logo

Kterým tučným potravinám se při hubnutí nevyhýbat?

Rady Tipy
tucne potraviny


Všude se říká, že je tuky jsou špatné a při hubnutí bychom je měli zredukovat. Ale ono to s tím tukem není tak černobílé, jak to vypadá. Potřebujeme ho pro správnou funkci organismu, z tohoto důvodu byste se mu neměli vyhýbat. Navíc existuje řada potravin, které jsou zdravé, přestože tuky obsahují. Čemu byste se neměli vyhýbat?

Proč potřebujeme tuky?

Tuky jsou vydatným zdrojem energie a téměř třetinu stravy by měly tvořit právě tuky. V organismu mají několik funkcí (např. ochranná, transportní), tvoří buněčné membrány, jsou důležité pro syntézu hormonů, rozpouštějí se v nich vitamíny (A, D, E, K) atd.

Jejich nadbytek se projevuje ukládáním v podkoží nebo kolem orgánů. Vzniká nadváha nebo následně obezita. Způsobuje různá onemocnění (karcinomy, ateroskleróza, ischemickou chorobu atd.), hormonální nerovnováhu, oslabuje imunitu atp.

Tukům byste se ale v žádném případě neměli vyhýbat, protože je naše tělo potřebuje. Je však lepší vybrat si vždy zdravější variantu, která bude pro tělo lepší. Jsou vhodné jak rostlinné, tak i živočišné tuky. Vždy dejte na zdravým rozum a nic nepřehánějte.

Zdravé tučné potraviny

Ryby

ryba

Ryby se řadí ke zdravým potravinám, protože obsahují prospěšné tuky pro naše zdraví. Sáhněte třeba po makrele, lososu, tuňáku, sardinkách, sledi, kaprovi nebo tuňákovi bez výčitek a s tím, že děláte něco pro své zdraví. Ryby obsahují cenné omega-3 nenasycené mastné kyseliny a další látky, proto bychom si je měli dát minimálně dvakrát týdně.

Avokádo

avokádo

Asi sedmina avokáda je tvořena tuky, ovšem jedná se o zdravé tuky a k tomu obsahuje i plno vitamínů, minerálů a nenasycených mastných kyselin. Má pozitivní efekt na krevní tlak, regeneraci organismu, slouží jako prevence různých nemocí a při péči o pleť. Rovněž při hubnutí ho oceníte při přípravě řady zdravých pokrmů (např. pomazánky, saláty či dipy).

Ořechy

ořechy

Ze široké nabídku ořechů je radost vybírat. Můžete si vybrat vlašské, lískové, pekanové či kešu ořechy, mandle a mnoho dalších. Pozitivně působí na kardiovaskulární soustavu a obsahují řadu zdravých tuků. Nemusíte mít strach, že by vám škodily na vaši štíhlou linii. V přiměřeném množství dodají tělu cenné látky a hodí se do každodenního jídelníčku.

Semínka

semínka

Ač jsou semínka tučná, obsahují mnoho prospěšných látek pro naše zdraví, proto je vhodné zařadit je do jídelníčku také při hubnutí. Dýňová, slunečnicová, sezamová či chia semínka vylepší plno jídel nebo si můžete dát hrst semínek ke svačině. K tomu obsahují látky, které podporují pevné zdraví.

Olivový olej

olivový olej

Na dresing nebo zeleninový salát se skvěle hodí olivový olej. A nemusíte s ním vůbec šetřit. Tento olej je velice zdravý, opět má skvělý vliv na kardiovaskulární nemoci, zpomaluje stárnutí či chrání mozek. Vybírejte vždy extra panenský olej, který se řadí k těm nejkvalitnějším.

Vejce

vejce

Dříve to byl strašák, nyní se bere vejce za kvalitní potravinu. Bílek je hodnotný zdroj bílkovin a neobsahuje tuk, žloutek je zase plný zdravých tuků. Nebojte se vajíček a dejte si jich za týden několik. I při dietě se mohou, jelikož jsou prospěšná pro naše zdraví.