logo

Viscerální tuk: Jak se ho zbavit?

Tipy Tuk Články
žena břicho

Zhubněte s unikátními produkty:


V těle se nacházejí dva typy tuků a to podkožní tuk, který je pod kůží a potom viscerální tuk. Viscerální tuk, kterému se rovněž říká břišní, se nachází v dutině břišní okolo orgánů. I když ho potřebujeme, tak ve větším množství ohrožuje zdraví.

Co je viscerální tuk?

Viscerální tuk, viscerální tuková tkáň, (nitro)břišní, vnitřní nebo také útrobní tuk je typ tukové tkáně, která se vyskytuje v břišní dutině kolem důležitých orgánů (žaludek, játra, ledviny, slinivku, střeva atd.). Hromadí se i v tepnách.

Viscerální tuk sice chrání orgány, ale jakmile jsou jeho hodnoty vyšší, škodí. Zvyšuje riziko vzniku různých nemocí jako mrtvice, cukrovka, infarkt, deprese, vysoká hladina cholesterolu, artritida, rakovina, deprese atd.

Tento tuk je skrytý. Někdy ho pouhým okem ani neuvidíte. Pneumatika kolem břicha je zpravidla podkožní tuk, což je tuku ukrytý pod kůží. Pivní bříško nebo rostoucí břicho ho již prozradí. Viscerální tuk je pro zdraví mnohem nebezpečnější než ten podkožní. Jeho hodnoty nesouvisí s tloušťkou. Můžete být štíhlí, a přesto mít hodnoty břišního tuku vysoké.

Jak ho odhalíte? Jak ho změřit?

Změřit viscerální tuk můžete jednoduše, i když se nejedná o přesná čísla. Pomocí krejčovského metru změřte obvod pasu (tedy přes pupek), jakmile bude číslo u žen větší než 80 cm a u mužů větší než 94 cm, jedná se o rizikový stav.

Mnohem lepší metodou je měření pomocí speciálních přístrojů u nutričního terapeuta, který rovnou ukáže podíl tuků, svalů, kostí atd. Nutriční terapeut vám taktéž pomůže se zdravým hubnutím.

Dále tuk můžete změřit pomocí kalkulačky WHR, kde se měří obvod pasu k obvodu bokům. Opět je to pouze orientační měření a výpočet nemusí vždy odpovídat.

Proč viscerální tuk vzniká?

Tento typ tuku se ukládá převážně kvůli nevhodnému jídelníčku, nepravidelnému stravování, hladovce, špatné stravě. Tělo se chrání a začne obalovat orgány tukem, aby je ochránilo před strádáním. K tomu se připojí ještě přejídání.

K tomu je nutné připočítat stres, hormonální výkyvy, genetiku a postupně narůstající věk. Často tento tuk vzniká právě u žen během menopauzy a po ní.

Jak se můžete útrobního tuku zbavit?

Na rozdíl od hubnutí podkožního tuku je ten útrobní odolnější a shazuje se hůře. Potřebujete dodat tělu dostatek živin ve stravě. Organismus potřebuje optimální množství bílkovin, tuků a sacharidů. Přesný poměr živin se však nedá určit, protože záleží na každém jednotlivci s ohledem na věk, fyzickou aktivitu, míru stresu a pohlaví.

Jak zhubnout viscerální tuk?

Hubnutí tohoto typu tuku se příliš neliší od jiného hubnutí. Je ale nutná vytrvalost, správná životospráva, dostatek pohybu, pitný režim, minimalizace stresu a kvalitní spánek.

Vsaďte na stravu

Jednoznačně škodí jednoduché cukry a potraviny s vysokým glykemickým indexem, sladkosti, cukr, sladké nápoje, smažené pokrmy, fast-food, bílé pečivo, alkohol atd. Uvedené potraviny by se ve vašem jídelníčku neměly takřka vůbec vyskytovat.

Raději přidejte do jídelníčku dostatek bílkovin (hovězí, kuřecí, rybí maso, mléčné výrobky, tofu atd.), sacharidy (celozrnné obiloviny, vločky, celozrnné těstoviny, žitný chléb atd.) a tuky (ořechy, semínka, oleje, avokádo). Nezapomeňte na spoustu čerstvé zeleniny každý den.

Jezte pravidelně několikrát denně v přiměřených porcích. Vyhněte se hladovění a přejídání, organismu neprospívají. Jídelníček by měl být vždy pestrý a vyvážený.

Nezapomeňte na pohyb

Rovněž je při hubnutí důležitý pohyb. Vhodný je běh, intervalové cvičení, jízda na trenažéru, plavání nebo rychlá chůze. Pohybu se věnujte dvakrát až třikrát týdně půl hodiny až hodinu. K tomu připojte posilování doma nebo v posilovně.

Redukujte stres

Stres obecně škodí nejen zdraví, ale i linii. Snažte se omezit stresování, naučte se odpočívat a uklidněte se. Pravděpodobně se stresujete jen kvůli prkotinám, které ve výsledky jsou zbytečné.

Pořádně se vyspěte

Spánek pro organismus velice důležitý. Snažte se mít co nejkvalitnější spánek, ať tělo může dostatečně zregenerovat. Pokud máte se spánkem problém, začněte dodržovat správnou spánkovou hygienu.

Pijte

Pitný režim je v tomto případě velice důležitým bodem. Vypijte každý den alespoň 1,5 litru tekutin. Mělo by se jednat o neslazenou vodu a čaje. Vyhýbejte se sladkým nápojům, nápojům se sladidly a alkoholu. Vyzkoušejte i proteinové nápoje.

Mějte trpělivost

První výsledky s hubnutím útrobního tuku na sobě nezpozorujete za týden, ale bude to trvat delší dobu. Nezapomeňte, že pouze pomalé a zdravé hubnutí vám pomůže k cíli.


Nový komentář do diskuze: