logo

Večerní přejídání: Jak s ním skoncovat?

Rady Chuť Články
přejídání sladkým


Zhubněte s unikátními produkty:

Večer vás pravidelně přepadá nekontrolovaná touha po jídle? Nejraději byste snědli všechno sladké a slané z ledničky? Asi moc dobře tušíte, že to není správný postup. Jak ale z toho ven? Jak se přestat večer přejídat?

Každý večer doma hledáte cokoliv, co byste snědli? Ve špízu najdete chipsy, tyčinky, nutellu, čokoládu, v ledničce zákusky nebo mrazáku nanuky a všechno tohle chcete sníst. Často s omluvou jen dnes, zítra určitě ne... Ale další den se to znovu opakuje.

Večerní přejídání? Proč k němu dochází?

K večernímu přejídání nedochází jen tak, vždy k tomu předchází nějaký důvod. My se podíváme, jaké důvody to mohou být. K tomu doplníme i řešení, díky kterému se můžete zbavit večerních náletů na jídlo.

☑️ Přes den nejíte, nemáte na jídlo čas

Asi nejčastější důvod večerních náletů a přejídání je, že přes den vůbec nejíte nebo jíte velmi málo. Nedostatek času, absence přestávky v práci nebo neustále jiná práce má často za následek odkládání jídla na potom.

To potom se přesune nejčastěji na večer, až přijdete z práce, školy nebo až si v klidu sednete před televizi. V tu chvíli si vzpomenete na svoje kručící břicho a na to, že máte opravdu obrovský hlad. A začne večerní nebo noční přejídání.

Tak sáhnete po tom, co je pro vás nejjednodušší. To jsou sladkosti a pochutiny. Přece nebudete čekat na to, až uvaříte nějaké (zdravé) jídlo. Sníst tatranku, čokoládu nebo balíček chipsů je tak snadné. Hlavně tato jídla jsou neskutečně lahodná.

Většinou neskončíte u jednoho pamlsku, pokračujete, dokud nesníte všechno, co máte po ruce. Možná něco zdravějšího uvaříte, ale to spíše ne. Je to totiž velmi pomalé a vy máte vlčí hlad.


Co s tím udělat? Jak to vyřešit?

Abyste se vyhnuli večernímu přejídání, je v první řadě nutné přes den jídla nevynechávat. A že nemáte čas? To je zcela jistě pouze výmluva. Ráno snídejte, v průběhu dopoledne svačinu, nezapomeňte na oběd a odpolední svačinu a večeři.

Pokud nemáte čas na přípravu, nachystejte si jídlo do krabičky den předem nebo zvolte jídla, která připravíte za okamžik. K obědu třeba rizoto, kaše, upečené maso, polévka, omeleta, šopský salát s pečivem, pečivo se sýrem nebo šunkou...

Pokud nemáte vůbec čas jíst, tak někde bude problém. V práci máte nárok na přestávku, ve škole jsou rovněž přestávky a doma i při péči o dítě, je nutné si udělat čas na jídlo. Pravděpodobně čas pouze špatně využíváte.

☑️ Máte špatně složený jídelníček

Přes den jíte pravidelně co pár hodin celkem pětkrát, ale přesto máte večer nebo během dne hlad. Dbáte na zdravé stravování, ale přesto vždy večer usínáte s kručícím břichem a pekelným hladem. Asi se jedná o špatné stravování. Někdy neodoláte a ve velkém se pustíte do zásob, které najdete v ledničce a ve špížce. Začne velké večerní přejídání.

Co s tím udělat? Jak to vyřešit?

Pravděpodobně bude problém v nevhodně složeném jídelníčku. Pravidelná strava neznamená vždy, že je správně zvolená. Možná jíte moc sacharidů a žádné bílkoviny, možná jen chroustáte zeleninu, z toho pak plynou chutě na sladké a hlad.

Strava by se měla skládat vždy z dostatku bílkovin (např. maso, ryby, mléčné výrobky), sacharidů (např. brambory, rýže, těstoviny) a tuků (např. olej, máslo). To znamená, že by se měly v každém jídle objevovat tyto tři složky stravy.

Ke snídani si dejte ovesné vločky, které doplňte jogurtem a ovocem, k obědu maso, přílohu a oblohu, ke svačině jogurt s hrstí ořechů a vloček atd. Zapomeňte na zeleninový salát bez něčeho dalšího, maso bez přílohy... budete mít pak velký hlad.

☑️ Držíte dietu

Začali jste držet dietu (např. mléčná dieta nebo rýžová dieta), to znamená omezená nebo jednostranná strava, příliš malé porce nebo vynechání určité složky potravy. První dva dny se přemáháte, ale další dny budete mít vlčí hlad. Večer se budete přejídat a všechna vaše dietní strava půjde stranou.

Sáhnete po čokoládě, sušenkách nebo po čemkoliv, co budete mít doma. Nebudete už chtít vidět žádnou dietu, případně ji odložíte až na zítra. Zítra po celodenní dietní stravě se bude opakovat totéž.

Co s tím udělat? Jak to vyřešit?

Pravděpodobně jste si vybrali příliš krutou dietu, která vyústila ve večerní přejídání. Obecně diety nejsou cestou ke zhubnutí. K tomu potřebujete vyváženou stravu, kterou budete konzumovat v přiměřených porcích a v pravidelných intervalech. Nezapomeňte na dostatek zeleniny a ovoce.

Osvojte si zásady zdravého stravování a podle toho se stravujte. K tomu připojte i pohyb a hned se vám bude hubnout lépe. Bude to zdravě a bez hladu.

Proč k večernímu přejídání dochází?

Vy se snažíte tělo ošálit různými skrčkami, ale vždycky se přihlásí o to, co mu schází. V tomto případě to je jídlo. Když budete před den hladovět nebo mu nedáte dostatek jídla, bude snažit kompenzovat. Raději jezte vyvážená a komplexní jídla, aby k tomu nedocházelo.

Někdy můžete chtít jíst, protože se nudíte nebo máte chuť na sladkou tečku, snažte se ale tento zvyk omezit. Pokud se nudíte, zabavte se něčím a zvolte místo sladké tečky zeleninu.

Jaké máte zkušenosti s večerním přejídáním? V čem vězel problém a co vám pomohlo? Napište svoje rady do diskuze.


Nový komentář do diskuze: