Zdravá výživa má vliv zdraví a hubnutí

11. červen 2013 | Zdravý styl | Rady | Zajímavosti | komentáře: 2
zdrava vyziva


Line se na nás ze všech stran, že nejlepší by bylo zapomenout na nezdravé návyky a že bychom se měli stravovat zdravě. Zdravé stravování pomůže nejen po zdravotní stránce, kdy se může mnohonásobně zlepšit zdravotní stav, ale také se upraví vaše hmotnost. Nezdravé stravování a návyky mají velký vliv na nadváhu a obezitu (stačí se jen kouknout na určité národy, které milují fast foody). Určitě znáte oblíbené přejídání, mlsání, návštěvu fast foodů, nezdravé domácí pokrmy, popíjení coly, vyhýbání se čerstvé zelenině a mnoho dalších nezdravých potravin.

Ze začátku je ale nutné uvědomit si, co je vlastně zdravá výživa. Někdo si myslí, když přestane jíst maso a stane se vegetariánem, který si na oběd dává buchty nebo halušky s mákem, že najednou jí zdravě. Další dobrou ukázkou je, že pokud si někdo bude neustále vařit tři stejná zdravá jídla s představou zdravového stravování, je taktéž na omylu stejně jako ten, který zdravou stravu zapíjí coca-colou light. Všechny tyto tři ukázky jsou ale mylné. Zdravá strava musí být vyvážená a skládat se opravdu ze zdravých surovin. Je jedno, jestli budete jíst maso, budete vegetariánem, vitariánem nebo veganem, důležitá je vyvážená strava.


Nahraďte nezdravé suroviny za zdravé

Některé suroviny nejsou až tak zdravé, protože neobsahují žádné vitamíny a minerální látky, nebo jsou obecně nezdravé. Je vhodné je nahradit za zdravější variantu.

Bílá mouka je typickým příkladem suroviny, která neobsahuje žádné živiny, protože byly odstraněny při mletí. Zdravou variantou je celozrnná pšeničná, žitná, pohanková nebo špaldová mouka. Můžete je použít všude tam, kde používáte klasickou mouku. Ze začátku ale dávejte i bílou mouku, ať si na chuť té zdravější postupně zvyknete.

Cukr byl kdysi velmi drahý a používal se občas a to jen na ozdobení. Teď je ho všude dostatek, používá při výrobě pamlsků, najdeme ho i v kečupu, pečivu, marmeládách,... Často se doporučuje vyměnit řepný cukr za cukr třtinový, ten sice má prospěšné látky, ale pořád se jedná o cukr. Raději zkuste sirupy - rýžový, agávový, javorový,... Používejte jej méně, sirupy sladí více a jsou také mnohem dražší, proto už z principu jich budete dávat méně.

Mléko je sice v reklamách neustále doporučováno, ale ve výsledku zahleňuje organismus. Lepší variantou jsou kysané mléčné výrobky. Mléko můžete vyměnit za mandlové, rýžové nebo jiné rostlinné mléko.

Uzeniny nejsou také ideálnější. Stačí se podívat na složení výrobku, najdete tam velké množství éček (dusičnany, dusitany, barviva, glutamát sodný,...). Samozřejmě, že to neobsahují všechny výrobky. Zpravidla platí, čím dražší je výrobek, tím je i kvalitnější. Vždy se podívejte na složení salámů, šunek, paštik, klobásek a dalších výrobků, ty u pultu jsou se složením nastejno. Vybírejte si ty bez éček nebo alespoň ty, které mají lepší složení a velký obsah masa.

Tuky pro chod zdravého organismu tělo potřebuje, ale je nutné umět si vybírat. Ztužené tuky, které se hojně vyskytují v margarínech, sladkostech, kupovaném pečivu a polotovarech, nepatří k těm zdravým. Vybírejte si rostlinné tuky (neztužené), na škodu není ani máslo a sádlo v menším množství.

Sůl byste měli také omezit, protože velké množství není zdravé. Zaměňte klasickou sůl za mořskou, která tolik nesolí, ale na druhou stranu obsahuje minerální látky.

Co zařadit do jídelníčku?

Do jídelníčku v první řadě zařaďte mnohem více zeleniny a ovoce. Dávejte přednost lokální zelenině a exotické ovoce nejezte ve velkém.
Dále vyzkoušejte různé druhy obilovin (amaranth, jáhly, špaldu, quinou,...), nevyhýbejte se luštěninám, semínkům, ořechům, celozrnné rýži a naklíčeným obilovinám.
Zařazujte do stravy různé panenské oleje, které byste neměli ohřívat.

Pokud nevíte, co byste mohli dále jíst, zajděte do obchodů se zdravou výživou, kde vám určitě rádi poradí. Tyto obchody najdete v každém větším městě, na vesnicích je spíš nehledejte.

krt
zdravé saláty

Některé potraviny potraviny raději úplně vynechte

V obchodech naleznete plné regály nezdravých potravin (pamlsků, pochutin, hotových jídel, polotovarů v sáčků a konzervách, uzenin, pečivo, zákusků, limonád,...), které lákají ke koupi. Nenechte se nalákat, ale naopak si tyto potraviny zakažte. Poté, co se začnete zdravě stravovat, už na ně vůbec nebudete mít pomyšlení. Časem si budete říkat, jak jste to mohli vůbec jíst nebo pít.

Jak připravovat pokrmy?

Vařit byste měli co nejjednodušeji, není nutné vařit pokrm dvě hodiny, ale naopak volte jednoduché pokrmy a rychlou úpravu. Zapomeňte na smažení, ale vhodnější je vaření, dušení, pečení nebo připravování pokrmů v páře. V jednoduchosti je krása a to platí i v tomto případě. Nezapomeňte ke každému jídlu dát velké množství čerstvé zeleniny.

A jak na hubnutí?

V první řadě jezte pravidelně co 2 - 3 hodiny, protože již nejíte sladkosti, pochutiny a nepijete colu, hned se vám bude lépe hubnout. Připravujte se vyvážený jídelníček, kdy si na snídani dáte zdravou snídani (obilnou kaši, domácí sypané müsli, celozrnný chleba se sýrem,...), na svačinu například ovocný salát, celozrnný muffin či pečivo, k obědu např. rybu, pohanku a zeleninu, dále následuje další svačina skládající se zeleniny, celozrnného pečiva a pomazánky a k večeři si můžete dát zase něco podobného jako k obědu. Možností je mnoho, stačí se podívat na zdravé recepty.

Snažíte se zdravě stravovat?


 

Diskuze k článku (celkem 2):




Mňaam :-), ty saláty vypadají hodně dobře a zase jsem o něco chytřejší. Poslední dobou se snažím jíst hodně zdravě, chci shodit nějaké kila, i cukry jsem omezila, jen si občas osladím kafe, ale ne cukrem, nízkokalorickým sladidlem SlaDIA, to jsem si oblíbila, nemá tolik kalorií a chutná dobře, žádné pachutě.

Hanula 27. listopad 2014 12:45

Nesladím, mám cukrovku, takže sladím DiaChromem co to dá! Pečiva se tak nějak vzdávat nehodlám, uzenin také ne, a tuků..... nejspíš také ne ;-) Tak doufám, že to ten diachrom vytrhne :D

Rill 12. červenec 2016 12:46

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.