená bobule odpadne od stopky nebo někdo odpadnutí pomůže. Celý proces sušení na na slunci trvá týden až dva. Následně rozinky převezou, třídí a zabalí do větších pytlů. Poté se opět převezou a zabalí do menších balení. V některých oblastech se používají speciální sušičky, které jsou rychlejší a modernější. U tohoto sušení se nezapomene na ošetření oxidem siřičitým a olejem.

Réva vinná, která se používá hlavně na výrobu rozinek, se pěstuje v zemích s teplým klimatem (ne ale tropickým). Na rozinky se používá réva, která je velmi sladká. Existuje mnoho druhů rozinek podle toho, z které vinné révy byly usušeny. Oblíbené jsou sultánky a korintky různých barev. Ty tmavší jsou cennější.


Pročpak jsou rozinky tak zdravé?

Všichni víme, že červené víno je velice zdravé, ale týká se to i rozinek? Ano, týká. Rozinky jsou bohaté na vitamíny, minerální látky a další látky, čímž si zaslouží to, aby byly velmi často konzumovány.

V rozinkách se nacházejí vitamíny (C, E, K, A a vitamíny skupiny B), minerální látky (vápník, železo, hořčík. mangan, fosfor, sodík, zinek a draslík), antioxidanty (katechin, quercetin, resveratrol), aminokyseliny (leucin, lysin, tyrosin, threonin, fenylalanin atd.) a obsahují taktéž vlákninu.

rozinky

Zdravotní výhody rozinek

  • Mají nízký glykemický index, proto zasytí na delší dobu.
  • Pomáhají regulovat cukr v krvi, což je pro tělo velmi prospěšné.
  • Obsahují neznatelné množství tuků, proto jsou brány jako dietní.
  • Mají pozitivní vliv na trávicí systém.
  • Regulují krevní tlak a snižují tlak vysoký.
  • Rozinky jsou vhodné v menším množství i pro diabetiky.
  • Jsou vhodné při anémii (chudokrevnost), protože obsahují železo.
  • Z těla odstraňují škodlivé látky.
  • Antioxidanty, které se nachází v rozinkách, snižují vznik rakoviny žaludku a střev.
  • Jsou vhodné i při hubnutí ale pouze v menším množství.
  • Obsahují hodně vitamínů, minerálních látek, aminokyselin a antioxidantů.

Rozinky a hubnutí

Rozinky je možné jíst, i když zrovna hubnete. Můžete si je přidat do ovesné nebo jiné obilné kaše, do müsli nebo je vhodné sníst hrst rozinek jako svačinku. Důležité je to s množstvím nepřehánět, protože jedno balení o sto gramech obsahuje 79 gramů sacharidů. Na druhou stranu málokdo jen tak na posezení sní takové množství. Takže byste se měli držet známého hesla všeho s mírou.

Horší je situace u rozinek v čokoládě, jogurtu, karobu nebo jiné polevě, najdete tam tuky, cukry a v poměru méně rozinek. Ovoce v polevě se obecně nehodí, pokud držíte dietu.

krt

Kalorie v rozinkách

Nutriční hodnoty na 100 g rozinek mají energii přibližně: 1 252 kJ (299 kcal), z toho bílkoviny: 3,07 g, sacharidy: 79,18 g, tuky: 0,46 g, vláknina: 3,7 g.

Jak je konzumovat?

Rozinky jsou chutné jak samotné, tak i v něčem. Oblíbené jsou v různých moučnících (od vánočky a mazance až po bábovky nebo záviny), kaších, müsli nebo v různých specialitách (maso, omáčky, chléb atd.). Představivosti se meze nekladou, tak se dají použít takřka kdekoliv nejen při pečení. Receptů, kdy se používají, existuje nespočet.

V těhotenství jsou rozinky povolené a děti do 18 měsíců by se jim měly vyhýbat, neboť je pořádně nerozkoušou.
Pro zvířata rozinky ovšem moc vhodné nejsou, pro psy jsou dokonce jedovaté a někdy se uvádí, že i pro kočky.

Jak je nakupovat?

S nákupem rozinek to může být složité, protože mohou být přesušené nebo občas dokonce obsahovat plísně. O plísních v rozinkách informuje potravinářská inspekce a daný výrobek se pak stahuje z oběhu.

Při nákupu byste měli vybrat takové rozinky, které vypadají přes obal hezky (nejlepší je kupovat ty, které přes průhledný obal vidíte a ne ty v zabarvených obalech), dále by neměly vypadat přesušeně, polámaně nebo nějak divně. Ideálně by neměly obsahovat oxid siřičitý, pokud ano, propláchněte je teplou vodou. Cena rozinek je velmi přívětivá a jedná se snad o nejlevnější sušené ovoce.

Rozinky mají mnoho zajímavých účinků na zdraví, proto by neměly být přehlíženy.


 

Diskuze k článku (celkem 4):




Tak to si je budu dávat častěji :)

Ivana 22. březen 2015 23:04

ja jsem je zacala jist misto sladkosti jsou vyborne.

zdeny 2. duben 2015 14:58

Zrovna teď je mlsám, jsou výborné

Zdeňka 31. květen 2015 20:00

Bílý jogurt,Chia semínka,ROZINKY,vlašské ořechy,banán-nechat nabobtnat.To je zdravá mňamka

Anna 3. květen 2016 19:31

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.