logo

Jak si udržet motivaci při hubnutí?

Rady Jak na to
motivace při hubnutí

Už jste si stanovila svou cílovou váhu, naplánovala cvičební režim, nebo se stala členkou místního fitness centra - teď je jen potřeba zachovat si nadšení, abyste vašeho cíle dosáhla. Hubnutí nemusí být jen obtížný úkol, stačí několik jednoduchých technik, pomocí kterých si udržíte motivaci po celou dobu a ještě si užijete zábavu. Víte, jak si udržet motivaci k hubnutí?

Vyhněte se extrémním dietám

Když si zvolíte dietu, při které se konzumuje javorový sirup a chilli, je jasné, že ji nedodržíte. Ani nízkosacharidové nebo vysokoproteinové diety nejsou ideální. Když něco není přirozené a proveditelné, je to nutně jen krátkodobé řešení s tím, že vám motivace nevydrží dlouho. A pro dlouhodobé hubnutí neexistuje rychlé řešení.

Pokud váš jídelníček obsahuje extrémně nízké množství kalorií, vynecháváte celé druhy potravin nebo konzumujete jen jeden, používáte projímadla či pilulky na hubnutí, není to zdravé. Mnohem lépe (a motivovaněji) se budete cítit se stravou, díky které se budete cítit a vypadat dobře, a to po dlouhou dobu.

Nikdy si určitou potravinu úplně nezakazujte

Představte si, že před malé dítě postavíte tři hračky a řeknete mu, že s tou třetí si nesmí hrát. Hádejte, kterou bude chtít. To samé platí i pro nás dospělé a jídlo. Pokud si zakážete zákusek, budete mít na něj chuť o to více. Takže místo toho, aby se pro vás některé potraviny staly tabu, jen je omezte. Zakazovat si něco vede k negativnímu myšlení, které nikdy nevede k úspěchu. Takže si na večeři naložte velkou porci zeleniny, ale nebojte se po ní zakousnout se do dezertu - z jednoho ochutnání nepřiberete.

Hledejte alternativy

Když jsme šťastní, jíme. Když jsme smutní, jíme. Když se nudíme, jíme. Zamyslete se nad tím, proč a kdy jíte, nejen nad tím, co. Možná jíte bezmyšlenkovitě, když koukáte na televizi, nebo míříte k ledničce okamžitě, když jste ve stresu. Když pochopíte příčinu a vzory tohoto chování, bude snadnější to řešit. Začněte tím, že zaměstnáte ruce - pletení, čtení nebo třeba mačkání antistresového míčku vám zabrání při první příležitosti popadnout kelímek s popcornem.

Požádejte o podporu

Všechno je snazší, když na to nejste sama. I kdyby se vaši přátelé, rodina, spolubydlící a další lidé v okolí o zdravý životní styl a hubnutí nezajímali, mohou vám pomoci. Pokud znají vaše cíle, je nižší pravděpodobnost, že vám budou neustále nabízet sladké. Také na internetu najdete mnoho diskuzních fór a skupin, kde lidé mají stejný cíl jako vy a můžete si vzájemně vyměňovat zkušenosti, motivovat se a podporovat. Dobrým nápadem je rovněž blog - můžete si vést jak svůj vlastní, tak číst ostatní na stejné téma.

Zapisujte si, co jste snědla

Ti, kteří si zaznamenávají, co přes den snědli, jsou při hubnutí úspěšnější, než ti, kteří to nedělají. Pomůže vám to mít přehled a odhalit špatné návyky. Dávejte svůj deník číst přátelům nebo je požádejte, ať si jej vedou také. Tak neutajíte, že jste včera snědla čtyři sladké tyčinky a propříště pro vás bude jednodušší se tomu vyhnout, protože budete vědět, že se o tom ostatní dozví.

Přátelé pomohou i při cvičení

Je těžší vykašlat se na cvičení, když víte, že máte s někým sraz ve fitness centru nebo na začátku trasy, kterou běháte. Opět - pro mnoho lidí je lepší motivace, když mají někoho při sobě, takže se nebojte požádat o podporu. Nejlepší je hubnout třeba s kamarádkou. Své přátele povzbuzujte stejně jako oni budou povzbuzovat vás - přínosy by měly jít oběma směry!

hubnutí a běhání

Buďte fyzicky aktivní všude, kde můžete

Ne každá forma fitness zaměřená na hubnutí je obsažena v cvičení. Zachování nebo dosažení zdravé tělesné hmotnosti vyžaduje fyzickou aktivitu jako součást každodenního života. Když budete používat schody místo výtahu a do obchodu si zajdete pěšky a ne v autě, pomůže vám to dosáhnout vašich cílů rychleji.
Častý a pravidelný pohyb rovněž zmírňuje pocity stagnace a dodá vám motivaci na celý den.

Do cvičení investujte

Když si pořídíte pár nových věcí ke cvičení, budete hned motivovanější. Když už si něco koupíte, budete se cítit více zavázaná k tomu to používat. Také se pobavíte - nový iPod, hudba nebo jen láhev na pití zpestří jinak fádní aktivity. A v novém dresu a botách budete vypadat dobře a když se cítíte dobře, zvyšuje se i pravděpodobnost dosažení vašich cílů.

Začněte pomalu

Možná si myslíte, že když denně uběhnete 10 km a každé vaše jídlo bude obsahovat 500 kalorií tak za měsíc jednoduše shodíte 15 kilo. Tak to ale nefunguje, zvláště ne pro začátečníky. Když si ukousnete větší sousto, než můžete sníst, není to dobré ani pro motivaci ani pro vaše zdraví. Nedávejte si hned na začátku vysoké cíle. Své cvičení pokaždé zintenzivněte jen o 5 nebo 10% bez ohledu na to, že máte pocit, že zvládnete víc. Jinak se můžete tak přetáhnout, že dalších pár dní nebudete schopna ničeho, nebo se dokonce zranit.

Pokud si nejste jistá, zkonzultujte s nutričním terapeutem nebo trenérem, jaká je optimální zdravá váha pro váš věk a výšku. Bezpečné je shodit cca půl až kilo týdně. Možná vám to bude připadat málo, ale je to zdravější a realistické.

Zkoušejte různá cvičení

Každá činnost se omrzí, když ji budete dělat pořád a ničím ji nikdy nevystřídáte. Nechce se vám do posilovny? Udělejte si výlet na kole, nebo si běžte zaplavat. Dáte si tak pauzu od cvičení v posilovně, ale stále zůstanete aktivní a příště zase budete mít víc chuti do fitness. Dobrý nápad je také kruhový trénink, kdy děláte různé druhy cvičení po krátkou dobu, takže se vám hned neomrzí.

Fotky jako motivace

Skvělý způsob je obklopit se motivačními fotkami - doma, v práci, nebo si je můžete dát na plochu či displej počítače anebo mobilu. Buď najděte své staré fotky z dob, kdy jste se svou postavou byla spokojená a celkově se cítila dobře (s vědomím, že to, co jste už kdysi měla, můžete mít znovu), anebo vyhledejte fotky sportovkyň apod., jejichž těla jsou pro vás inspirací. Mohou vám pomoci i citáty k hubnutí.

Dopřejte si odměnu

Prvních pár kil dole? Méně centimetrů v pase? Kupte si za odměnu džíny nebo triko, které vám předtím byly malé. Nebo se odměňte čímkoli jiným, co vás namotivuje pokračovat. Stejně fungují i “tresty”. Samozřejmě tím nemyslíme dvoudenní hladovku nebo extrémní trénink poté, co jste se přejedla všeho možného, ale třeba se domluvit s přáteli, kteří s vámi také hubnou, že pokaždé, když někdo “povolí”, dá pár drobných do společné kasičky.

odměna při hubnutí

Sledujte svůj pokrok

Není dobrý nápad vážit se několikrát denně. Vaše denní hmotnost může kolísat třeba i podle množství zadržené vody apod. Místo toho zvolte den a čas, kdy se zvážíte. Na konci měsíce výsledná čísla zprůměrujte, což vám umožní realističtější pohled na váš pokrok. A nezapomeňte, že svaly váží více než tuk, takže ani vážení se nemusí ukazovat přesný pokrok. Můžete kromě toho tedy zkusit třeba i pravidelné focení své postavy.

Očekávejte a přijímejte nezdary

Když jde o hubnutí, není ideální být perfekcionista, i když si to možná myslíte. Všichni jsme jenom lidé a každý někdy zklame. Vaše oblíbená restaurace bude mít speciální nabídku, zpozdíte se ve škole nebo v práci a nestihnete cvičení nebo za vámi přijde kamarádka s kýblem zmrzliny, protože se s ní rozešel přítel. Tyto věci se stávají a je to v pořádku. Není špatné upadnout, ale špatné je nevstát. Takže selhání neberte jako konec veškeré snahy, ale naopak se snažte o to víc dál.

Čísla na váze nejsou všechno, hubnutí je jen začátek

Největším motivačním faktorem je pocit pozitivních změn a hlavně vaše fyzické i duševní zdraví. Zhubnout je jedna výhoda, ale zdravý životní styl jich v důsledku přinese ještě mnohem víc. A buďte na sebe hrdá - žádný úspěch není moc malý na to, abyste si jej pořádně nevychutnala a nepostrčil vás k tomu pokračovat dál.

Největší motivace je spadnout na úplné dno a pak se z něj odrazit.