logo

Taurin dodá energii a má plno účinků na zdraví

Wiki Zajímavosti
sportování

Taurin je látka, kterou většina zná jako jednu z hlavních složek energetických nápojů nebo jako doplněk pro sportovce, k jejím účinkům zdaleka nepatří jen dodání energie, zlepšení soustředění a oddálení únavy, jedná se o velmi cennou látku pro naše tělo. Co to vlastně je a proč je tato látka tak cenná?

Co je taurin?

Taurin (kyselina 2-aminoethansulfonová) je označován jako aminokyselina, ale protože mu chybí karboxylová skupina, označuje se častěji jako aminosulfonová kyselina. V lidském těle se taurin přirozeně nachází ve žluči, tlustém střevě, mozku, srdci, sítnici a krevních destičkách. Podílí se na mnoha tělesných funkcích a poprvé byl izolován od býčí žluči v roce 1827 německými vědci Friedrichem Tiedemannem a Leopoldem Gmelinem.

V těle se účastní mnoha procesů, má významný vliv na mozek, chrání nervové buňky před poškozením, urychluje přenášení nervového vzruchu a u plodu v děloze má svou nezastupitelnou funkci při přenášení nervových vzruchů. Dále podporuje činnost srdce a chrání sítnici před její degeneraci.


Významné účinky taurinu

Taurin je zodpovědný za mnoho tělesných procesů a má plno účinků na zdraví, mezi které se řadí:

  • Podporuje činnost a prokrvení mozku.
  • Pozitivně působí na činnost srdce.
  • Pomáhá lépe trávit tuky.
  • Přeměňuje cholesterol na žlučové kyseliny.
  • Podílí se na tvorbě žluči a spermií.
  • Zlepšuje koncentraci a soustředěnost.
  • Oddaluje únavu a potřebu spánku.
  • Dodává energii a zmenšuje stres.
  • Reguluje obsah minerálů v těle a jejich vstřebávání.
  • Taurin je důležitý při detoxikaci těla.
  • Přispívá k ochraně jater.
  • Chrání oční sítnici před makulární degenerací.
  • Funguje podobně jako inzulín, nahání glukózu do svalů, přitom cukr v krvi neklesá.
  • Pozitivně působí na imunitní systém.
  • Používá v přípravcích na hubnutí a spalování tuků.
  • Jedná se o důležitou složku sportovní výživy.
  • Stimuluje tělo před intenzivním sportováním.
  • Pomáhá regenerovat tělo po sportu.
přírodní zdroje taurinu

Zdroje taurinu a kde ho najdete

Taurin se rovněž nachází v potravinách, hlavními zdroji jsou živočišné produkty: maso (hovězí, jehněčí, kuřecí játra), ryby (makrely, losos), mořské plody, mateřské mléko, vejce a mořské řasy. Běžně stravující se populace většinou problémy s jeho množstvím nemá, ale ti, kteří se vyhýbají živočišným produktům, ano. Nejvíce jsou ohrožení vegani nebo vitariáni.

Dále se taurin přidává do energetických nápojů (Red Bull, Semtex, Shock!, Monster, Kamikaze, Burn atd.), tyčinek a doplňků pro sportovce. Také jej můžete koupit jako tablety, prášek nebo krystalky v obchodech pro sportovce nebo některé doplňky nabízí i větší lékárna.

V energetických nápojích by se měl používat taurin, který se vyrábí synteticky, proto jsou energy drinky vhodné i pro vegetariány. Běžně je vyráběn ze žluči nebo jater.


Jaké je dávkování?

Doporučené dávkování taurinu není přesně dané, obecně se doporučuje 500 mg (jako prevence) až 2 000 mg za den. Studie prokázaly, že člověku nevadí ani dávka 3 000 mg. Maximální hranice není dána, stejně jako nejsou popsány nežádoucí účinky nebo předávkování. Kofein zvyšuje účinek taurinu, což se může projevit i negativně, hlavně při vysokých dávkách kofeinu.

Měly by se mu vyhnout těhotné a kojící ženy a děti, protože nejsou známá dostatečná fakta o tom, zda je pro ně taurin vhodný.

Před intenzivním sportováním se bere taurin půl hodiny předem a také po tréninku. Záleží vždy na daném přípravku.

Někteří berou doplňky stravy s taurinem také u různých nemocí (srdeční selhání, vysoký tlak, hepatitida, cystická fibróza, autismus, diabetes, alkolismus aj.), podle vědců má v některých případech pomoct zlepšit určité tělesné funkce.