Bojíte si dát těstoviny při hubnutí? Zbytečně!

14. červenec 2014 | Tipy | Zajímavosti | Články | komentáře: 2
těstoviny


Málokdo by se dokázal vzdát oblíbených těstovin, které po boku brambor a rýže patří k nejčastějším přílohám. Chutné špagety, kolínka, vřetena, mušličky, písmenka, zvířátka, nudle; z plněných tortelliny, ravioli, cappelleti a další oblíbené tvary se na nás mnohdy usmívají z talíře. I když hubnete, tak se jich nemusíte vzdát, jen by neuškodilo maličko věnovat pozornost správnému výběru a vlastní přípravě.

V Itálii tamní obyvatelé jedí těstoviny velmi často a přesto se řadí mezi nejzdravější a nejštíhlejší národy. I když jim tuto statistiku začínají kazit současní teenageři a jejich závislost na fast-foodech. Těstoviny se nachází v jejich jídelníčcích často, přesto z nich nepřibírají, dokonce jsou na prvním místě obědových meníček. V čem vlastně vězí to kouzlo a proč si udržují štíhlou linii?

Těstoviny neobsahují téměř žádný tuk

Těstoviny se vyrábějí z mouky, soli a vody v případě bezvaječné varianty a v případě vaječné varianty se k nim přidá i vejce. To znamená, že v první variantě obsahují sotva znatelné množství tuků (na 100 gramů 1 - 2 gramy). U vaječných je obsahu tuků o něco vyšší. Dále v nich najdete i dostatek bílkovin, vlákninu a sacharidy. Z tohoto důvodu se jedná o dietní potravinu.


Vsaďte na semolinové nejen při dietě

Pokud si máte vybrat, jestli si vyberte klasické nebo semolinové, vyberte si ty semolinové. Těstoviny, které jsou vyrobeny ze semoliny, jsou mnohem zdravější a mají nižší glykemický index. Semolina je tvrdozrnná pšenice (Triticum durum), která obsahuje více bílkovin, vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Také je stravitelnější i přesto, že obsahuje víc lepku. České těstoviny jsou vyráběny z klasické pšenice, která se již nemůže chlubit těmito lepšími vlastnostmi.

Správně je uvařte

Kouzlo této dokonalé přílohy tkví v tom, že je musíte správně uvařit. Nejlépe je uvařte na skus (al dente), to znamená, že těstoviny nejsou úplně tvrdé a ani úplně měkké. Tím si udržují menší glykemický index, zasytí vás tedy na delší dobu a udrží vyrovnanou hladinu cukru v krvi. Zatímco, jsou-li těstoviny rozvařené, mají vyšší glykemický index, hladina cukru v krvi stoupá a vy máte brzy hlad. Nemusí se ani mluvit o tom, že rozvařené těstoviny nejsou ani extra zvlášť dobré.

těstoviny a dieta

Při vaření se držte pravidla, že těstoviny vhodíte do vroucí a osolené vody. Na 100 g syrových se hodí mít cca jeden litr vody. Těstoviny během vaření občas promíchejte. Následně sceďte a propláchněte studenou vodou. Při vaření můžete do vody přidat lžíci olivového oleje nebo hotové těstoviny promíchat se lžící olivového oleje.

Můžete si vybrat i celozrnnou variantu

Tak jako existuje celozrnný chléb můžete si koupit i celozrnné těstoviny. Jejich výhodou je, že jsou snadno dostupné; neprodávají je jen ve zdravých výživách, ale i v obchodech s potravinami (např. Billa, Kaufland, Tesco atd.). Tyto těstoviny mají nízký glykemický index - zasytí tak na dlouhou dobu, obsahují více vitamínů a minerálních látek, více vlákniny a jsou také zajímavým zpestřením oběda nebo večeře.

krt

Další zajímavé druhy této přílohy

Kromě klasických pšeničných si můžete dát i těstoviny pohankové, ječné, konopné, kukuřičné, rýžové, špaldové, žitné atd. Výborné jsou také domácí.

Zvolte přiměřené množství

Samozřejmě, že ani s těstovinami správně uvařenými nebudete nepřibírat, sníte-li jich opravdu hodně. Plný talíř těstovin opravdu vhodnou variantou nejsou, protože se doporučuje pro ženy cca 50 - 60 gramů těstovin a pro muže cca 80 - 100 g těstovin, které se váží v syrovém stavu, tedy před jejich úpravou.

těstoviny dietní

Důležité je, co si k nim dáte

Jestli si myslíte, že si k semolinovým těstovinám dáte smetanovou omáčku s tučnými sýry a prorostlým masem a budete hubnout, tak to vás musíme zklamat, protože nebudete. Lepší variantou bude rajčatová omáčka (nejlépe připravená z čerstvých rajčat) a k tomu trošku sýru nebo libovější maso. Dále můžete k nim přidat i olivy, různé druhy zeleniny nebo je použít místo brambor, rýže nebo knedlíku (např. kuře na paprice, masové kuličky s rajskou, koprovka, hovězí guláš atd.).

Těstovin se nemusíte obávat, pokud si vyberete správný druh a následně je dobře uvaříte. I když se jedná o sacharidy, tak je vyhodit z jídelníčku kompletně ani při dietě nemůžete.


 

Diskuze k článku (celkem 2):




Jak se teda ty testoviny jmenuji

Paja 31. červenec 2014 19:55

Semolinové celozrnné těstoviny. Kupuji například v Kauflandu 500g za cca 35Kč.

Káča 19. srpen 2014 00:18

Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.