logo

Bojíte si dát těstoviny při hubnutí? Zbytečně!

Tipy Zajímavosti Články
těstoviny

Málokdo by se dokázal vzdát oblíbených těstovin, které po boku brambor a rýže patří k nejčastějším přílohám. Chutné špagety, kolínka, vřetena, mušličky, písmenka, zvířátka, nudle; z plněných tortelliny, ravioli, cappelleti a další oblíbené tvary se na nás mnohdy usmívají z talíře. I když hubnete, tak se jich nemusíte vzdát, jen by neuškodilo maličko věnovat pozornost správnému výběru a vlastní přípravě.

V Itálii tamní obyvatelé jedí těstoviny velmi často a přesto se řadí mezi nejzdravější a nejštíhlejší národy. I když jim tuto statistiku začínají kazit současní teenageři a jejich závislost na fast-foodech. Těstoviny se nachází v jejich jídelníčcích často, přesto z nich nepřibírají, dokonce jsou na prvním místě obědových meníček. V čem vlastně vězí to kouzlo a proč si udržují štíhlou linii?

Těstoviny neobsahují téměř žádný tuk

Těstoviny se vyrábějí z mouky, soli a vody v případě bezvaječné varianty a v případě vaječné varianty se k nim přidá i vejce. To znamená, že v první variantě obsahují sotva znatelné množství tuků (na 100 gramů 1 - 2 gramy). U vaječných je obsahu tuků o něco vyšší. Dále v nich najdete i dostatek bílkovin, vlákninu a sacharidy. Z tohoto důvodu se jedná o dietní potravinu.

-

Vsaďte na semolinové nejen při dietě

Pokud si máte vybrat, jestli si vyberte klasické nebo semolinové, vyberte si ty semolinové. Těstoviny, které jsou vyrobeny ze semoliny, jsou mnohem zdravější a mají nižší glykemický index. Semolina je tvrdozrnná pšenice (Triticum durum), která obsahuje více bílkovin, vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Také je stravitelnější i přesto, že obsahuje víc lepku. České těstoviny jsou vyráběny z klasické pšenice, která se již nemůže chlubit těmito lepšími vlastnostmi.

Správně je uvařte

Kouzlo této dokonalé přílohy tkví v tom, že je musíte správně uvařit. Nejlépe je uvařte na skus (al dente), to znamená, že těstoviny nejsou úplně tvrdé a ani úplně měkké. Tím si udržují menší glykemický index, zasytí vás tedy na delší dobu a udrží vyrovnanou hladinu cukru v krvi. Zatímco, jsou-li těstoviny rozvařené, mají vyšší glykemický index, hladina cukru v krvi stoupá a vy máte brzy hlad. Nemusí se ani mluvit o tom, že rozvařené těstoviny nejsou ani extra zvlášť dobré.

těstoviny a dieta

Při vaření se držte pravidla, že těstoviny vhodíte do vroucí a osolené vody. Na 100 g syrových se hodí mít cca jeden litr vody. Těstoviny během vaření občas promíchejte. Následně sceďte a propláchněte studenou vodou. Při vaření můžete do vody přidat lžíci olivového oleje nebo hotové těstoviny promíchat se lžící olivového oleje.

Můžete si vybrat i celozrnnou variantu

Tak jako existuje celozrnný chléb můžete si koupit i celozrnné těstoviny. Jejich výhodou je, že jsou snadno dostupné; neprodávají je jen ve zdravých výživách, ale i v obchodech s potravinami (např. Billa, Kaufland, Tesco atd.). Tyto těstoviny mají nízký glykemický index - zasytí tak na dlouhou dobu, obsahují více vitamínů a minerálních látek, více vlákniny a jsou také zajímavým zpestřením oběda nebo večeře.


Další zajímavé druhy této přílohy

Kromě klasických pšeničných si můžete dát i těstoviny pohankové, ječné, konopné, kukuřičné, rýžové, špaldové, žitné atd. Výborné jsou také domácí.

Zvolte přiměřené množství

Samozřejmě, že ani s těstovinami správně uvařenými nebudete nepřibírat, sníte-li jich opravdu hodně. Plný talíř těstovin opravdu vhodnou variantou nejsou, protože se doporučuje pro ženy cca 50 - 60 gramů těstovin a pro muže cca 80 - 100 g těstovin, které se váží v syrovém stavu, tedy před jejich úpravou.

těstoviny dietní

Důležité je, co si k nim dáte

Jestli si myslíte, že si k semolinovým těstovinám dáte smetanovou omáčku s tučnými sýry a prorostlým masem a budete hubnout, tak to vás musíme zklamat, protože nebudete. Lepší variantou bude rajčatová omáčka (nejlépe připravená z čerstvých rajčat) a k tomu trošku sýru nebo libovější maso. Dále můžete k nim přidat i olivy, různé druhy zeleniny nebo je použít místo brambor, rýže nebo knedlíku (např. kuře na paprice, masové kuličky s rajskou, koprovka, hovězí guláš atd.).

Těstovin se nemusíte obávat, pokud si vyberete správný druh a následně je dobře uvaříte. I když se jedná o sacharidy, tak je vyhodit z jídelníčku kompletně ani při dietě nemůžete.




Diskuze k článku


Jak se teda ty testoviny jmenuji
Paja, 31. 7. 2014 19:55
Semolinové celozrnné těstoviny. Kupuji například v Kauflandu 500g za cca 35Kč.
Káča, 19. 8. 2014 0:18