logo

Účinky draslíku a jeho zdroje v potravinách

Minerální látky Zdraví
draslík - potraviny zdroje

Dalším z cenných prvků pro naše zdraví je draslík, který zodpovídá za hodně funkcí, z nichž se mezi důležité řadí regulace rovnováhy tekutin, ovlivňuje činnost srdce a svalů, reguluje krevní tlak a k tomu působí na nervový systém.

Tělo ho potřebuje při tvorbě svalů v dětství i dospělosti. V dětství se také se stará o normální růst a srdeční rytmus.
Jaké úlohy draslík vykonává, co dělat, když chybí draslík v organismu a co ho obsahuje?

Co je draslík?

Draslík (latinsky Kalium) je minerál, který je pro organismus velice důležitý. Jedná se o měkký kov, jenž je stříbrný a lesklý, v přírodě je hojně všude zastoupený. Draslík je jeden ze sedmi makroelementů, který se stejně jako hořčík, sodík nebo vápník účastní mnoha tělesných funkcí a jeho nedostatek i přebytek se může docela negativně projevit.

Mezi jeho hlavní funkce patří podílení se na stabilitě vnitřního prostředí, které je potřebné snad pro všechny procesy. Zvlášť významný je pro činnost srdce a svalů, podílí se na přenosu nervových vzruchů, reguluje v buňkách vodu, také je nutný při růstu.

Draslík se z těla vylučuje močí a potem, čemuž by měli věnovat pozornost sportovci, lidé holdující saunám a v létě, když je horko.


Jaké má funkce v těle?

  • Snižuje vysoký krevní tlak.
  • Pozitivně působí na kardiovaskulární soustavu.
  • Udržuje optimální srdeční rytmus.
  • Stará se o rovnováhu tekutin v těle.
  • Podílí se na přenosu nervových vzruchů.
  • Pozitivně působí na trávení.
  • Podle studií snižuje vznik mozkové mrtvice.
  • Zmenšuje výskyt křečí.
  • Zlepšuje svalovou sílu.
  • Zmírňuje křeče u premenstruačního syndromu.
  • Slouží jako ochrana před osteoporózou podle studií.
  • Pomáhá na odvodnění organismu, pokud zadržuje hodně vody.
  • Redukuje vznik celulitidy.
zdroje draslíku ovoce

Které potraviny ho obsahují?

Na draslík jsou bohaté mnohé potraviny, nevýhodou je, že jeho množství snižuje tepelná úprava. Ovoce a zeleninu konzumujte syrovou, je tam obsažen nejvíc. Vařením se zdroje tohoto minerálu zmenšují.

  • Ovoce - banány, meruňky, sušené meruňky, rajčata, avokádo, granátové jablko, pomeranče, jahody atd.
  • Zelenina - brambory, sladké brambory, špenát, červená řepa, meloun, mangold, tykev, cibule atd.
  • Luštěniny - čočka, hrách, fazole, sója
  • Mléčné výrobky - jogurty, sýry, mléko
  • Ryby - losos, sleď
  • Ořechy
  • Vejce
  • Káva
  • Zelený čaj
  • Játra
  • Čokoláda

Jaká je doporučená denní dávka?

Doporučená denní dávka (DDD) je 3700 mg. Strava, která zahrnuje dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin a vajíček, ji zpravidla pokryje.

Jak se projevuje nedostatek draslíku?

V některých případech může v těle nastat nedostatek draslíku (hypokalémie). To se může stát kvůli nemocím ledvin, užívání kortikosteroidů, diuretik, laxativ, při častých průjmech a zvracení, nadměrném pocení nebo cvičení bez odpočinku.

Občasné snížení hladiny draslíku se nijak neprojevuje, ale dlouhodobý nedostatek tohoto minerálu se může projevit těmito příznaky: únava, křeče, slabost svalů, závratě, podrážděnost a také nepravidelný srdeční rytmus. V případě nedostatku je vhodné si nechat provést krevní testy a brát doporučené doplňky stravy.

zdroje draslíku ořechy

Nadbytek draslíku a nežádoucí účinky

Předávkování draslíkem (hyperkalémie) může být způsobeno konzumací doplňků stravy a konzumací potravin, které jsou bohaté na draslík. Dále nadbytek podporuje diabetes, chemoterapie, nemoci ledvin, popáleniny atd.

Mezi projevy předávkování patří nenormální srdeční rytmus, brnění končetin, ztrátou chuti k jídlu, zvracením nebo špatnou funkcí ledvin. Opět hladinu draslíku v krvi zjistíte přes krevní testy.

Snadno dostupné doplňky stravy

V lékárnách seženete draslík samostatně jako tabletky, nebo společně s dalšími látkami jako roztok, tablety nebo šumivé tablety. Většinou se jedná o levné přípravky.