Co v sobě skrývá naše ovoce? 2. díl

4. červenec 2016 | Ovoce | Potravina | komentáře: 0
ovoce


Ovoce, které roste na našem území, je velmi zdravé a rozmanité. Najdete tady mnoho různých druhů, které se liší nejen chutí, ale také barvou, obsahem cenných látek a účinky na zdraví. Podívejte se, které lokální ovoce byste určitě neměli opomíjet hlavně teď, když je sezóna.

Minulý díl byl zaměřen na angrešt, borůvky, broskve, hrozny a hrušky. Dnes se podíváme na jahody, jablka, maliny, meruňky a mirabelky.

Co všechno najdete v naší zemi?

Jahody

Jahody se řadí mezi oblíbené ovoce, jež roste na jahodníku a dokonce jahody rostly již v době kamenné. Ve skutečnosti se nejedná o plody, ale o souplodí nažek na zdužnatělém květním lůžku. Lesní jahody jsou velmi drobné, zatímco pěstované odrůdy (jakožto kříženci jahodníku velkoplodého) jsou velkoplodé. Pěstuje se mnoho odrůd, které se od sebe liší velikostí, chutí i dobou úrody.

Zrají od května do začátku srpna podle odrůdy.

Jahody mají velmi mnoho účinků na zdraví. Mají antioxidační vlastnosti, podporují imunitu, mají pozitivní vliv na nervy, mozek a zrak, detoxikují organismus, dodávají dobrou náladu a slouží i jako afrodiziakum. Výhodou je, že jsou velice nízkokalorické, proto se jim není potřeba vyhýbat při hubnutí.

jahody

Toto drobné ovoce se vyznačuje vysokým obsahem vitamínu C, kromě něj obsahuje i vitamíny A, B, E a ze stopových prvků draslík, hořčík, zinek, vápník atd. Navíc se v nich vyskytuje kyselina jablečná, citrónová, šťavelová, ellagová atd. I když jsou jahody tvořeny až z 87 % vodou, obsahují celkem hodně vlákniny.

Energetická hodnota: 100 g jahod má energii 113 kJ (31 kcal), bílkoviny: 0,12 g, sacharidy: 0,6 g, tuky: 0,1 g, vláknina: 1,1 g.


Jablka

Plodem jabloně jsou jablka, která pravidelně nacházejí své místo v jídelníčku. Jablka jsou snadno dostupná, neboť je mnozí pěstují nebo si je mohou koupit docela levně v obchodech. Existuje hodně odrůd, které se od sebe liší chutí, výdrží nebo barvou. Oblíbená jsou taktéž sušená jablka - křížaly.

Sklízí se od poloviny července (letní odrůdy) až do začátku října.

Tvrdí se: „Jedno jablko denně je lepší než 100 doktorů.” Jablka mají neuvěřitelné účinky na zdraví. Snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu, posilují imunitu, mají pozitivní vliv na srdce a krevní oběh, snižují triglyceridy v krvi, zlepšují činnost střev, posilují dásně, chrání mozek, jsou prevencí různých nemocí a obsahují antioxidanty.

jablka

V jablkách najdeme velké množství vitamínů, nachází se tam vitamín, C, E, A a vitamíny skupiny B, k tomu navíc i minerální látky jako draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo nebo zinek. Jablka jsou taktéž bohatým zdrojem vlákniny.

Energetická hodnota: 100 g jablek má energii 190 kJ (45,2 kcal), bílkoviny: 0,4 g, sacharidy: 11,2 g, tuky: 0,1 g, vláknina: 1,6 g.

Maliny

Maliny rostou na keři vysokém až dva metry, jenž se nazývá ostružiník maliník (maliník obecný). Drobné a voňavé maliny jsou nejen velice chutné, ale mají také významný vliv na zdraví. Nevýhodou je, že tyto drobné plody jsou náročné na sbírání a je nutné dávat pozor, ať se sbírají s citem.

Sklízí v červenci a na začátku srpna podle odrůdy.

Mnohými účinky na zdraví se chlubí i maliny. Pomáhají při zánětlivých onemocněních revma, zánět průdušek), jsou vhodné při nemocích nervové soustavy, tlumí horečku, zvyšují hladinu testosteronu, jsou vhodné při poruchách erekce, mají pozitivní vliv na imunitu a na inkontinenci.

maliny

Maliny jsou bohaté na vitamín C, dále se v nich nacházejí vitamíny skupiny B, vitamín E a K. Z minerálů to mangan, hořčík, železo, vápník, fosfor, zinek a draslík. Obsahují též hodně vlákniny. Nachází se tam také kyselina ellagová, salicylová a gallová, lutein, katechiny a kvercetin.

Energetická hodnota: 100 g malin má energii 220 kJ (53 kcal), bílkoviny: 1,2 g, sacharidy: 11,9 g, tuky: 0,6 g, vláknina: 6,5 g.

krt

Meruňky

Meruňky jsou plody, které rostou na stromě s jednoduchým názvem meruňka obecná. Je známá již přes čtyři tisíce let. Meruňky je ovoce krásné oranžové barvy se sladkou dužninou a peckou. Dají se použít do různých pokrmů, ale lahodné jsou i čerstvé nebo sušené. Oblíbená je také meruňkovice.

Sklízí se od druhé třetiny července do začátku srpna.

Obsahují látky, díky kterým posilují imunitu, snižují hladinu cholesterolu v krvi, podporují střevní peristaltiku, zpomalují stárnutí, mají dobrý vliv na stav kůže, nehtů i vlasů. Pomáhají očistit trávicí trakt, mírní střevní koliky a pomáhají se zácpou. Mají pozitivní vliv proti pálení žáhy a jsou vhodné při překyselení organismu.

meruňky

V meruňkách se nachází vitamín C, E, K, vitamíny skupiny B a provitamín A, ze stopových prvků to je vysoké množství draslíku, poté vápník, fosfor, hořčík, mangan nebo železo. Nechybí jim ani vláknina, bioflavonoidy a antioxidanty.

Energetická hodnota: 100 g meruněk má energii 201 kJ (48 kcal), bílkoviny: 1,4 g, sacharidy: 11 g, tuky: 0,4 g, vláknina: 2 g.

Mirabelky

Jedná se o malé kulaté ovoce žluté barvy, které rostou na stromě slivoň mirabelka. Mirabelky jsou taktéž mylně známy pod označením špendlík. Zajímavostí je, že v Čechách se za špendlíky mají myrobalány (ty jsou trošku větší a fialové či červené), na Moravě mirabelky (jsou menší a žluté). Sladké a lahodné ovoce má v sobě ukrytou menší pecku. Pokud se nepěstují na zahradě, často se vyskytují podél silnic.

Zrají ke konci července.

Mirabelky vynikají tím, že podporují metabolismus, mají pozitivní vliv na nervovou soustavu, pomáhají proti stresu, pomáhají při zácpě, zlepšují imunitu a jsou vhodné pro celkovou regeneraci organismu.

mirabelky

Foto: wikimedia.org

V mirabelkách se nacházejí vitamíny skupiny B, vitamín E, A, C, ze stopových prvků můžeme jmenovat draslík, hořčík, vápník, zinek či železo. Obsahují vlákninu, kyselinu jablečnou, třísloviny a dusíkaté látky.

Energetická hodnota: 100 g mirabelek má energii 268 kJ (64 kcal), bílkoviny: 1 g, sacharidy: 14 g, tuky: 0,2 g, vláknina: 1,3 g.

Podívejte se na první a třetí díl.


 



Přidat nový komentář:

Jméno:
 
.