logo

Náhražky masa nejsou jen sója a tofu. Zkuste i další alternativy

Potravina
bez masa

Náhražky masa neocení jen vegetariáni a vegani, ale i ti, kteří se chtějí pestře a zdravě stravovat. Většinou se náhražky masa mohou pyšnit nízkou kalorickou hodnotou, vysokým množstvím proteinů a nulovým obsahem cholesterolu.

Mezi rostlinné alternativy patří například sójové maso, tofu, tempeh nebo seitan vyráběný z pšeničné mouky a jeho vylepšená verze Robi maso. Oblíbený je i Šmakoun z vaječných bílků. Znáte tyto náhražky a víte, jaké je jejich použití a příprava?

Sójové maso

Jedná se o dehydratovanou texturovanou rostlinnou (resp. sójovou) bílkovinu vyráběnou z odtučněné sójové mouky v podobě kostek, plátků, nudliček, granulí nebo řízečků. V obchodech se prodává buď ochucené, které pak stačí jen nabobtnat ve vodě, nebo bez příchuti, kdy jej můžeme dochutit sami. Čím déle se povaří, tím je stravitelnější.

Výhody sójového masa

Suché sójové maso obsahuje 45-55 g bílkovin na 100 g. Dále pak všechny nezbytné aminokyseliny, vysoký obsah vlákniny, takže je vhodné pro prevenci a léčbu kardiovaskulárních chorob, polysacharidy s nízkým glykemickým indexem (vhodné pro obézní lidi, diabetiky a sportovce), vitamíny A, B a E a z minerálních látek fosfor, vápník a železo. Neobsahuje lepek a cholesterol.

Použití sójového masa

Dá se použít prakticky k čemukoli – do číny, guláše, různých omáček, polévek, pomazánek, nákypů, s rýží, těstovinami, jako řízky, karbanátky, špízy, prejt i do sladkých jídel.


Tofu

Zjednodušeně řečeno je to sójový sýr nebo tvaroh vyráběný sražením sójového mléka (nebo jiného nápoje ze sójových bobů) syřidly. Jak už název napovídá, patří k tradičním jídlům v asijských zemích. Základní druhy jsou tvrdé, připomínající sýr a měkké, připomínající vzhledem pudink.

Výhody tofu

Tofu obsahuje stejně jako další sójové produkty velké množství dobře stravitelných bílkovin a esenciálních aminokyselin, prospěšné nenasycené mastné kyseliny, vlákninu, vitamíny skupiny B a minerální látky jako hořčík, vápník či železo. Doporučuje se kardiakům, diabetikům, revmatikům a celiakům.

Použití tofu

Dnes v hypermarketech i supermarketech najdeme rozmanité druhy tofu, např. marinované, uzené, kořeněné, bylinkové, s řasou apod. Dá se i grilovat a péct. Jako tvaroh se dá použít také jako sladké jídlo, dále do omáček, polévek, pomazánek, s rýží, kuskusem, těstovinami atd.

Robi maso

Na rozdíl od sójového masa, jehož základem jsou bílkoviny z luštěnin, se robi vyrábí z rostlinných bílkovin, hlavně z pšeničných klíčků, obilí, kukuřice a červené řepy. Neobsahuje tuk, cholesterol, umělá barviva, konzervanty, sóju a glutamáty. Bílkoviny v něm obsažené jsou, na rozdíl od bílkovin v luštěninách, stravitelnější a nenadýmají.

Je vhodné pro diabetiky a jako prevence předčasné sklerózy, rakoviny a problémů s dolními končetinami.

Příprava robi masa

Plátky i krájené robi nejprve opláchneme a necháme okapat. Lze je podle vlastní fantazie dochutit nebo koupit už ochucené. Při smažení v těstíčku i trojobalu vkládáme do rozpáleného tuku na 170-190°C. Robi nevaříme, ale pouze prohříváme cca 10 minut s ostatními ingrediencemi. Dá se ohřát na pánvi, v troubě, dusit či konzumovat za studena.


Seitan

Seitan je pšeničný lepek (gluten), cenná rostlinná bílkovina a vyrábí se z mouky. Obsahuje všechny nezbytné proteiny. Lze jej připravit doma nebo nakoupit v obchodech se zdravou výživou jako polotovar či ve formě prášku.

Stejně jako další náhražky je univerzální – může se vařit, péct, smažit, dusit, používat k různým surovinám a druhům jídel. Nejprve se jej doporučuje dochutit povařením v silném zeleninovém vývaru (nebo sójové omáčce a koření), popř. ještě naložit do marinády.

Tempeh

Tempeh je velmi oblíbeným jídlem v Indonésii, hlavně na ostrově Jáva (tzv. „jávaneské maso“). Stejně jako tofu se vyrábí ze sójových bobů, které se však fermentují, díky čemuž získává vysoký obsah bílkovin, vlákniny a vitamínů řady B (a také B12). Obsahuje také vápník (100 g 2,5x více než mléko), hořčík, železo, fosfor, leticin a vitamin E.

Je vhodný jako prevence i při léčbě anémie, střevních onemocnění, osteoporózy, nádorů, arteriosklerózy a také pro celiaky.

Příprava tempehu

Lze jej vyrobit doma nebo upravit (nejlépe marinovat a pak nakrájený na tenké plátky prudce osmažit). Prodává se ale i s příchutěmi nebo už marinovaný, uzený či smažený, který před konzumací stačí pouze napařit. Lze jej také obalovat, fritovat a péct a použít i jako náhražku sýrů a vajec.

Šmakoun

Šmakoun se vyrábí z vysoce kvalitních vaječných bílků. Neobsahuje žádný tuk, cukr, cholesterol, lepek, konzervační látky a barviva a má nízkou kalorickou hodnotu (288 kJ na 100 g). Prodává se v různých příchutích, jako nudle, náhražka párků, sekané a klobás, sladká krémová pomazánka, pečivo nebo salát, lze jej rychle připravit i jako řízek, guláš, bramborák, špíz nebo s těstovinami.

Klaso

Základem Klasa jsou obilné bílkoviny, vyrábí se z pšeničné mouky. Má velký obsah proteinů, vlákniny, hořčíku a zinku, neobsahuje cholesterol. Dá se koupit jako polotovar, který se pak tepelně upraví nebo v podobě paštiky, klobásy, sekané, řízku, hamburgeru nebo pomazánek.