Kde se nachází důležitý vitamín B12?

25. leden 2016 | Zdraví | Zajímavosti | Vitamíny | komentáře: 0
zdroje vitamínu b12


Jeden z velice důležitých vitamínů je vitamín B12, který se řadí do skupiny vitamínů B. Tento vitamín je charakteristický tím, že se nachází pouze v živočišných produktech a taktéž v řasách, kde je jeho obsah velice nízký, proto by jej měli vegetariáni a hlavně vegani doplňovat. Proč je tak důležitý a kde ho přesně najdeme?

Jak již bylo zmíněno, B12 se nachází jen v živočišných produktech. Všežravci s jeho množstvím většinou nemají problém, pokud nemají problém se vstřebáváním nebo je netrápí nějaké onemocnění. Vegetariáni jej mohou přijímat z mléčných produktů, ale vegani (případně vitariáni) nemají jinou možnost než si koupit tento vitamín v lékárně jako doplněk stravy.

K čemu vůbec B12 je?

Vitamín B12 (kobalamin) zastupuje v organismu velice důležitou úlohu a je potřebný pro mnoho procesů. Můžeme zmínit ty jeho nejdůležitější funkce.

  • Je důležitý pro správnou funkci mozku a nervové soustavy.
  • Je potřebný pro krvetvorbu.
  • Tvoří buněčné membrány.
  • Je potřebný pro zpracovávání živin.
  • Snižuje únavu, stres a vyčerpání.
  • Má příznivý vliv na mentální funkce.
  • Má pozitivní vliv na psychiku.
  • Podporuje chuť k jídlu.


V jakých potravinách ho najdeme?

Přirozeně se nachází v živočišných produktech a trošku v řasách, v obchodech jsou ale k sehnání potraviny, které jsou tímto béčkem obohaceny, což uvítají třeba vegani. Ti, co jedí maso, snědí B12 dostatek (pokud nemají poruchy s příjmem či vstřebáváním potravy).

Přírodní zdroje

  • Vnitřnosti - játra, srdce, ledviny
  • Maso (hovězí, vepřové, kuřecí, krůtí)
  • Vejce
  • Ryby (makrela, pstruh, losos, sleď, úhoř)
  • Mořské plody, měkkýši a korýši
  • Mléko, sýry, jogurty a některé mléčné výrobky
  • Jelítka ♥
  • Produkty obohacené touto látkou.
  • Řasy (nori, spirulina, chlorella)

Doporučená dávka na den

Z běžné stravy, která zahrnuje živočišné produkty, se většinou bez problémů dostanete na doporučenou denní dávku, která není vůbec vysoká. Doporučená denní dávka je stanovena na 2,4 μg. Vitamín by se měl přijímat v menších dávkách a to několikrát denně formou potravy nebo fortifikovaných potravin (potraviny obohacené o tuto látku). Nevýhodou je, že se nikdy nevstřebá všechen přijatý kobalamin, ale pouze jen část.

krt

Jak se projevuje nedostatek?

Velice často mají nedostatek vitamínu B12 ti, kteří se cíleně vyhýbají živočišným produktům (vegani, vegetariáni) nebo při zdravotních potížích (porucha vstřebávání, porucha metabolismu). Nedostatek vitamínu B12 se může projevit různými způsoby, mezi něž patří neprospívání u dětí, hubnutí, anémie, zhoršování paměti, stres, mravenčení a jiné neurologické projevy.

Nedostatek tohoto vitamínu může způsobit chudokrevnost, poškodit nervovou soustavu, kardiovaskulární systém či způsobit depresi a demenci.

Jak se projevuje přebytek?

Pokud by se stalo, že by v organismus bylo nadměrné množství tohoto vitamínu, jednoduše se vyloučí z těla. Taktéž se může uložit v játrech, kde se mohou vytvořit zásoby. Avšak je lepší přijímat potraviny, které B12 obsahují a nespoléhat na zásoby.

Koupit se dá i v lékárně

Vitamín B12 je možné koupit v lékárně a to buď v rámci B-komplexu, samostatného vitamínů, nebo směsi několika vitamínů. Tyto varianty seženete v lékárně bez předpisu, mohou to být tablety nebo roztok.
Na předpis existují i injekce B12, které se aplikují buď intramuskulárně (do svalu), nebo hluboko subkutánně (pod kůži). Vitamin je možné podat i infuzí. To se ale indikuje pouze lékařem, pokud hrozí nebo se projevuje nedostatek vitamínu.

Pomáhá i léčit

Zajímavostí je, že vitamín B12 pomáhá v některých případech i léčit. Předepisuje se ve větších dávkách, které se podávají injekčně nebo infuzně (chudokrevnost, pásový opar, opar, chronický únavový syndrom, podváha, neurologické problémy, vyčerpanost a oslabenost atd.)

Za účelem snadnějšího přibírání je oblíben i u kulturistů, kdy jim může pomoct přibrat.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.