logo

Jak na sobě poznáte, že máte přestat jíst sladké?

Tipy Chuť
mlsání

Cukr se nachází v mnoha potravinách, která často a rádi vyhledáváme. Jednou si dáme kávu s cukrem, pak zákusek, dort, sladkou tyčinku a všechno zapijeme sladkou limonádou. A to se pravidelně opakuje. Za takovou nálož cukru nám naše postava i zdraví poděkuje.

Měli bychom konzumovat cukru mnohem méně, než ho konzumujeme. Podle doporučení WHO by se mělo jednat o 25 gramů cukru na den, což je 5 kostek cukru nebo 6 kávových lžiček. U tak malého množství ale většina nezůstane a překračuje ho mnohonásobně, což se může různě projevit nejen na zdraví a postavě, ale i jinde.

Podle čeho poznáte, že jíte moc cukru?

Toužíte stále po sladkém

Věřte tomu nebo ne, ale možná jste závislí právě na sladkém a cukru. Čím více ho jíte, tím více po něm toužíte. Každý den si dopřáváte něco sladkého a nedokážete si bez sladkého představit své fungování? Postupem času zvyšujete množství, to vám však přijde zcela normální. Máte prostě větší chuť, tak si dáte něco dalšího.

zákusek

Když se ale ocitnete den bez sladkého, cítíte se hrozně. Možná vám to ani nepřijde, že to způsobila ta bílá nevinná kostka cukru či obecně něco sladkého. Závislost na sladkém se řadí mezi ty nejčastější a zbavit se jí je velice obtížné.

-

Cukr vás uklidňuje

Jste ve stresu nebo cítíte se špatně? Tak sáhnete po něčem sladkém, což vás uklidní a vy se cítíte, jako byste dostali novou krev do žil. Dříve vám stačil kousek moučníku, teď už si berete dvě porce, neboť jedna je již malá. Cukr uklidňuje, pozitivně působí na stres a nervy, ale tento efekt je pouze dočasný. Podívejte se na potraviny, které pomáhají na stres.

Pomalu, ale jistě přibíráte

S častým mlsáním je spojeno i přibírání. Postupně budete přibírat nejen na hmotnosti, ale také na obvodu. Přes pas a boky naměříte víc než minulý měsíc a každou chvilku vám je oblečení menší. Konzumace cukru podporuje chuť k jídlu a vy to sníte více. Dále zvýšená spotřeba cukru může vést ke vzniku diabetu.

zákusek se šlehačkou

Projevuje se to na kůži

Vyšší příjem cukru může ovlivnit hormonální nerovnováhu, která se může projevit právě na pokožce. Pleť se začíná více mastit nebo může vzniknout akné. Na akné ale moc nepomohou různé přípravky, protože pořád jíte sladké, tudíž jste neodstranili příčinu.

Objevují se vám nové kazy

Výskyt nových zubních kazů může být dán nejen špatnou ústní hygienou, ale také příjmem sladkých potravin. S tím mají problémy nejen děti, ale i dospělí. Mohou za to sladké nápoje, sladkosti, zákusky atd., které milují bakterie vyskytující se v ústní dutině a které poté začnou tvořit kyseliny narušující zubní sklovinu.


Máte problémy s mykózou

Kvasinky, mykóza či kandidóza je častý problém, který vzniká v důsledku nesprávné životosprávy, konzumace většího množství cukru, kvůli různým nemocem atd. a projevuje se nejen na genitálech, kůži, nehtech, ale také v ústech. Nejvhodnější je přestat úplně konzumovat cukr a držet protikvasinkovou dietu.

sladká čokoláda

Bere vám energii

Máte někdy pocit, že po sladkém nemáte žádnou energii? To nastává kvůli tomu, že hladinu cukru v krvi kvůli konzumaci cukru (například v kávě) nebo jídla s vysokým glykemickým indexem rychle stoupla a zase rychle klesla. Hladinu cukru v krvi by měla být stabilní, čehož docílíte konzumací potravin s nízkým glykemickým indexem, nikoliv naopak.

Proč omezit konzumaci cukru a sladkého?

Podívejte se ve zkratce, co může přivodit nadměrná konzumace cukru.

  • Přispívá k nadváze a obezitě.
  • Podporuje vznik zubních kazů.
  • Vzniká na něm závislost.
  • U dětí podporuje hyperaktivitu a změny v chování.
  • Ovlivňuje vznik různých nemocí.
  • Napomáhá ke změnám nálady.
  • Odebírá energii a podporuje únavu.