Znáte zdravější varianty klasických potravin?

18. duben 2014 | Zajímavosti | Jak na to | Zdravý styl | Wiki | komentáře: 0
zdravé potraviny


V obchodech najdeme velké množství potravin, některé z nich jsou zdravější, jiné naopak moc zdraví nepřispívají. Zdravé potraviny mívají větší obsah vitamínů, jsou tedy pro zdraví prospěšnější. Také jsou vhodnější i při hubnutí. Tyto potraviny se hodí občas do jídelníčků místo těch klasických a zažitých. Pojďme se podívat na některé z nich.

Celozrnná mouka místo bílé

Celozrnná mouka se mele z celých zrn, ale bílá jen z vnitřní moučné části. Zrno se skládá z vnějšího obalu, vnitřní moučné části a klíčku. Právě obal a klíček obsahuje vitamíny, minerály, enzymy a mastné kyseliny, moučná část lepek, bílkoviny a škrob. Krásně bílá mouka je o tyto látky, mezi které patří vápník, železo, hořčík, zinek, vitamín E, vitamíny skupiny B a vláknina, téměř ošizena. To se projeví i u dalších výrobků, které se připravují z bílé mouky.

Vhodným řešením je naučit se péct a vařit právě s celozrnnou moukou. Není nutné nahrazovat všechnu bílou mouku tou celozrnnou, stačí jen část, alespoň ze začátku. Můžete ji přidat do těsta na pizzu, moučníky, halušky, knedlík, apod, hodí se i na zahušťování polévek a omáček nebo ji použít i při přípravě trojobalu. Výborná je celozrnná pšeničná, špaldová, žitná či ječná.


Celozrnný chléb místo klasického chleba a pečiva

Díky tomu, že celozrnný chléb a pečivo se peče z celozrnné mouky, je zdravější a hodnotnější. Díky obsahu vlákniny zasytí na delší dobu a přijmete i více prospěšných látek.

Nevýhodou je, že musíte kupovat nebo připravovat opravdu celozrnný výrobek a ne vícezrnný. Vícezrnné výrobky tvoří v obchodech naprostou většinu všech tmavých moučných výrobků. I oblíbená tmavá či cereální kaiserka, zrno nebo bagetka je pouze vícezrnná a své barvy tento výrobek dosáhl pouze obarvením karamelem. Tyto výrobky tudíž nejsou o nic lepší než ty bílé a proto je nutné kupovat opravdu celozrnný výrobek. Ty najdete v prodejnách zdravé výživy (tam mívají i kváskové pečivo) nebo pekárnách (i tam je ale nutné dávat, zda kupujete celozrnný výrobek, ne jen vícezrnný). Celozrnný chléb je hutný a těžký, často je balený a řádně jako celozrnný označený.

celozrnné pečivo

Celozrnné těstoviny místo bílých

Místo klasických těstovin zvolte variantu celozrnnou a můžete jak pšeničné, tak i špaldové, ječné, žitné, pohankové nebo konopné těstoviny. Obsahují více zdraví prospěšných látek, zasytí na dlouho a hlavně zpestří jídelníček na rozdíl od klasických pšeničných bílých těstovin. Celozrnné těstoviny se dají koupit nejen v obchodech se zdravou výživou, ale i v obchodech jako je Billa, Tesco, Lídl či Kaufland. Pokud ale tyto druhy těstovin nemáte rádi, kupte si semolinové těstoviny, které uvaříte al dente (na skus), díky této přípravě mají nižší glykemický index.

Rýže natural místo bílé rýže

Rýže natural je rýže, která není ani broušená, ani leštěná. Díky tomu, že se upustilo od těchto procesů, obsahuje cenné minerály, vitamíny skupiny B a aminokyseliny. Tato rýže, která je někdy označována jako celozrnná nebo tmavá, má lehce oříškovou chuť a může se použít všude, kde se používá i bílá rýže. Její nevýhodou je, že se vaří dvakrát déle než bílá, ale můžete jí použit všude. Výborně chutná jako příloha, v salátech, v rizotu nebo v rýžové kaši.

bylinky

Bylinky místo soli

V Česku se solí velmi hodně a to má vliv na některé nemoci, na větší apetit a zadržování vody v těle. Mnohem zdravější je naučit se solit mnohem méně nebo vůbec a to i v případě, že pouze vaříte těstoviny nebo brambory. Brambory uvařené bez soli omaštěné máslem a posypané nakrájenou pažitkou chutnají vskutku skvěle, stejně jako pečená vepřová pečeně naložená v pepři a bylinkách. Právě bylinky a koření dodá pokrmům neodolatelnou chuť. Někteří si sice na ni budou muset déle zvykat, ale opravdu se nejedná o nemožnou věc. Přidávejte bylinky do polévek, pomazánek, omáček, přílohám či k masu a díky jejich výrazné chuti nebudete muset ani tolik solit.

krt

Přírodní sladidla místo cukru a umělých sladidel

Cukr a to ani třtinový stejně jako umělá sladidla nejsou pro člověka potřebná, spíše mu škodí. Mají prozánětlivé účinky, podílí se na vzniku zubního kazu a narušují rovnováhu v organismu. Lepší je se jim vyhnout. Jako zdravější varianta se jeví přírodní sladidla, která jsou stravitelnější, mají nízký glykemický index, obsahují vitamíny a minerály. Mezi ně se řadí javorový, agávový, rýžový, datlový, kukuřičný nebo ječný sirup a také obilný slad nebo med. Další variantou je stévie - nejlépe jen usušené lístky.

ovoce

Ovoce místo sladkostí

Ve sladkostech najdete, že obsahují cukr, ztužený tuk a další látky, které nejsou pro zdraví a dietu nejvhodnější. Co tak místo sladkostí si dát nějaké ovoce, obsahuje vitamíny, enzymy a navíc chutná lépe? Lepší je čerstvé ovoce, ale neuškodí ani mražené. Naopak sušené ovoce obsahuje hodně kalorií, proto je vhodnější menší množství a bez polev.

Kefír místo mléka

Mnoho lidí, aniž to vědí, trpí intolerancí laktózy. Laktóza se vyskytuje v mléku a v mléčných výrobcích. V kysaných výrobcích je její obsah menší a tím pádem jsou i tyto výrobky lépe tráveny. Taktéž kysané výrobky obsahují probiotické bakterie, vitamíny a minerální látky.

Voda a čaj místo sladkých nápojů

Místo sladkých nápojů (se sladidlem nebo cukrem) se raději napijte vody, vody s citronem nebo čaje bez cukru. Vyhnete se tak příjmu nežádoucích kalorií nebo sporných sladidel. Nezapomeňte, že je vhodné každý den vypít alespoň 1,5 litru tekutin.

Není až tak důležité, jestli budete každý den jíst celozrnné výrobky jako to, že byste se měli vyhnout polotovarům, příliš slaným a sladkým pokrmům a fast-foodu. Také je důležité pravidelně jíst a nezapomenout každý den na dostatek čerstvé zeleniny.

Důležité je držet se hesla všeho s mírou.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.