logo

Proč jsou pro nás protizánětlivé potraviny důležité?

Potravina Tipy Imunita
protizánětlivé potraviny


Každý den konzumujeme potraviny, které různě působí na naše zdraví. Některé jsou pro něj prospěšné, jiné nikoliv. Mezi ty prospěšné se řadí protizánětlivé potraviny, díky kterým se potlačuje zánět v těle. Protizánětlivé působení některých potravin může pomoci od vzniku řady problémů.

Ačkoliv je zánět pro naše tělo důležitý, pomocí něj se brání tělo před patogeny, dlouhotrvající zánět už je problém. Dlouhotrvající zánět může spustit vážná onemocnění, jako je například cukrovka nebo rakovina.

Špatný životní styl podporuje vznik chronického zánětu a zejména jej podporují:

  • Kouření
  • Nedostatek pohybu
  • Nezdravá strava
  • Obezita
  • Stres

V případě, že tyto faktory eliminujete, snížíte zánětlivé prostředí v těle. Jednou z možností je soustředit se na to, co jíte. Některé potraviny mají protizánětlivý účinek, proto byste je neměli přehlížet.


Které potraviny mají protizánětlivý účinek?

Drobné ovoce

Drobné ovoce jako borůvky, maliny, ostružiny nebo jahody je plné antioxidantů (antokyanů) a zdraví prospěšných látek. Antokyany mají protizánětlivý účinek a slouží jako prevence některých onemocnění. Nejvhodnější je jíst toto bobulovité ovoce čerstvé.

Avokádo

Toto nenápadné ovoce je doslova zázrak. Avokádo je plné vitamínů, minerálních látek a omega-3 mastných kyselin. Nejenže má všestranné využití, ale také má protizánětlivé účinky. Avokádo jezte zralé, nezralé nemá tolik cenných látek. Zralé avokádo je měkké a má tmavou slupku, nezralé je tvrdší a slupka je zelená.

Brokolice

Brokolice obsahuje látky, které snižují zánětlivost a slouží jako prevence mnohých onemocnění. Nejlepší je ji konzumovat čerstvou nebo připravenou na páře. Podobné účinky má také květák nebo růžičková kapusta.

Tučné ryby

Tučné ryby obsahují nejen bílkoviny, ale i omega-3 nenasycené mastné kyseliny, minerály a vitamíny. Omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivý účinek. Bez obav si dejte ryby, jako je losos, tuňák, sardinky, makrela, sleď nebo tresčí játra. V některých konzervovaných produktech ale moc omega-3 nenajdete.

Zelený čaj

Kvalitní zelený čaj je zdravý nápoj, v němž se nachází od vitamínů, minerálů až po aminokyseliny. Z nich jsou významné katechiny, jež mají protizánětlivé účinky a slouží jako prevence mnoha zdravotních potíží. Vyberte si vždy kvalitní zelený čaj, který je potřeba dobře připravit.

Zázvor

Zázvor oceníte nejen při virózách, ale také pro jeho protizánětlivé účinky. Toto přírodní antibiotikum konzumujte nejen v čerstvém, ale i sušeném stavu. Odplavuje škodlivé látky a dodává tělu sílu.

Chilli papričky

Chilli papričky obsahují antioxidanty, jež mají protizánětlivé účinky. Dále obsahují quercetin, což je flavonoid s výrazným protizánětlivým účinkem. K tomu se v nich nacházejí kyselina sinapová a kyselina ferulová, jež působí rovněž protizánětlivě.

Celer

Mnohými je celer přehlížen, přitom je plný látek, které mají protizánětlivé a antioxidační účinky. Dejte si celerový salát, který vám dodá řadu vitamínů (např. vitamíny skupiny B, vitamín C, A, K) a minerálů (např. sodík, draslík, vápník).

Vlašské ořechy

Ve vlašských ořeších se nacházejí omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vitamíny skupiny B, vitamín C a vitamín E, z minerálů je to vápník, hořčík, železo, zinek atd. Mají protizánětlivé účinky a slouží jako prevence některých onemocnění.

Lněná semínka

Ve lněných semenech se nachází správný poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin, což z něj dělá potravinu ideální pro naše zdraví. Kromě jejich protizánětlivých účinků, příznivě působí na imunitu a jako prevence různých onemocnění. Nejlepší je z nich lněný olej a mletá semínka, celá semínka se nemusejí vždy kvůli nerozkousání vstřebat.

Hořká čokoláda

Čokoláda s vysokým podílem kakaa je neuvěřitelně zdravá. Obsahuje flavonoidy a další důležité látky. Má protizánětlivý účinek a slouží jako prevence řady onemocnění. Vybírejte si ale čokoládu s vyšším podílem kakaa, tedy nejméně se 70 %. Nebo jděte ještě dál: vyzkoušejte 90% čokoládu.

Chia semínka

Chia semínka se řadí mezi oblíbené superpotraviny, jelikož obsahuje nejen vitamíny a minerály, ale také cenné omega-3 mastné kyseliny. Mají protizánětlivé účinky, dodávají energii, podporují činnost mozku a jsou vyhledávaná i pro svůj efekt na hubnutí.

Česnek

Česnek se může pochlubit mnohými účinky na naše zdraví, mezi které patří antibakteriální, antivirové, antimykotické a protizánětlivé účinky díky významného obsahu alicinu. Slouží jako prevence mnohých nemocí a říká se, že je to přírodní antibiotikum.

Tento seznam protizánětlivých potravin není kompletní, mohou se do něj zařadit i další potraviny (např. oleje lisované zastudena, cibule).

Obecně platí, že protizánětlivé účinky mají základní přírodní potraviny (ovoce, zelenina, semínka, ořechy, zastudena lisované oleje, koření). Absolutně nevhodné jsou zpracované potraviny (pečivo, mléčné výrobky, uzeniny, sladkosti, pochutiny, polotovary, cukr atd.), které jsou zánětlivé a běžně se hojně konzumují.


Nový komentář do diskuze: