logo

Chřest má významné účinky na zdraví

Zdraví Zelenina Potravina
chřest

Právě teď máme chřestovou sezónu a byla by škoda nevyužít účinků chřestu na zdraví, které nám tato výjimečná zelenina nabízí. Jen dva měsíce v roce si můžete vychutnat čerstvý chřest, který má pozoruhodný vliv na zdraví. Víte, proč byste se mu neměli teď v sezóně vyhýbat?

Chřest je zelenina, která je bohatá na živiny. Obsahuje řadu vitamínů (vitamín C, K, A, E, vitamíny skupiny B), minerálů (vápník, hořčík, železo, fosfor, draslík, křemík, měď), aminokyseliny a vlákninu. Díky těmto látkám patří mezi jeden z nejzdravějších druhů zeleniny, který by prý měl mít různé účinky na lidské zdraví.

Zdravotní účinky chřestu

Obsahuje cenné antioxidanty

Antioxidanty chrání buňky před působením volných radikálů a redukují oxidační stres. Rovněž působí proti stárnutí, zánětlivosti a některým chronickým nemocem. Chřest z antioxidantů obsahuje vitamín C, E, A a flavonoidy, což naše tělo ocení.

Podporuje zdravé těhotenství

V chřestu také najdeme větší množství kyseliny listové, která je podstatná právě v těhotenství pro zdravý vývin plodu a zamezení defektů neurální trubice. Ze začátku těhotenství, kdy je vhodné brát kyselinu listovou, mohou těhotné ženy vsadit na čerstvý chřest.

-

Snižuje krevní tlak

Chřest je výborným zdrojem draslíku, který pozitivně působí na snižování krevního tlaku. Při pravidelné konzumaci chřestu můžete přirozenou cestou snížit vysoký krevní tlak. Nutno dodat, že společně s tím byste měli snížit příjem soli, která působí přesně naopak.

Pomáhá při hubnutí

Chřest má tu výhodu, že je nízkokalorický a dokáže skvěle zasytit. Neobsahuje téměř žádné tuky a z většiny je tvořen vodou. Rovněž obsahuje větší množství vlákniny, která je důležitá při hubnutí a zaplnění žaludku.

chřest má skvělé účinky na zdraví

Ochutí každý pokrm

Tato výživná zelenina se dá snadno přidat ke každému jídlu. Chřest můžete vařit, smažit, grilovat i připravovat na páře. Hodí se k masu, sýru, bramborám, salátům nebo k polévkám. Vždy si jej můžete přidat k nějakému pokrmu a pak si jej vychutnat.

Působí pozitivně na trávení

Jakožto významný zdroj vlákniny může chřest působit pozitivně na trávení. Pomáhá odstraňovat zácpu a jiné neduhy, které ovlivňuje nedostatek vlákniny v těle.

Slouží jako prevence rakoviny

Chřest obsahuje glutathion, což je antioxidant, který chrání buňky před jejich poškozením a to i karcinogenním. Častá konzumace chřestu může pomoci jako prevence mezi některými formami rakoviny.

Posiluje mozek a jeho funkce

V chřestu se nacházejí vitamíny skupiny B, které jsou důležité pro náš mozek. Tyto vitamíny ho chrání před poškozením a posilují jeho funkce.


Jedná se o přírodní diuretikum

Rovněž obsahuje aminokyseliny, díky kterým slouží jako přírodní diuretikum. Díky častějšímu močení zbaví tělo přebytečných tekutin a solí, čímž ho chrání před infekcemi močových cest.

Působí proti nadýmání

Chřest také ulehčuje při nadýmání. Kvůli tomu, že obsahuje mnoho aminokyselin a vlákniny, pomáhá i proti nadýmání. Jak již bylo zmíněno, pozitivně působí při trávení.

zdravý chřest

Jedná se o přírodní afrodiziakum

Chřest je známý tím, že se jedná o přírodní afrodiziakum, což věděly starověké národy. Dejte si něco s chřestem, aby vás nabudil a nažhavil.

Pomáhá při kocovině

Po kocovině si dejte chřest. Pomáhá mírnit nepříjemnou kocovinu a rovněž chrání jaterní buňky před poškozením alkoholem.

Zlepšuje náladu

Asparagus obsahuje vitamíny skupiny B a tryptofan, díky kterým zlepšuje náladu a zmenšuje možnost vzniku depresí. Pokud vás trápí špatná nálada, dejte si něco dobrého s chřestem.

Dělá PMS snesitelnějším

Konzumace chřestu zmenšuje výskyt menstruačních křečí a bolesti břicha, přispívá ke kontrole ztráty krve při menstruaci a pomáhá udržovat hormonální rovnováhu.

Chřest má i mnohé další účinky na zdraví, ale tyto jsou nejvýznamnější.