logo

Co si dát, když jde na vás splín? Zdravé potraviny

Tipy Chuť
na dorbou náladu

Při špatné náladě, depresích či splínu sahá většina lidí po něčem, co je uklidní. Často právě na nervy je první volbou mléčná čokoláda nebo nějaké sladkosti. Jenže neprohloubí se ještě více špatná nálada, co sníme poslední sousto a žádné další už není? Pravděpodobně ano. Co byste si měli dát, ať vám jídlo zlepší náladu?

Hormon štěstí (serotonin) pozitivně působí na náš nervový systém, navodí dobrou náladu, pocit štěstí a radosti. Jeho tvorbu podpoříte nejen cvičením, ale i různými potravinami. Dále jej stimuluje denní světlo, vitamíny skupiny B, vitamín C a také alkohol a čokoláda. U alkoholu i čokolády je nutné neustále zvyšovat množství, jinak dobrá nálada odchází.

Co byste si měli dát, když se necítíte dobře?

Banány

Banány pomáhají dodávat dobrou náladu a působí proti depresím, protože obsahují tryptofan. K tomu obsahují vitamíny skupiny B, které pozitivně působí na nervovou soustavu.

-

Borůvky

borůvky pomáhají na dobrou náladu

Borůvky jsou velice cenné pro naše tělo kvůli velkému obsahu antioxidantů, jež bojují proti volným radikálům. Dále pomáhají při regenerování těla, stresu a odstraňují únavu.

Citrusové plody

Nebojte se sáhnout po citrusových plodech, protože jsou bohaté na vitamín C, který kladně působí na celý imunitní systém, jenž je zatěžovaný právě ve stresovém období.

Mořské ryby

Tučné mořské ryby jsou cenné pro svůj obsah omega-3 nenasycených mastných kyselin, jež pomáhají na deprese, navozují dobrou náladu, chrání nervy a mozek. V rybách se také nachází vitamín D, který rovněž zlepšuje náladu.

Ovesné vločky

V ovesných vločkách se kromě jiných látek nacházejí vitamíny skupiny B, které pozitivně působí na mozek. Dejte si ovesnou kaši, když se necítíte moc dobře, do ní přidejte i drobné plody či ořechy, budete se pak cítit lépe.


Listová zelenina

listová zelenina snižuje výskyt depresí

Tento druh zeleniny je plný kyseliny listové, s níž je spojen i vliv na deprese, jejichž výskyt snižuje. Pozor, v tepelně upravené zelenině se téměř žádná listová zelenina nenachází. Také podporuje dobrou náladu a zlepšuje koncentraci.

Celozrnné potraviny

Opět se jedná o potraviny, které jsou bohaté na cenné látky působící proti stresu. Dále pomáhají snadno zasytit a vy se budete cítit nasyceni, což může mnohé potěšit.

Kurkuma

Kurkuma působí proti depresím a pozitivně působí na mozek. Najdete ji v kari koření, kam se tento usušený oddenek kurkumovníku mele.

Kofein

Šálek kávy nebo zeleného čaje dokáže hezky uklidnit. Navíc zelený čaj má i mnoho dalších účinků. Kromě zklidnění kofein zlepší koncentraci a výkon.

Ořechy

zdravé vlašské ořechy

Hrst ořechů je velice bohatá na řadu vitamínů a minerálních látek. Důležitý je hořčík, který pomáhá zmírnit napětí a vitamíny skupiny B, které uklidňují mysl a působí i na klidný spánek. Obzvláště významné jsou vlašské ořechy, kešu ořechy a mandle.

Čokoláda

Jak všichni víme, čokoláda pozitivně působí na stres, napětí a má antidepresivní účinky. Ale není čokoláda jako čokoláda. V tomto případě vždy sáhněte po hořké čokoládě, jež obsahuje alespoň 70 % kakaa.

Nezapomeňte na cvičení

Při dlouhodobém stresu dochází k úbytku svalů, proto byste měli, i když se cítíte špatně, cvičit, ať podpoříte jejich tvorbu. Navíc se už po 15minutovém cvičení budete cítit mnohem lépe.