logo

Potraviny proti únavě: Co si dát, když jste unavení?

Rady Zajímavosti
potraviny proti únavě


Jakmile se cítíme unavení, saháme po hrnku dobré kávy. Co ale máme dělat, když už káva nefunguje? Je na čase vyzkoušet potraviny, které dokáží dodat spousty energie. Víte, o které se jedná a proč? Co pomůže nejen na jarní únavu?

Únava, vyčerpání, nechuť do práce, nedostatek energie může být důsledkem špatného spánku, počasí nebo chybějících živin. Ty vám mohou dodat potraviny, jež obsahují cenné látky pro náš mozek. Určitě je oceníte.

Které potraviny působí proti únavě?

Ovesné vločky

ovesné vločky s jogurtem

Dejte si k snídani ovesné vločky buď v podobě kaše, nebo müsli. Ve vločkách najdete plno vitamínů, minerálů, vlákniny a další cenné látky. Pozitivně působí proti stresu, únavě, depresím a zvyšují pozornost. Udržují krevní cukr vyrovnaný a nepřichází po jejich konzumaci brzo hlad.

Brokolice

brokolice

Brokolice je bohatá na vitamín C, jenž pomáhá odstranit únavu, k tomu zlepšuje náš imunitní systém a působí proti stresu. K tomu také obsahuje antioxidanty, minerály, vitamíny a koenzym Q10. Brokolice obsahuje nejvíce cenných látek bez tepelné úpravy, pokud ji chcete vařit, vařte ji v páře. Tento způsob je šetrnější než klasické vaření.

Ořechy

ořechy

Ořechy zahrnují celé spektrum vitamínů a minerálů, k tomu obsahují i omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Při únavě se nevyhýbejte mandlím a vlašským ořechům. Mandle pomáhají proti stresu, únavě a úzkostem. Vlašské ořechy posilují mozek, pozitivně působí na psychiku, zlepšují myšlení a bystrost a oddalují únavu.

Čočka

čočka

S čočkou dostáváte do těla plno vitamínů, minerálů, esenciálních kyselin, hodně bílkovin a dalších cenných látek. Najdete v ní železo, které je potřebné, abyste nebyli unavení a vyčerpání. Hodí se jako alternativa masa i při hubnutí, obsahuje totiž menší množství tuku. Dejte si čočkovou polévku, čočku na kyselo nebo jiné jídlo právě s čočkou.

Semínka

slunečnicová semínka

Semínka slunečnicová, sezamová a dýňová jsou bohatá na řadu minerálů, vitamínů a zdravých tuků. Mají pozitivní vliv při únavě, depresích a špatné náladě. Dejte si vždy hrst těchto semínek proti únavě. Výborně fungují i naklíčená semena obilovin a luštěnin, ale na ty je nutné buď myslet delší dobu předem, nebo je koupit v obchodech již naklíčená.

Banány

banány

Banány mají vliv na dobrou náladu i na odehnání únavy. Nacházejí se v nich vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín E a draslík. Obsahují lehce stravitelné sacharidy, které dodávají energii, zlepšují koncentraci, pozitivně působí na nervovou soustavu, odstraňují únavu, pomáhají odvodnit tělo i snížit krevní tlak.

Káva

káva

Káva je proti únavě volba číslo jedna. Pokud nejste na ni zvyklí, spolehlivě bude fungovat. Pokud ji pravidelně pijete, dopoledne vás udrží déle bystré, výkonné a oddálí únavu. K večeru už nemusí kofein tolik fungovat, pokud jste na něj zvyklí. Káva by měla snižovat i riziko vzniku některých onemocnění a přes její spornost má rovněž různé účinky na zdraví.

Zelený čaj

zelený čaj

V zeleném čaji se nachází plno látek, jež jsou pro lidské velmi důležité. Jsou tam vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny, kofein atd. Šálek zeleného čaje vám dodá energii, zlepší koncentraci, zažene hlad a zvýší odolnost ke stresu. Dejte si kvalitní zelený čaj dvakrát denně, brzy uvidíte jeho účinky.

Avokádo

avokádo

Avokádo v sobě ukrývá převážně tuk, ale jedná se o zdravý tuk (omega-3 nenasycené mastné kyseliny). Dále jsou v něm vitamíny a minerály. Je vhodné při únavě, pomáhá regenerovat organismus, oddaluje projevy stárnutí, reguluje cholesterol a tlak. Vybírejte vždy zralé avokádo, případně ho nechejte doma dozrát.

Čokoláda

čokoláda

V kvalitní čokoládě, v níž se nachází nejméně 60% podíl kakaa, najdete plno látek, které jsou pro naše zdraví přínosné. Dodává energii, povzbuzuje organismu a vyvolává pocity štěstí. Konzumujte ji ale s rozumem, i přestože se jedná o zdravou hořkou čokoládu.

Borůvky

borůvky

Malé tmavě fialové kuličky se řadí mezi superpotraviny, jež obsahují řadu antioxidantů. Ty mají vliv na mozek i celý nervový systém. Posilují jej, podporují koncentraci, zlepšují náladu atd. Borůvky jsou nejlepší čerstvé a lepší volbou jsou ty, které najdeme v lese.

Co ještě dělat dál na únavu?

  1. Ráno se osprchujte vlažnou vodu, která vás probere.
  2. Nezapomínejte na kvalitní snídani.
  3. Jezte dostatek ovoce a zeleniny.
  4. Vyhněte se konzumaci sladkostí.
  5. Pijte hodně vody a čajů.
  6. Nepijte tolik alkoholu.
  7. Neponocujte a choďte dřív spát.
  8. Spěte dostatečnou dobu.
  9. Doma pořádně větrejte.
  10. Hodně choďte a sportujte.