logo

Jóga pomáhá na hubnutí, stres i bolesti zad

O cvičení Cvičení Relax
jóga cvičení

Jóga je vyhledávána pro své účinky nejen na pohybový aparát a dýchání, ale i na ohebnost a zpevnění těla. Příjemné cvičení na podložce dokáže divy, což se podepíše nejen lepší psychikou, ale i odreagováním či protáhnutím těla.

Co je jóga?

První zmínky o józe pocházejí asi z devátého století před naším letopočtem, na území dnešní Indie ji praktikovali kněží a světci. I dnes je jóga vyhledávaná, oblíbená a zdraví prospěšná.

Jóga není jen o cvičení, relaxaci a správné technice dýchání, ale i o celkovém přístupu k životu (jak má člověk žít, myslet, chovat se i co jíst). Díky józe můžete dosáhnout rovnováhy, čemuž pomohou tělesné pozice, dýchací techniky, relaxace a pozitivní myšlení.

Výhody jógy můžete poznat pouze v případě, že jógu budete provádět pravidelně, s důvěrou a chutí. Má plno účinků na zdraví, odbourává stres, uklidňuje mysl a zmenšuje nebo dokonce odstraňuje bolesti zad. Rovněž je zábavná a pro zdraví prospěšná.

Jaké má účinky na zdraví?

Při pravidelném cvičení jógy na sobě poznáte pozitivní změny, protože má plno účinků a pozitivně působí v mnoha ohledech. Podívejte se, na co všechno má vliv:

  • Zvyšuje sílu kosterního svalstva.
  • Tělo je pružnější a ohebnější.
  • Pozitivní ovlivňuje psychiku.
  • Působí na svalové napětí.
  • Naučí vás správně dýchat.
  • Povzbuzuje krevní oběh.
  • Odbourává stres a uklidňuje mysl.
  • Pozitivně působí na psychosomatiku člověka.
  • Pomáhá na bolesti zad a krční páteře.
  • Posiluje břišní svalstvo a střed těla.
  • Ovlivňuje kladně některá onemocnění.
  • Zvyšuje sílu a fyzickou zdatnost.
cvičení jógy

Jak začít cvičit aneb jóga pro začátečníky

Pro začátečníky je nejvhodnější chodit na hodiny pro začátečníky pod vedením zkušeného lektora. Pokud budete chtít cvičit sami doma podle videa nebo knihy, je možné, že cvik budete provádět špatně, budete špatně dýchat a můžete si uškodit. Zatímco lektor dohlédne, abyste dodržovali všechny drobnosti a cvik provedli správně. Špatně provedený cvik může udělat víc škody než užitku.

Kdo může cvičit jógu?

Praktikovat jógu může naprosto každý bez ohledu na věk, váhu a pohlaví. Stačí si jen najít správný program a začít. I když se může stát, že vám to ze začátku nepůjde podle představ, každou další lekcí na tom budete zase něco lépe.

Jaké existují druhy jógy

Existuje mnoho druhů jóg, které se liší různými drobnostmi. Hlavní podstata zůstává stejná, ale dané drobnosti jsou podstatné díky nim se jednotlivé typy odlišují. Mezi ty nejznámější patří následující.

Hatha jóga

Jedná se o klasickou jógu, která se zaměřuje na správné pozice těla, ovládání dechu a zklidnění mysli. Jedná se o pomalejší cvičení, které je občas proloženo složitějšími cviky. Pomáhá zlepšit mentální a fyzické zdraví.

Hot jóga

Horká jóga je charakteristická tím, že se cvičí v místnosti, kde je teplota 40°C. Má pozitivní vliv na naší psychiku, odstraňuje stres a zároveň cvičící získává více energie. Tento typ jógy není vhodný, pokud máte srdeční onemocnění, vysoký tlak nebo vám vadí horko.

Hormonální jóga

Tento typ byl vyvinut brazilskou doktorkou Dinah Rodrigues a má pomáhat ženám, které mají problémy s premenstruačním syndromem, menopauzou, bolestivou nebo nepravidelnou menstruací a dokonce má vliv na neplodnost.

pravidelné cvičení jógy

Gravid jóga

Gravid jóga je určena pro ženy v těhotenství od 13. týdne. Pomáhá snížit výskyt ranních nevolností a bolesti zad, posiluje svaly pánevního dna a zlepšuje dýchání. Dále usnadňuje porod a zlepšuje celkově průběh těhotenství.

Jogalates

Jogalates (yogalates) v sobě zahrnuje prvky jógy a pilates, vymyslel ji americký trenér Jonathan Urla v roce 1997. Tento typ cvičení se specializuje na posílení středu těla s tím, že se při cvičení relaxuje a medituje. Posiluje břicho, střed těla a záda.

Létající jóga

Létající jóga (aerojóga, fly jóga) je založena na cvičení v šátku hamaka, jenž je připevněn ke stropu a má nosnost až 300 kg. Na šátku se nejen houpe, ale různě cvičí, posiluje nebo zavěšuje. Cvičení je šetrné ke kloubům, posiluje krční páteř a záda.

Power jóga

Jde o moderní typ jógy, který se neopírá o žádnou filozofii. Je dynamická, rychlá a moderní, jednotlivé cviky z jógy se rychle střídají s dalšími z jiných druhů cvičení. Cvičitelé ji před lety vymysleli, aby odstranili z jógy nudu a přilákali další cvičící.

Jóga a hubnutí

I když jóga primárně neslouží na hubnutí, pomáhá i na něj. Díky tomuto cvičení se tělo soustředí na přirozené procesy (dýchání, trávení, krevní oběh), což pozitivně působí na další procesy, které tělo právě při snižování váhy využívá.

Navíc díky cvičení se protáhne tělo, tvaruje se postava a ta se zpevní. Dochází rovněž ke zeštíhlení svalů, zpevnění svalů a posílení středu těla, což je při hubnutí velice pozitivní.

Díky uvolněné psychice se nebudete tolik stresovat, což se také na hubnutí podepíše - protože když člověk není v psychické pohodě, nemůže snadno zhubnout.

cvičení a jóga

Kam chodit cvičit?

Jógu můžete chodit cvičit do různých yoga studií a fitness center, která se nacházejí v menších i větších městech. V některých se nabízejí rovnou roční nebo půlroční kurzy, v některých je možné chodit i na jednotlivé lekce. Opět záleží na studiu a programu.

Jóga má tak jako každé jiné cvičení pozitivní vliv na zdraví. Jóga ale více pracuje relaxací, uvolněním i posílením drobných svalů. V neposlední řadě odbourává stres a navrací psychiku do normálu.

Chodíte ji cvičit? V čem vám pomohla?




Diskuze k článku


Jóga je super, cvičím ji už asi 4 roky a opravdu je neprosto skvělá. Postavu mám pevnou a ohebnou, jako nikdy předtím. A to je mi 45 let.
yoginka, 15. 4. 2017 16:14