Alkalická dieta - zásadité hubnutí

11. listopad 2014 | Diety na hubnutí | Slavné diety | Diety | komentáře: 1
dieta


Také určité složení potravin může podle některých ovlivňovat nejen zdraví, ale i hubnutí. Zrovna alkalická dieta je toho důkazem. Alkalická dieta (pH nebo zásaditá dieta) je založena na přesvědčení, že určité potraviny mohou ovlivňovat kyselost a pH tělesných tekutin jako moč a krev a tak léčit nebo být prevencí proti některým nemocem. Naopak jiné potraviny jako maso, pšenice, rafinované cukry nebo průmyslově zpracovaná jídla způsobují, že tělo produkuje kyseliny, které jsou pro organismus škodlivé.

Před několika lety dietu proslavila zpěvačka Victoria Beckham, držela ji i Gwyneth Paltrow, Kirsten Dunst nebo Jennifer Aniston. Všem pomohla krásně zhubnout.

Jak alkalická dieta funguje?

Nejprve trochu chemie. Kyselost nebo zásaditost se vyjadřuje pomocí stupnice pH (dá se změřit indikátorovými proužky ze slin či moči, které jsou k dostání v lékárnách). Stupnice pH má rozsah od 0 do 14. Pod 7 to znamená kyselost, nad 7 zásaditost. Neutrální pH je 7 a ideální pH organismu (v krvi) je 7,35 - 7,45. Naopak žaludek má velmi kyselé prostředí kolem 3,5 nebo i nižší, aby mohl rozkládat potravu. PH moči se zas mění v závislosti na tom, co jíme - ráno je kyselejší a před den zásaditější.

Zastánci alkalické diety tvrdí, že tento typ stravování pomůže udržet vašemu tělu konstantní hladinu pH. Překyselení neboli acidóza znamená vychýlení tzv. acido-bazické rovnováhy (správný poměr mezi kyselostí a zásaditosti) ve prospěch kyselin, kdy pak v organismu nastává živná půda pro množení bakterií a mikroorganismů.

Jídelníček by se měl skládat převážně ze zásaditých potravin (až z 80 %), nemělo by se zapomínat na dostatečný pitný režim a pohyb v přírodě. V jídelníčku by kyselé potraviny měly tvořit asi 20 %. To si můžete vybrat kterékoliv z těch zásaditých. Již po prvním týdnu zaznamenáte úbytek na váze a budete nadále postupně hubnout.


S čím může alkalická dieta pomoci?

Existují jisté důkazy, že omezení kyselinotvorných potravin a naopak jídelníček bohatý na ovoce a zeleninu může být prevencí ledvinových kamenů, udržuje silné a zdravé kosti (prevence proti osteoporóze), zlepšuje zdraví srdce a mozkové funkce, mírní bolesti zad a vede k nižšímu riziku vzniku rakoviny tlustého střeva a cukrovky 2. typu. V neposlední řadě dieta pomůže zhubnout, protože se z jídelníčku vyřadí tučné a nezdravé potraviny.

Rozdělení potravin na kyselé, zásadité a neutrální

Potraviny se dělí do třech skupin podle toho, jestli organismus překyselují, odkyselují nebo jsou neutrální. Jednotlivé potraviny se mohou v různých zdrojích mírně lišit.

Kyselinotvorné potraviny

Mezi potraviny, které způsobují acidózu organismu, patří maso, (včetně drůbežího), ryby, mořské plody, vejce, čokoláda, rýže, těstoviny, chléb, rafinovaný cukr, zpracovávané pokrmy (konzervované, balené, polotovary), většina obilovin, z pití černý čaj, káva, perlivé nápoje, alkohol atd.

Zásadotvorné potraviny

Zásadotvorné je ovoce (hlavně banány, citrony, hrušky, jablka, pomeranče) a zelenina (hlavně brokolice, cibule, česnek, květák, mrkev, okurky, rajčata, špenát), brambory, houby, sójové boby a tofu, některé ořechy, semena a luštěniny, jáhly, pohanka, z pití zelený čaj.

Neutrální potraviny

Neutrální jsou většinou oleje, mléko a některé mléčné výrobky.

krt

Komu se alkalická dieta doporučuje?

Někteří lékaři doporučují omezit kyselinotvorné potraviny a nahradit je zásadotvornými, pokud člověk trpí následujícími obtížemi (a jiné nemoci u něj byly vyloučeny):
Nedostatek energie, nadměrná tvorba hlenu, ucpaný nos, častá nachlazení a chřipky, úzkost, nervozita, podrážděnost, kvasinky, u žen cysty na vaječnících nebo prsou, bolesti hlavy apod.

Striktní alkalická dieta má i další výhody

Tento druh diety je tak vhodný i pro vegetariány a vegany. Dále zakazuje pšenici, ale i tak je třeba při nákupech kontrolovat štítky potravin, protože lepek není jen v ní a mohou ji dodržovat celiaci. Alkalická dieta také vylučuje spoustu potravin, které bývají pro mnoho lidí alergenní - mléko, vejce, arašídy, vlašské ořechy, ryby a mořské plody. Rovněž je vhodná pro lidi, kteří se snaží omezit konzumaci cukrů a tuků.

Máte s touto dietou zkušenosti? Co si o ní myslíte?


 

Diskuze k článku (celkem 1):




Nemáte upřesněné pojmy - pletete dohromady kyselé a kyselinotvrné, takže celek je nepochopitelný.

inzinyrka 10. červen 2015 06:37

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.