Dietní plán vám pomůže konečně k cíli

25. červenec 2010 | Tipy | Rady | Hubnu | komentáře: 1
plán


Hubnutí je běh na dlouhou trať, která u některých může být obzvláště dlouhá. Vždy záleží na to, kolik chcete zhubnout, jakou máte fyzickou kondici a jakou máte vůli. Většinou platí, že hubnutí je snadnější u těch, kteří jsou obézní, zatímco, ti, kteří potřebují sundat pár kilo, je budou shazovat pomalu. V obou případech je vhodné si vytvořit dietní plán, abyste věděli, co dělat, jakou máte motivaci a kam si zapisovat úspěchy.

Dietní plán si můžete sestavit sami na základě rad, které najdete například na internetu nebo z odborných knih, nebo si můžete nechat sestavit speciální dietní plán na míru od odborníka. V prvním případě bude zdarma, v druhém si za něj připlatíte. Co si vyberete je jen na vás a vašich možnostech.

Ujasněte si, co chcete

Ze začátku celé strategie byste měli udělat jednu věc a tou je ujasnit si, co přesně chcete. Od toho se odvíjí, co byste měli dělat dál. Chcete zhubnout, kolik chcete zhubnout, chcete zpevnit postavu nebo chcete zlepšit kondici? Lidé se často pletou, co vlastně chtějí a pak se jim vůbec nedaří dosáhnout cíle. Neudělejte proto tutéž chybu jako ostatní a zamyslete se nad tím, co je pro vás nejlepší. My se podíváme na to, jak to vypadá s dietním plánem v případě hubnutí.


Konečně už začněte

Často si říkáte, že od pondělí začnete a v pondělí večer původní termín posunete na další pondělí? Tahle cesta nikam nevede. Důležité je začít hned. Klidně začněte pomalu, ale neodkládejte hubnutí na další týden nebo měsíc, jinak se nikdy k hubnutí nedokopete. V dietním plánu si prostě napište, že začínáte a už se nevykrucujte.

Zjistěte, co děláte špatně

Na začátku byste si měli uvědomit, co děláte špatně. Určitě moc dobře víte, jaké jsou vaše neřesti a co vás nejvíce brzdí v hubnutí. O tom, jak se má hubnout asi z televize nebo internetu víte, ale uvést věci do praxe je mnohem horší. Hladovíte přes den a večer byste nejraději snědli celou ledničku, cvičili jste naposledy na střední nebo si nedokážete představit jiný oběd než ten se sedmi knedlíky? Držíte jednu dietu za druhou? Tak to byste se měli podívat na to, jak byste měli správně jíst, ať nepřibíráte. V tomto byste se měli změnit. Tyto chyby je vhodné si uvědomit a snažit se jim vyvarovat.

Nahraďte tučné potraviny za méně tučné,...

Měli byste nahradit potraviny, které jsou tučné za méně tučné, ale ne úplně nízkotučné (např. ne nízkotučný jogurt nebo mléko, stačí polotučná varianta). Stejně to platí i bílého pečivo, to vyměňte za tmavé, chleba za žitný a sladkosti vynechte úplně. Pokud si myslíte, že se nezměníte ze dne na den, začněte postupně. Napište si ale do dietního plánu, co, jak a kdy chcete změnit. Nejprve začněte jíst pravidelně, po pár dnech snižte o trošku porce, další týden začněte nahrazovat nevhodná jídla za dietnější. Opět i tady začněte postupně. Tučné maso vyměňte za libové, smetanové mléčné výrobky za polotučné, bílé rohlíky za grahamy, apod. Více o stravování se dozvíte v dalším článku.

Začněte se hýbat

Pokud jste se delší dobu nehýbali a jediný pohyb, který znáte je chůze k autu a v práci, měli byste začít s pohybem postupně. Nejprve je vhodné začít více chodit - používejte méně auto, nepoužívejte výtah a choďte ven. Postupně se vydejte na delší cestu svižnější chůzí po městě či vesnici. Časem můžete přidat i kolo, běh nebo plavání. Záleží na vaši kondici. Vhodné je také jít do posilovny, ať můžete posilovat. Tam si nechte vysvětlit a ukázat od trenéra, jak máte ve vašem případě cvičit a brzy se přiblížíte cíli. Pokud se stydíte chodit ven, pořiďte si domů rotoped nebo eliptický trenažér, který je vhodný na spalování tuků a zlepšování kondice.

krt

Dejte si jasný cíl

Nejlepší je dávat si postupné cíle, když si řeknete, že musíte zhubnout 60 kg, uvidíte před sebou velké číslo a ještě složitější realizaci. Dejte si nejprve menší cíl, až splníte, dejte si další cíl. Menší čísla v dietním plánu vás budou motivovat mnohem více než jedno obrovské.

Stanovte si odměnu, která vás bude motivovat

Bez odměny se něco špatně dělá. I kdyby se jednalo o malou odměnu, slibte si ji za každý menší cíl. Nemusí se hned jednat o kabelky za tisíce, Xbox, dovolenou, ale i jen o nějakou drobnost do domácnosti, kosmetiku nebo oblečení, kterou byste si rádi pořídili. Pořiďte si ji, až splníte určitý cíl, když si ji koupíte předem na motivaci, moc to nepomůže. Už ji budete mít, tak proč se snažit. Jasně si ji do dietního plánu napište a také si poznačte, kdy si ji můžete koupit.

Dietní plán na ukázku

Podívejte se na malý ukázkový dietní plán, který vás může motivovat k tomu, abyste konečně začali.

Cíl: zhubnout 10 kg na 110 kg, zdravě, odměna hodinky, poté pokračovat na 100 kg.

1. týden - pět jídel denně - menší porce a zelenina ke všemu, chodím na procházky.
2. týden - pět jídel denně - vynechám bílé pečivo, klobásky a místo toho žitný chléb, pořádná šunka a piji vodu z kohoutku, každý den jdu na procházku - 2 - 3 km.
3. týden - k tomu všemu začnu chodit, každý den jdu rychlejší chůzí po městě asi 3 - 4 km.
4. týden - stravuji se pravidelně, vařím si zdravější pokrmy, nepiji alkohol, každý druhý den chodím pěšky 5 km, dvakrát týdně začínám jezdit na kole asi půl hodiny, cítím se skvěle, je mi volnější oblečení.
5. týden - dodržuji zdravou stravu, občas si dám kousek čokolády, pravidelně cvičím, 4 kg jsou pryč, super, nevzdávám se.
6. týden - baví mě to, začínám chodit do posilovny, je potřeba i zpevnit tělo, 5 kg jsou pryč, těším se na hodinky za odměnu (-10 kg), stačí jen vytrvat.

Tohle jsou hlavní body dietního plánu, který vypadá funkčně a hlavně se hodí jak pro ženy, tak i pro muže. Avšak uvést do praxe dietní plán je mnohem těžší než při čtení článku. Musíte se snažit, vydržet a nenechat odradit. Své postupy si můžete psát do diáře, online na nějaký blog na internetu nebo do mobilu. Uvidíte tak změny, váhy a centimetrů, své postřehy a další informace, které vám pomohou k úspěšnému cíli.


 

Diskuze k článku (celkem 1):




ahoj, já jsem adam, je mi 20 studuji farmacii a strasne rad bych se chtel presne drzet nejakeho jidelnicku a k tomu behat a cvicit, děkuji

Adam 11. březen 2012 19:18

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.